1 - Reports / Rapporter
This Collection contains:
- ISSN 1892-2597 (NIFU Reports 2011-)
- ISSN 1504-1824 (NIFU STEP Reports 2004-2010)
- ISSN 1504-1832 (NIFU STEP Skriftserie 1997-2005)
- ISSN 0807-3635 (NIFU Reports 1996-2004)
- ISSN 0808-4572 (NIFU Skriftserie 1996-2004)
Recent Submissions
-
Bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Samlerapport for prosjektet DIGITEK-HU
(NIFU-rapport;2024:22, Research report, 2025-03)I denne rapporten oppsummeres funn fra forskningsprosjektet Bruk av digital teknologi i høyere utdanning (DIGITEK-HU). Målet med prosjektet har vært å innhente ny kunnskap om bruk av digital teknologi i høyere utdanning i ... -
Forsknings- og innovasjonsvirkemidler som fremmer bærekraft. Tiltak og virkemidler som fremmer kunnskap om bærekraft og bærekraftige løsninger
(NIFU-rapport;2025:4, Research report, 2025-02)NIFU har gjennomført et todelt oppdrag for Forskningsrådet knyttet til bærekraftig omstilling. Den ene delen har fokus på nåværende og kommende rapporteringsregimer knyttet til bærekraft. Myndighetenes oppfølging av ... -
Tilgjengelighet i høyere utdanning. Innblikk i UH-institusjonenes arbeid med tilgjengeliggjøring av og i studietilbudene
(NIFU-rapport;2025:5, Research report, 2025-02)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU gjennomført en undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler jobber med å tilgjengeliggjøre sine utdanningstilbud, generelt og for spesifikke studentgrupper. At høyere ... -
Kompetanse offshore. Kompetanse og omstilling i norsk offshorenæring
(NIFU-rapport;2025:3, Research report, 2025-01)Denne undersøkelsen handler om kompetanse i offshorenæringen, en næring som er sentral i norsk økonomi og arbeidsliv, og som sysselsetter svært mange mennesker både direkte og indirekte. Undersøkelsen er utført av NIFU på ... -
Kompetanse og arbeidskraft: Analysar frå NHOs kompetansebarometer 2024
(NIFU-rapport;2025:2, Research report, 2025-01)Denne rapporten presenterer hovudfunna frå NHOs kompetansebarometer for 2024. Dette er ei undersøking av kompetansebehova til NHOs medlemsbedrifter, og har vore gjennomført kvart år sidan 2014. Prosjektet er gjennomført ... -
Utdanningsforskning i bruk. Produksjon og mediering av forskning fra et universitets- og høgskoleperspektiv
(NIFU-rapport;2024:20, Research report, 2024)Rapporten presenterer funnene fra forskningsprosjektet Utdanningsforskning i bruk, som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Målet med studien har vært å belyse hva som kjennetegner produksjonen av ... -
Kunstig intelligens i arbeidslivet. En undersøkelse av yrkesgrupper tilknyttet Unio
(NIFU-rapport;2024:23, Research report, 2024)Rapporten presenterer funnene fra forskningsprosjektet Bruk og konsekvenser av kunstig intelligens (KI) for Unios yrkesgrupper, som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Unio. Målet med prosjektet har vært todelt: i) å ... -
Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;17, Report, 2024)Rapporten evaluerer resultatene av myndighetenes tiltak for å styrke vg3 fagopplæring i skole for søkere som står uten læreplass. Den ser på vg3-elevenes gjennomføring, eventuelle overgang til lærekontrakt underveis, ... -
Forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling. Tematisk kartleggingsstudie av norsk forskning 2014-2023
(NIFU-rapport;2024:21, Research report, 2024)Denne rapporten sammenstiller resultatene fra en kartlegging av norsk forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling de siste ti år. Kartleggingen er bibliometrisk orientert, basert på publikasjonene til relevante ... -
Følgeevaluering – forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Delrapport.
(NIFU-rapport;2024:18, Report, 2024)Dette er den første rapporten fra NIFUS følgeevaluering av forsøk med nasjonal samarbeidsmodell for tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere. Evalueringen gjennomføres i perioden 2024 – 2026, på oppdrag ... -
Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag
(NIFU-rapport;13, Research report, 2024) -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2024. Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2023–2024
(NIFU-rapport;2024:16, Report, 2024)I denne rapporten presenteres resultatene fra NIFUs spørreundersøkelse til deltakere i den modulbaserte lederutdanningen studieåret 2023–2024. Undersøkelsen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I rapporten ... -
Kontrakt og kontakt. En studie av oppdragsforskningens rolle, utvikling og betydning i det norske forskningssystemet
(Research report, 2024)Mye av norsk forskning skjer på oppdrag fra brukere i samfunns- og næringsliv. Til tross for det er oppdragsforskningen lite forstått og diskutert. Denne studien belyser ulike sider ved oppdragsforskningen i Norge, og ... -
Forskjellsbehandling, diskriminering og rasisme i norsk grunnskole
(NIFU-rapport;2024:14, Report, 2024)Denne rapporten handler om forskjellsbehandling, rasisme og diskriminering i skolen. Temaet er tilnærmet på to måter. I den første delen undersøker vi i hvilken grad diskriminering og forskjellsbehandling bidrar til ... -
Masterutdannedes overgang til arbeidsliv og tilfredshet med utdanning og jobb: Hovedrapport fra Kandidatundersøkelsen 2023
(NIFU-rapport;2024:15, Report, 2024)Tema for denne rapporten er overgang fra utdanning til arbeid for personer som nylig har fullført en mastergrad. Analysene er basert på Kandidatundersøkelsen, som er en nasjonal spørreundersøkelse som NIFU gjennomfører på ... -
EuroGraduate2022 – Country report from Norway. National Report with Comparative Data from the 2nd Pilot Survey of Higher Education Graduates in Europe
(NIFU-rapport;2024:8, Report, 2024)This report documents EuroGraduate2022 for Norway and compares Norwegian data to that of other countries participating in the survey on a range of important indicators. The report covers three cohorts: Bachelor graduates ... -
Mapping Norwegian Polar and Svalbard Research
(NIFU-rapport;2024:12, Report, 2024-09)Polar research constitutes 0.32 % of the world's total scientific article production as reflected in the WoS database. Norway is a significant contributor to this polar research, accounting for 5.2 % of the global total ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2024
(NIFU-rapport;2024: 11, Report, 2024-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Humanister i arbeidslivet
(Research report, 2016) -
Tilbydere av trefaglig kompetanse
(Treteknisk Rapport;, Research report, 2024)Denne rapporten gir en oversikt over kompetansebehov og utvikling innen den norske bygg- og treindustrien, med et spesielt fokus på økt bruk av tre for å redusere klimagassutslipp. Norge har forpliktet seg til å kutte ...