Blar i 3 - Insight / Innsikt på tittel
Viser treff 121-140 av 210
-
An initial bibliometric mapping of six higher education institutions undergoing structural changes
(NIFU Innsikt;2021-4, Others, 2020-02-26)One objective of the Structural Reform introduced in Norwegian higher education in 2015 is to promote high quality of research and contribute to more academic environments performing at a high international level. Higher ... -
Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater
(NIFU Innsikt;2021-11, Others, 2021-06-03)Matematikkundervisning på barnetrinnet med læreverket Dragonbox Skole har så langt vært en suksess. Implementeringen har hatt god oppslutning med engasjerte lærere. Elevene som brukte læreverket, gjorde det bedre på ... -
Kjønnsbalanse blant forskere i norsk akademia
(NIFU Innsikt;2020-18, Others, 2020-11-21)I 2019 deltok nesten 37 500 forskere og faglig personale i forskning og utviklingsarbeid (FoU) i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren samlet. Blant disse var 49 prosent kvinner. Sammenlignet med ... -
Kjønnsbalanse i forskning mars 2019
(NIFU Innsikt;2019-9, Others, 2019-03-12)I 2017 deltok nesten 58 000 forskere og faglig personale i forskning og utviklingsarbeid (FoU), og av disse var 38 prosent kvinner. Antall kvinnelige forskere gikk opp 7 prosent fra 2016, mens antall mannlige økte med 5 ... -
Kjønnsbalanse i forskning – august 2018
(NIFU Innsikt;3, Others, 2018-08)38 prosent av personene som deltok i forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge i 2016 var kvinner. Kvinneandelen var lavest i næringslivet med 22 prosent, mot 43 prosent i instituttsektoren. Foreløpige tall for 2017 viser ... -
Kjønnsbalansen i instituttsektoren
(NIFU Innsikt;2021-13, Others, 2021-11-10)I 2020 var det 45 prosent kvinner blant forskerne og det faglige personale som deltok i FoU i instituttsektoren. Sammenlignet med situasjonen for ti år siden har andelen kvinner økt med 6 prosentpoeng. Det er betydelige ... -
Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU Innsikt;2023-8, Others, 2023-11-14)Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning. I dette notatet belyser vi hvordan begrepet ... -
Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene
(NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ... -
Kontinuitet fremfor innovasjon. Valg av faglig organisering ved fusjonerte institusjoner
(NIFU Innsikt;2021-9, Others, 2021-05-19)De fleste fusjonerte institusjonene har valgt en modell for faglig organisering som i stor grad reflekterer den fakultetsstrukturen som eksisterte før fusjonen. Valget av ny struktur er dermed preget av kontinuitet, heller ... -
Kunstig intelligens: Supplement eller erstatning for kunnskapsoppsummeringer?
(NIFU Innsikt;2024-4, Others, 2024-04-24)Ny teknologi gjør det mulig å effektivisere og automatisere deler av forskningsprosessene. Det gjelder også arbeidet med å syntetisere resultater fra forskning, såkalt kunnskaps-oppsummering. Digitale verktøy som kunstig ... -
Kvinner i forskning: Andelen kvinner i toppstillinger innenfor akademia øker
(Kvinner i forskning;2010:1, Others, 2010-02)Antall kvinnelige professorer økte med 50 fra 2007 til 2008. Dette tilsvarer en økning i kvinneandelen fra 18 til i underkant av 20 prosent. -
Kvinner i forskning: Helsefag ved de statlige høgskolene og medisinsk forskning ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon
(Kvinner i forskning;2008:2, Others, 2008-11)Innenfor helsefag ved de statlige høgskolene var 82 prosent av høgskolelektorene kvinner i 2007. Samtidig var 31 prosent av legene som deltok i FoU ved helseforetak med universitetsklinikkfunksjon kvinner. Færrest kvinner ... -
Kvinner i forskning: Ingen vekst i kvinneandelen i universitets- og høgskolesektoren
(Kvinner i forskning;2011:1, Others, 2011-12)I 2010 deltok 18 300 kvinner i forskning og utviklingsarbeid (FoU) ved universiteter, høgskoler, helseforetak og virksomheter i instituttsektoren. Av disse hadde 12 800 forskerstilling eller vitenskapelig stilling. Det ... -
Kvinner i forskning: Kvinneandelen blant professorene ved universitetene står stille
(Kvinner i forskning;2006:1, Others, 2006-12)Kvinnene utgjorde 17 prosent av professorene i UoH-sektoren i 2005. Ved universitetene var kvinneandelen 17 prosent, den samme som i 2003, mens for de statlige høgskolene økte andelen fra 15 i 2003 til 17 prosent i 2005. ... -
Kvinner i forskning: Langt igjen til likestilling for professorene
(Kvinner i forskning;2008:1, Others, 2008-03)Foreløpige tall fra NIFU STEPs Forskerpersonalregister viser at kvineandelen blant professorene i UoH-sektoren var 18 prosent i 2007, en økning på ett prosentpoeng fra 2005. Andelen kvinner blant stipendiatene var 51 ... -
Lavere vekst i nordisk FoU-aktivitet
(NIFU Innsikt;2021-16, Others, 2021-11-29)Nye tall fra de nordiske statistikkprodusentene viser at det ble brukt om lag 475 milliarder norske kroner til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norden i 2020. Justert for prisstigningen, betyr dette en samlet økning ... -
Lettere overgang til arbeidslivet med fersk mastergrad
(NIFU Innsikt;2022-5, Others, 2022-06-02)Overgangen fra utdanning til arbeidsmarked for nylig masterutdannede var i november 2021 klart lettere enn året før. Andelen som var arbeidsledig, undersysselsatt eller hadde en jobb som samsvarte dårlig med utdanningen, ... -
Lite vekst i norsk FoU-innsats, men høyere FoU-andel av BNP
(NIFU Innsikt;2021-12, Others, 2021-10-22)Foreløpige tall for utgifter til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge viser at den samlede FoU-innsatsen utgjorde over 78 milliarder kroner i 2020. I løpende priser gir dette en økning på 1,5 milliarder fra 2019, ... -
Lower growth in Nordic R&D activity
(NIFU Innsikt;2021-17, Others, 2021-11-29)Recent figures from the Nordic producers of R&D statistics show that approximately NOK 475 billion was spent on research and experimental development (R&D) in the Nordic region in 2020. Adjusted for inflation, this equals ... -
Lærestedenes FoU har høy næringsrelevans
(NIFU Innsikt;2021-10, Others, 2021-05-25)27 prosent av lærestedenes FoU-aktivitet i 2019 hadde relevans for næringslivet. Det rapporterer forskningsmiljøene. Teknologi og landbruks-, fiskerifag og veterinærmedisin er fagområdene med høyest næringsrelevans. Norges ...