Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
The Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU) is an independent, private social science research institute, based in Oslo. Publications in this open access repository are available under the CC-BY licence.
NIFU’s roots stretch back to the 1950s. It was established as a division within the Norwegian Research Council for Science and the Humanities (NAVF). The division demerged from NAVF in 1996 and became the Norwegian Institute for Studies in Research and Education (NIFU). In 2004, NIFU merged with the STEP Group - Centre for Innovation Research. The merged group was named NIFU STEP. The institution changed its name to NIFU Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education in 2011.Collections in this community
-
1 - Reports / Rapporter [1019]
NIFU Report Series -
2 - Working Papers / Arbeidsnotater [324]
NIFU Working Paper Series -
3 - Insight / Innsikt [226]
Policy Briefs on Research and Education -
4 - Academic Publications / Vitenskapelige publikasjoner [364]
Academic Articles and Book Chapters -
9 - Other / Annet [205]
Dissertations, conference papers, annual reports, other reports etc.
Recent Submissions
-
Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2025
(NIFU-rapport;2025:13, Report, 2025-06)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Rekruttering og kompetanseheving i kommunal pleie og omsorg: Sluttrapport fra evalueringen av kompetanseløftet 2015.
(Report, 2016-10)I 2013 fikk NIBR og NIFU i oppdrag å evaluere andre runde av Kompetanseløftet 2015. Dette er sluttrapporten fra evalueringen og den bygger på tidligere evalueringer NIFU og NIBR har gjort av samme program. Hovedtematikken ... -
Kunnskapsinnhenting om læringsressurser på nynorsk. Belyst gjennom en kartlegging av nynorske læringsressurser og intervjuer med lærere og elever
(NIFU-rapport;2025:9, Report, 2025-06)Denne rapporten belyser situasjonen for læringsressurser på nynorsk i dagens skole. Formålet er å få mer kunnskap om hvordan bruk av læringsressurser som ikke foreligger på begge målformer påvirker nynorskelevers rett til ... -
Forskningsfond – penger, formål og styring
(NIFU Innsikt;2025-8, Others, 2025-06-11) -
Gradsstudier ved Høgskolen i Østfold. Frafall, motivasjon og gjennomføring
(NIFU-rapport;2025:11, Report, 2025-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av et kull studenter ved Høgskolen i Østfold. Studentene er fulgt over drøyt to år, fra de begynte i sin utdanning ved høgskolen høsten 2023. Undersøkelsen har ... -
Betydningen av Covid-19-pandemien for forskere, spesielt yngre forskere og kvinner. En forskningskartlegging og -oppsummering
(NIFU Arbeidsnotat;2025:9, Working paper, 2025-05)Dette arbeidsnotatet kartlegger og oppsummerer internasjonal forskningslitteratur om pandemiens betydning for forskernes arbeidsvilkår. Det legges særlig vekt på yngre forskere, forskere med omsorgsansvar (foreldre) og ... -
Ungt utenforskap og inkludering knyttet til utdanning. En forskningsoversikt
(NIFU Arbeidsnotat;2025:8, Working paper, 2025-05)Dette arbeidsnotatet kartlegger og oppsummerer internasjonal forskningslitteratur om pandemiens betydning for forskernes arbeidsvilkår. Det legges særlig vekt på yngre forskere, forskere med omsorgsansvar (foreldre) og ... -
Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2024
(NIFU-rapport;2025:1, Research report, 2025-01)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Strukturendringen i fellesfagene engelsk og norsk på yrkesfaglig utdanningsprogram. Belyst gjennom intervjuer med lærere og elever, en spørreundersøkelse til lærere og karakterdata
(NIFU-rapport;2025:12, Report, 2025-05)Hovedspørsmålet som belyses i denne rapporten er hvilke erfaringer elever, fellesfaglærere og yrkesfaglærere har gjort seg med strukturendringen i fellesfagene engelsk og norsk som ble innført høsten 2020 på yrkesfaglig ... -
Sikker kunnskap i en usikker verden
(NIFU Innsikt;2025-7, Others, 2025-05-05)Regjeringen Støre (Ap) la fram sin forskningsmelding 21. mars 2025. Den poengterer at forskning skal være samfunnsnyttig, sikre nasjonal sikkerhet og omstillinger i næringslivet for økt konkurransekraft, men er lite presis ... -
Myter og lærdommer om forskningsfinansiering
(NIFU Innsikt;2025-6, Others, 2025-04-28)NIFU har gjennomført flere ulike studier av hvordan forskningsfinansiering påvirker forskningsmiljøer og forskningsresultater. I dette notatet gir vi en oversikt over sentrale funn i disse studiene, og viser hvordan de ... -
Evaluation of medicine and health sciences in Norway (EVALMEDHELSE)
(NIFU Arbeidsnotat;2025:7, Working paper, 2025-04)The report presents a bibliometric analysis of medicine and health sciences covered by the ongoing evaluation of the research area (EVALMEDHELSE). It provides insights into the national research profile, including publication ... -
Evaluation of mathematics, ICT and technology in Norway (EVALMIT)
(NIFU Arbeidsnotat;2025:6, Working paper, 2025-04)The report presents a comprehensive bibliometric analysis of mathematics, ICT and technology research covered by the ongoing evaluation of the research area (EVALMIT). It provides insights into the national research profile, ... -
NIFU Årsrapport 2024
(Others, 2025) -
Hva hindrer studentene fra å fullføre? Innsikt fra en spørreundersøkelse om forsinkelse i studiepoengproduksjon
(NIFU Arbeidsnotat;2025:5, Working paper, 2025-04)Dette notatet presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse gjennomført i samarbeid med Lånekassen høsten 2024. Undersøkelsen var rettet mot fulltidsregistrerte førsteårsstudenter som i løpet av det første studieåret ... -
Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene? Del 2: Helse- og oppvekstutdanninger
(NIFU-rapport;2025:6, Report, 2025-04)Denne rapporten undersøker hvordan helse- og oppvekstutdanninger innenfor høyere yrkesfaglig utdanning samarbeider med arbeidslivet om utdanningene. Rapporten utgjør del 2 av en større undersøkelse, finansiert av Direktoratet ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Evaluering av fagfornyelsen. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til lærere høsten 2024
(NIFU-rapport;2025:7, Report, 2025-04)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har i perioden 2021-2024 hatt en rammeavtale med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og ... -
Alternative modeller for finansiering av forskning i Norge
(NIFU Arbeidsnotat;2025:3, Working paper, 2025-04)Dette notatet beskriver potensialet og behovet for nye finansieringsmekanismer og presenterer nærmere mulige modeller som kan være aktuelle å innføre eller oppskalere i Norge. Notatet beskriver ulike sider ved mulige ... -
Internasjonalt forskningssamarbeid og geopolitikk. En oversikt over Norges internasjonale sampublisering og inngående forskermobilitet
(NIFU Arbeidsnotat;2025:4, Working paper, 2025-03)Dette notatet gir en oversikt over internasjonal sampublisering og innslaget av utenlandske forskere i norsk forskning de siste ti årene. Oversikten baserer seg på bibliometriske data i Web of Science (WoS) og på ... -
Inno4Tree: Addressing climate change with innovation in the forest-based industry
(NIFU Arbeidsnotat;2025:1, Working paper, 2025-03)This working paper summarises the main results of the research project “Address-ing climate change with innovation in the forest-based industry – Inno4Tree”. The project was funded by the Research Council of Norway and ...