Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 111-130 of 987
-
Det forskningspolitiske sektoransvar
(NIFU skriftserie;1997:4, Research report, 1997-02)I sin nye strategiplan, «Forskning for framtiden», har Norges forskningsråd bl.a. reist en del spørsmål omkring departementenes finansiering og organisering av sin forskning, herunder departementenes samarbeid med ... -
"Det gikk på engelsk og norsk, engelsk og norsk". En undersøkelse av språk i pensum på grunnivå i høyere utdanning
(NIFU rapport;2012-7, Research report, 2012-01)På oppdrag fra Språkrådet har NIFU gjennomført en undersøkelse av språk i pensum i høyere utdanning. Undersøkelsen gjelder pensum på lavere grad med vekt på det første året av høyere utdanning (grunnivå), og den omfatter ... -
Det nasjonale styringsnivået: Intensjoner, forventninger og vurderinger. Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-42, Research report, 2008-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Digital kompetanse i norsk lærerutdanning
(NIFU STEP-rapport;2008-28, Research report, 2008-07)Tre problemstillinger står sentralt i denne rapporten: 1) Hva er status for satsingen på digital kompetanse i norsk allmennlærerutdanning? 2) Hvilke strategier følger utdanningsinstitusjonene i satsingen på digital kompetanse? ... -
Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2018:29, Research report, 2018-10)I perioden 2017-2019 gjennomfører Asker kommune prosjektet «Digital læring i askerskolen». Prosjektet omfatter implementering av 1:1 dekning av Chromebooks for alle kommunens skoler og herunder et større kompetanseløft for ... -
Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ... -
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
(NIFU-rapport;2019:23, Research report, 2019-10)Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn ... -
Disse ungdommene hadde nok ikke fullført. Evaluering av forsøk med praksisbrev. Delrapport 2
(NIFU rapport;2011-7, Research report, 2011-02-07)Rapporten, som utgjør andre delrapport i evalueringen av praksisbrevforsøket er konsentrert om gjennomføring, praksisbrevkandidatenes erfaringer med opplæring i skole og bedrift, samt lærernes og bedriftenes erfaringer med ... -
Doktorgrad – og hva så? Om doktorenes yrkeskarriere
(NIFU STEP-rapport;20-2007, Research report, 2007-05)Av de i alt 2 269 000 sysselsatte i Norge i 2003 finner vi 8 680 med doktorgrad fra en norsk utdanningsinstitusjon. Andelen med doktorgrad utgjorde 0,4 prosent av alle sysselsatte i 2003. Med det tilsig av doktorgrader som ... -
Doktorgrader og doktorgradsstudenter i Norden: Utviklingen på 1990-tallet
(NIFU skriftserie;1999:10, Research report, 1999-11)Denne rapporten gir en oversikt over omfang og utvikling i avlagte doktorgrader i de nordiske land, belyst gjennom statistisk materiale. Det gis også en tilsvarende oversikt for doktorgradsstudenter. -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
(NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger
(NIFU-rapport;2017:10, Research report, 2017-06)Hensikten med rapporten er å gi et oppdatert bilde av hvordan det er å være doktorgradskandidat i Norge våren 2017, og sammenlikne utviklingen over tid. Målet er å gi alle dem som jobber for å planlegge, gjennomføre eller ... -
Doktorgradsstipendiater i utlandet : En undersøkelse av forskningsrådsstipendiater i naturvitenskap og teknologi i perioden 1989-1992
(NIFU skriftserie;1997:3, Research report, 1996-11)I denne undersøkelsen retter vi oppmerksomheten mot dem som har fått stipend innen naturvitenskap og teknologi for å ta doktorgraden i utlandet. Det er stipendiatenes syn som legges til grunn for framstillingen. ... -
Doktorgradsstudenter og gjennomstrømning i norsk forskerutdanning
(NIFU skriftserie;2002-3, Research report, 2002-03)Denne rapporten inngår som en del av evalueringen av den organiserte forskerutdanningen i Norge. Rapporten presenterer og utdyper materiale som er benyttet eller referert i selve evalueringsrapporten, Evaluering av norsk ... -
Doktorgradstipendiaters forskningsandel – en gjennomgang av opplæringsprogrammenes omfang, innhold og relevans
(NIFU skriftserie;1999:2, Research report, 1999-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Norges forskningsråd. Rapportens hovedproblemstilling er hvorvidt innføringen av den organiserte forskerutdanningen har medført endringer i doktorgradsstipendiaters ... -
Doktorgradsundersøkelsen 2019 : En spørreundersøkelse blant doktorer (ph.d.) som disputerte i 2013, 2014 eller 2015
(NIFU-rapport;2020:19, Research report, 2020-09)Data fra en spørreundersøkelse blant doktorer som disputerte for ph.d.-graden ved et universitet eller en høgskole i Norge i årene 2013, 2014 eller 2015, gir ny kunnskap om doktorenes arbeidsmarkedstilpasning og ... -
Doktorgradsutdanning og karrieremuligheter: En undersøkelse blant to årskull doktorgradskandidater
(NIFU STEP-rapport;2007-35, Research report, 2007-12)Denne rapporten gir en oversikt over doktorgradskandidatenes karrierer de første årene etter avlagt doktorgrad, samt en oversikt over kandidatenes vurderinger av doktorgradsperioden i lys av deres arbeidslivserfaringer ... -
Drivkrefter i profesjonsutdanningene i sykepleie og medisin
(NIFU rapport;2012-33, Research report, 2012-09-03)Denne rapporten har som formål å belyse hvordan ulike drivkrefter har påvirket innholdet og utformingen av grunnutdanningene i sykepleie og medisin, med særlig vekt på profesjonenes interesser, roller og påvirkningsmuligheter. ... -
Effekter av opplæringstilbud for tospråklige elever og kompetansehevingstiltak for voksne innvandrere : En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2017:30, Research report, 2017-11)På oppdrag av Kunnskapsdepartementet har NIFU i samarbeid med NOVA gjennomført en systematisk kunnskapsoversikt om effekter av opplæringstilbud til barn av innvandrere med svake ferdigheter i skolens undervisningsspråk og ... -
Effekter av rasisme og diskriminering på integrering i arbeidslivet: En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2022:20, Research report, 2022-09)På oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har NIFU laget en kunnskapsoppsummering over nordisk og internasjonal forskning om konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering i arbeidslivet. ...