Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 16-35 av 987
-
Arbeidsmarkedet for jurister: En framskrivning mot 2025
(NIFU rapport;2012-49, Research report, 2012-12-01)Rapporten inneholder ulike alternativer for tilbudet av juridisk arbeidskraft fram mot 2025 basert på ulike forutsetninger om utdanningskapasiteten. Etterspørselen er basert på to hovedalternativer, det ene basert på den ... -
Arbeidsmarkedet for statsansatte: Tilgang og etterspørsel etter arbeidskraft 2006-2030
(NIFU STEP-rapport;2008-49, Research report, 2008-12)I denne rapporten har vi sett på ulike mulige scenarier for utviklingen i tilbud og etterspørsel etter ulike typer arbeidskraft innenfor det statlige tariffområdet. Scenariene fremskriver arbeidskraftsetterspørselen med ... -
Arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med utdanningen blant ulike grupper av nyutdannede
(NIFU rapport;2012-39, Research report, 2012-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2011. Undersøkelsen omfatter kandidater som fullførte studiene våren 2011, og er gjennomført om lag et halvt år etter at de fullførte utdanningen. ... -
Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000 – 2004 for kandidater utdannet våren 2000: En sammenligning av resultater fra spørreskjemaundersøkelser og registerkoplinger
(NIFU STEP-rapport;16-2007, Research report, 2007-04)Formålet med denne rapporten har primært vært å oppsummere resultatene fra andre fasen av prosjektet ”Videreutvikling av kandidatundersøkelsen”. Prosjektet som helhet har som hovedformål å utarbeide et datagrunnlag for ... -
Arbeidsvilkår i norsk forskning
(NIFU STEP rapport;2009-9, Research report, 2009-02)I denne rapporten presenteres hovedresultatene fra en undersøkelse av arbeidsvilkår for vitenskapelig ansatte i universitetssektoren og forskere i instituttsektoren gjennomført ved årsskiftet 2007-08. Undersøkelsen inngår ... -
Architectural Education for Young People in Europe: A Comparative Study in Seven European Countries. Norway Country Report.
(NIFU STEP-rapport;2008-51, Research report, 2008-12)This report investigates architectural education for children and young people in primary and secondary education in Norway. The Norwegian Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU STEP) carried out ... -
Arenasammensetning og finansieringssystem for primærnæringsinstituttene : Alternativer for fremtidig organisering
(NIFU-rapport;2017:16, Research report, 2017-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Norges forskningsråd og drøfter arenaorganiseringen og basisfinansieringssystemet for primærnæringsinstituttene og alternativer for den fremtidige organiseringen av dette. Rapporten ... -
Attraktive akademiske karrierer? Søkning, rekruttering og mobilitet i UH-sektoren
(NIFU-rapport;2019:10, Research report, 2019-07)Akademiske karrierer, rekruttering av vitenskapelig ansatte og forskeres mobilitet har fått større oppmerksomhet etter stortingsmeldingen Kultur for kvalitet (2016–2017). Ikke minst er det en sentral politisk målsetting ... -
Avkorting av studier på grunnlag av realkompetanse
(Skriftserie;2005-5, Research report, 2005-03)Studenter fikk fra 2001 muligheten til å få avkortet studiet, ved å søke om å få fritak for eksamen eller prøve på grunnlag av dokumentert realkompetanse. Utdanningspolitisk er det viktig å undersøke i hvilken grad studentene ... -
Bachelorgraden fra universitet – en selvstendig grad, eller delmål i et lengre utdanningsløp?
(NIFU STEP rapport;2009-7, Research report, 2009-02)Kvalitetsreformen har ført til at en ny gradsstruktur er innført ved landets høyere utdanningsinstitusjoner. Det knytter seg stor interesse for hvordan de nye gradene fungerer i utdanningssystemet og i forhold til ... -
Barn med særlige behov i barnehage : Delrapport for prosjektet "Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder"
(Research report, 2015)Denne rapporten er en delrapport i prosjektet "Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder". Dette prosjektet er et samarbeid mellom NTNU Samfunnsforskning, Trøndelag Forskning og ... -
Basisfinansiering av universitetene: Erfaringer med å skille mellom bevilgninger til forskning og utdanning
(NIFU skriftserie;1998:9, Research report, 1998-06)Hensikten med denne rapporten er å gi en oversikt over ulike modeller for basisfinansiering av universitetene i land der det skilles mellom bevilgninger til forskning og utdanning, samt å få fram fordeler og ulemper med ... -
Bedre sammen - en dybdestudie av samarbeidsrelasjonen mellom NTNU og SINTEF
(NIFU-rapport;2015:29, Research report, 2015-10)I denne rapporten presenteres resultatene fra en dybdestudie av samarbeidsrelasjonen mellom NTNU og SINTEF. Formålet med studien er å kartlegge hvordan samhandlingen mellom institusjonene foregår i dag, identifisere sterke ... -
Bedriftskultur for læring: En studie av videreutdanning og opplæring i norske små og mellomstore bedrifter
(NIFU rapport;2013-27, Research report, 2013-08-30)Rapporten ser spesifikt på betydningen av etter- og videreutdanning i små og mellomstore bedrifter. Analysen har også et særlig fokus på regionale forhold. Rapporten bygger på et bredt utvalg av internasjonale og nasjonale ... -
Befolkningens forhold til forskning, vitenskap og teknologi: Resultater fra en norsk intervjuundersøkelse
(NIFU-rapport;2-2001, Research report, 2001-01)I denne publikasjonen presenteres resultater fra en større intervjuundersøkelse finansiert av Norges forskningsråd om befolkningens kunnskap om, interesse for og holdninger til forskning, vitenskap og teknologi. Prosjektet ... -
Belysning av den organiserte doktorgradsutdanningen ved Universitetet i Bergen
(NIFU skriftserie;2002-20, Research report, 2002-09)Universitetet i Bergen har bedt NIFU utarbeide en egen rapport for institusjonen som legger spesiell vekt på gjennomføring og gjennomstrømning i de ulike doktorgradsutdanningene. Rapporten inngår som en del av universitetets ... -
Benchmarking av finansieringen av sivilingeniørprogrammet ved NTNU: En sammenligning av programmet ved NTNU med tilsvarende studier ved tre andre utenlandske høyere utdanningsinstitusjoner
(NIFU skriftserie;2003-39, Research report, 2004-06)I denne rapporten foretas en benchmarking av finansieringen av sivilingeniørprogrammet ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Prosjektet er finansiert av NTNU. Formålet med prosjektet er å ... -
Between entrepreneurship and technology transfer: Evaluation of the FORNY programme
(NIFU STEP rapport;2009-19, Research report, 2009-04)This report is the result of an evaluation of the FORNY programme commissioned by the Re-search Council of Norway. The background for the evaluation is that the current programme period will be terminated by the end of ... -
Betydning av utdanning, praksis, veiledning og autorisasjonsordninger for økt kvalitet i yrkesutøvelsen i barnevernet : En litteraturgjennomgang
(NIFU-rapport;2019:5, Research report, 2019-03)På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har NIFU utført en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering av forskning på hvorvidt kompetansehevende tiltak for barnevernsansatte har betydning for kvaliteten på ... -
Betydningen av utdanning fra utlandet for tidlig karriere
(NIFU-rapport;2019:32, Research report, 2019-12)Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke utdanningskvaliteten samt overgangen fra utdanning til arbeidsliv. Vi sammenligner dem som har studert i utlandet, med dem som har tatt hele graden ved et norsk lærested. ...