Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 59-78 of 987
-
Choice of Study and Persistence in Higher Education by Immigrant Background, Gender, and Social Background
(NIFU STEP rapport;2009-43, Research report, 2009-10)The aim of this report is to present documentation of new analyses carried out at NIFU STEP concerning differences by immigrant background, gender and social background with regard to choice of type study programme in ... -
Choosing the right partners: Norwegian participation in European Framework Programmes
(NIFU-rapport;2016:41, Research report, 2016-12)The EU Framework Programmes (FPs) constitute large arenas for R&D funding and cooperation with research groups in Europe and beyond. For Norway, participation in the EU Framework Programmes (FP) has become an increasingly ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA. Part 3: Special reports
(NIFU STEP-rapport;2008-27, Research report, 2008-07)This report outlines the energy research and innovation policy in the Nordic and Baltic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia and Lithuania. The report is the result of the research project ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA: Part 1: Country reports
(NIFU STEP-rapport;2008-25, Research report, 2008-07)This report outlines the energy research and innovation policy in the Nordic and Baltic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia and Lithuania. The report is the result of the research project ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA: Part 2: Technology reports
(NIFU STEP-rapport;2008-26, Research report, 2008-07)This report outlines the energy research and innovation policy in the Nordic and Baltic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia and Lithuania. The report is the result of the research project ... -
Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area − eNERGIA: Synthesis report
(NIFU STEP-rapport;2008-24, Research report, 2008-07)The report is the result of the research project Competitive policies in the Nordic Energy Research and Innovation Area (eNERGIA). The project was co-funded by Nordic Energy Research and NIFU STEP. The objective of the ... -
Constraints and possibilities : A comparative study of public support to industry-oriented research and development
(NIFU Report;2017:11, Research report, 2017-06)The Research Council of Norway has several funding schemes for public funding of industry-oriented research and development (R&D). The aim of this study is to investigate funding schemes in five other European countries, ... -
Continuity and Change in Norwegian Vocational Education and training (2)
(NIFU STEP rapport;6-2010, Research report, 2010-02)This report deals with recent research on some essential themes regarding vocational education and training in Norway (VET). These themes are also essential to European cooperation in these areas, of which Norway is a ... -
Continuity and Change in Norwegian Vocational Education and Training (VET)
(NIFU STEP-rapport;2008-29, Research report, 2008-07)This report, which is an English edition of NIFU STEP Report 20/2008: Fag- og yrkesopplæringen i Norge – noen sentrale utviklingstrekk, addresses some important developments in the vocational education and training (VET) ... -
Datagrunnlag for analyse av arbeidsmarkedsforløp: Dokumentasjon av registerdata og registerkoblinger til Kandidatundersøkelsen 2000.
(NIFU skriftserie;2003-6, Research report, 2003-04)Kandidatundersøkelsen 2000 inngår i første fase av et prosjekt som tar sikte på samle inn longitudinelle data av universitets- og høgskolekandidater som ble uteksaminert våren 2000. Kandidatene skal etter planen følges fra ... -
De første årene av karrieren: Forskjeller og likheter mellom minoritet og majoritet med høyere utdanning
(NIFU-rapport;7-2002, Research report, 2002-11)Denne rapporten er et resultat av et forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd under programmet Sysselsetting og arbeidsmarked. Prosjektet heter ’Arbeidsmarkedstilpasning de første tre årene etter eksamen fra ... -
De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen
(NIFU STEP rapport;2010-34, Research report, 2010-11-03)Hensikten med prosjektet er å følge opp og vurdere utvikling over tid med hensyn til ressursinnsats og læringsresultater i grunnopplæringen. Formålet er å kunne legge til rette for et bedre kunnskapsgrunnlag og utvikling ... -
De næringsrettede instituttenes rolle i det fremtidige innovasjonssystemet
(NIFU STEP-rapport;4-2004, Research report, 2004-08)Det er ikke hva man kaller enhetene i innovasjonssystemet som er det avgjørende; det sentrale er om de operative enhetene man har dekker de behovene som finnes, og om rammevilkårene som er definert er adekvate i forhold ... -
De regionale forskningsinstituttene. Faktarapport
(NIFU rapport;2011-31, Research report, 2011-09)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU utarbeidet en faktarapport om de tolv regionale forskningsinstituttene som alle mottar statlig basisfinansiering fra Forskningsrådet. Rapporten skal dannet et faktagrunnlag for ... -
De samfunnsvitenskapelige instituttene
(NIFU skriftserie;2004-3, Research report, 2004-01)Dette notatet er skrevet på oppdrag av de samfunnsvitenskapelige instituttene i instituttsektoren – både de regionale og de nasjonale instituttene. Oppdraget er finansiert av instituttene selv med bidrag fra Norges ... -
De store selskapene: Forskningslokomotiver eller dresiner?
(NIFU STEP-rapport;18-2008, Research report, 2007-05)NIFU STEP gjennomførte i 2007 en kartlegging og vurdering av utviklingen i de største norske selskapenes investeringer i forskning og utvikling (FoU). Oppdraget var finansiert av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Den ... -
De' hær e'kke nokka for mæ: Om bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående skole i Finnmark skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-10, Research report, 2012-03-10)Andelen som har fullført og bestått videregående opplæring har vært bemerkelsesverdig stabil for alle de 12 årskullene som har begynt i videregående opplæring under Reform 94, om lag 70 prosent har fullført og bestått innen ... -
Decision-making in expert panels evaluating research: Constraints, processes and bias
(NIFU-rapport;6-2002, Research report, 2002-07)This thesis on decision-making in expert panels evaluating research has been part of research training programme at NIFU financed by the Research Council of Norway. -
Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie
(NIFU-rapport;2015:33, Research report, 2015-12)Utdanningsdirektoratet gjennomfører et forsøk hvor et utvalg videregående skoler og skoler med ungdomstrinn prøver ut halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk istedenfor ordinært tre karakterer i henholdsvis ... -
Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole
(NIFU-rapport;2016:29, Research report, 2016-11)Høsten 2013 satte Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet i gang et forsøk med redusert antall karakterer i halvårsvurderingen i norskfaget på Vg1 og Vg2 på studieforberedende utdanningsprogram. Fra ...