Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
The Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU) is an independent, private social science research institute, based in Oslo. Publications in this open access repository are available under the CC-BY licence.
NIFU’s roots stretch back to the 1950s. It was established as a division within the Norwegian Research Council for Science and the Humanities (NAVF). The division demerged from NAVF in 1996 and became the Norwegian Institute for Studies in Research and Education (NIFU). In 2004, NIFU merged with the STEP Group - Centre for Innovation Research. The merged group was named NIFU STEP. The institution changed its name to NIFU Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education in 2011.Samlinger i dette delarkivet
-
1 - Reports / Rapporter [904]
NIFU Report Series -
2 - Working Papers / Arbeidsnotater [253]
NIFU Working Paper Series -
3 - Insight / Innsikt [164]
Policy Briefs, newsletters, information leaflets, notes etc. Short notes on selected issues. -
4 - Academic Publications / Vitenskapelige publikasjoner [182]
Academic Articles and Book Chapters -
9 - Other / Annet [173]
Dissertations, conference papers, annual reports, other reports etc.
Nye registreringer
-
Norge brukte 77 milliarder til FoU i 2019
(NIFU Innsikt;2021-3, Others, 2020-02-23) -
Fleksibel opplæring for voksne : En kunnskapsoppsummering
(NIFU-rapport;2020:29, Research report, 2020-12)På oppdrag fra Kompetanse Norge har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over internasjonal og nasjonal forskning om betydningen av ulike dimensjoner i fleksibel opplæring og betydningen av fleksibilitet i opplæringen for ... -
TALIS 2018. Flere hovedfunn fra ungdomstrinnet. Andre delrapport fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring
(Research report, 2020-03)Den foreliggende rapporten er den andre nasjonale delrapporten fra TALIS-undersøkelsen i 2018. I denne rapporteringen er det funn om lærere og skoleledere som verdsatte profesjonsutøvere som fremheves. I rapporteringsplanen ... -
Degrowth or green growth: A reflection on the recent public discourse in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study offers a reflection about the ongoing debate on “degrowth” and “green growth”, as depicted in the Norwegian mass media. It addresses the following two interrelated research questions. How do the topics of public ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til lærere høsten 2020
(NIFU-rapport;2021:3, Research report, 2021-01)NIFU har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2020
(NIFU-rapport;2021:2, Research report, 2021-01)NIFU har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ... -
Understanding conditions for path development after path exhaustion
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper focuses on path development processes after a sudden path exhaustion. We analyse the decline, the closure and the attempts at the re-orientation of a forestry-based industry agglomeration in Southern Norway, ... -
Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiene : Jakten på gode eksempler
(NIFU-rapport;2021:1, Research report, 2021-01)Formålet med denne rapporten er todelt. Det ene er å presentere best-practice innen praksisstudier for sykepleiestudenter. Det andre formålet er å undersøke hvilken rolle læringsutbyttebeskrivelser og praksisavtaler har i ... -
Fusjonerte institusjoner i støpeskjeen: Endringer i faglige profiler og det regionale studietilbudet
(NIFU Innsikt;2021-2, Others, 2021-01-25)I dette notatet belyses utviklingen i studieprogramprofilen ved de fusjonerte institusjonene. Institusjonene har fått en tydeligere fagprofil målt som andel studieprogram innen ulike fagområder og også styrket mastergradsprofil, ... -
Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere : En intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet»
(NIFU Arbeidsnotat;2020:6, Working paper, 2020-12)Dette arbeidsnotatet er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Notatet presenterer resultater fra en intervjuundersøkelse med tilbydere av videreutdanning. Hensikten er å undersøke hva tilbydere av videreutdanning ... -
Innovasjonsforsker: – En krise kan gi muligheter, fordi man må gjøre ting annerledes
(Others, 2020-06-22)Intervju med NIFU-forsker Dorothy Sutherland Olsen. -
Kartlegging av postdoktorstillingen : Mål, praksis og erfaringer
(NIFU-rapport;2020:31, Research report, 2021-01)I denne rapporten presenteres en kartlegging av hvordan postdoktorer rekrutteres til norske forskningsinstitusjoner, hvordan de følges opp mens de er i stillingen, samt deres karriere etter postdoktorperioden. Prosjektet ... -
Forskning og innovasjon rettet mot kommunale helse- og omsorgstjenester : Kartlegging av resultater av forskningen og erfaringer fra kommunal sektor
(NIFU-rapport;2020:28, Research report, 2020-12)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU og Agenda Kaupang gjennomført en kartlegging av forskning og innovasjon rettet mot kommunale helse- og omsorgstjenester. Rapporten består av to hoveddeler. Den første gjengir ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020
(NIFU Arbeidsnotat;2021:1, Working paper, 2021-01)Dette arbeidsnotatet inneholder en første rapportering fra NIFUs evaluering av det statlige tiltaket Utdanningsløftet 2020 for videregående opplæring. Evalueringen gjøres på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. -
Do older employees have a lower individual productivity potential than younger employees?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)We examine the relationship between employees’ age and their individual productivity potential (IPP). IPP is measured by individual characteristics which are related to skills utilisation at work. Using PIAAC data for 27 ... -
‘It’s a jigsaw puzzle and a challenge’: critical perspectives on the enactment of an RCT on small-group tuition in mathematics in Norwegian lower-elementary schools
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Today’s schools are faced with increasingly complex demands of juggling their core educational tasks alongside multi-dimensional policy bids for reform, development and change. In this paper, we conceptualize our own RCT ... -
The legacy of Johan Hjort: Challenges and critical periods ‒ past, present and future
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The 150th anniversary of Johan Hjort’s birth was celebrated by a symposium held in Bergen on 12–14 June 2019 to take a broad perspective on the origins of, and developments in, fisheries science and thereby examine current ... -
Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk og indikatorer 2020
(Report, 2020-10)Den gode gamle katalogen med indikatorer og statistikk for utviklingen i det norske – og internasjonale – forsknings- og innovasjonssystemet er nå historie. Isteden har vi fått et levende og innholdsrikt nettsted som byr ... -
The role of metrics in peer assessments
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Metrics on scientific publications and their citations are easily accessible and are often referred to in assessments of research and researchers. This paper addresses whether metrics are considered a legitimate and integral ... -
The proportion of immigrants in Norwegian academia continues to grow
(NIFU Innsikt;2020-19, Others, 2020-12-20)In 2018, 29 per cent of the researchers and academic staff at Norwegian universities, university colleges, health trusts and research institutes had an immigrant background. The numbers have doubled since 2007. About 80 ...