Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 131-150 av 986
-
Effekter av samlokalisering i høyere utdanning: Erfaringer fra fire norske læresteder
(NIFU STEP rapport;2009-27, Research report, 2009-06)På oppdrag fra Høgskolen i Sør-Trøndelag er NIFU STEP bedt om å vurdere erfaringer med ulike former for samlokalisering i høyere utdanning. Bakgrunnen for prosjektet er knyttet til fremtidige strategiske valg ved høgskolen, ... -
Effektivitetsbegrepet i høyere utdanning: Hvordan er begrepet brukt i norsk høyere utdanningspolitikk?
(NIFU Skriftserie;2001-7, Research report, 2001-01)Denne rapporten tar for seg hvordan effektivitetsbegrepet er brukt innenfor høyere utdanning, og er skrevet på oppdrag fra Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet. Hovedvekten er lagt på hvordan effektivitetsbegrepet ... -
Efficiency and flexibility in research funding. A comparative study of funding instruments and review criteria
(NIFU-rapport;2016:9, Research report, 2016-06-28)We compare funding instruments and review criteria in national funding agencies in five different countries, USA (NSF), Sweden (VINNOVA), the Netherlands (NWO), UK (NERC) and Norway (RCN), as well as in the Horizon 2020 ... -
«Eget behov for faglig fordypning» : Om fagskoleutdanning i helse og sosial
(NIFU-rapport;2017:25, Research report, 2017-10)Rapporten undersøker betydningen av fagskoleutdanning i helse og sosial, gjennom å intervjue kandidater som har gjennomført slik utdanning. Hva betyr fagskoleutdanningen i forhold til videre karriere i arbeidsfeltet og i ... -
Eierskap, partnerskap og fellesskap: Et kunnskapsgrunnlag for UiBs eierstyring av Uni Research
(NIFU-rapport;2016:27, Research report, 2016-09)Universitetet i Bergen engasjerte våren 2016 NIFU for å belyse hvordan universitetet samarbeider med Uni Research AS. Mandatet har vært å utarbeide et faktagrunnlag om relasjonen mellom universiteter og institutter generelt ... -
Eksamens- og evalueringsformer i høyere utdanning: en sammenlignende studie. En rapport for Mjøs-utvalget og for KUF
(NIFU skriftserie;2000:7, Research report, 2000-04)Denne rapporten behandler eksamens- og evalueringsformer i norsk høyere utdanning fra et internasjonalt perspektiv. Rapporten inneholder en kartlegging og analyse av hvordan eksamen organiseres innenfor ulike studier i det ... -
Eksperter i team: En evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU gjennomført våren 2005
(NIFU STEP skriftserie;10-2005, Research report, 2005-07)Som et ledd i NTNUs strategi for tverrfaglighet, og for å styrke studentenes kompetanse i å samarbeide på tvers av fag, har NTNU opprettet studieemnet «Eksperter i Team» (EiT) for mastergradsstudentene. Foreløpig er dette ... -
Ekstern finansiering av universitetsforskning – internasjonale modeller, erfaringer og statistikk
(NIFU skriftserie;1999:4, Research report, 1999-02)På oppdrag fra Utvalget for høgre utdanning, Mjøsutvalget, har NIFU belyst omfanget av og sentrale problemstillinger knyttet til ekstern finansiering av universitetsforskning i et internasjonalt perspektiv. Foreliggende ... -
Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen
(NIFU STEP-rapport;5-2006, Research report, 2006-09)Vi argumenterer her for at kunst- og kulturformidling i skolen kan ha en demokratiserende funksjon ved at mange får felles referanser, felles virkemidler og felles arenaer der de samhandler. Hovedproblemet er fremdeles å ... -
Elektronisk forretningsdrift (EF): Evaluering av BIT-programmet
(NIFU STEP-rapport;1-2007, Research report, 2007-01)Hovedformålet med denne rapporten er å evaluere BIT-programmet og området elektronisk forretningsdrift (EF). Evalueringen skal dels dokumentere effekter av dette programmet, samt å utvikle kunnskapsgrunnlaget på området ... -
Eleven i fokus? En brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak
(NIFU STEP-rapport;9-2004, Research report, 2004-11)NIFU STEP har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført en brukerundersøkelse av norsk spesialundervisning anno 2004. Undersøkelsen har kartlagt og analysert 1) elevers, foreldres og læreres vurderinger av opplæringen ... -
Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående
(NIFU STEP-rapport;2008-45, Research report, 2008-12)Denne rapporten analyserer resultatvariasjon mellom skoler. Data for skoleåret 2004-2005 for fjerde, sjuende og tiende trinn i grunnskolen og for grunnkurset i videregående skole analyseres. Det overordnede spørsmålet for ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
(NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
En forskerrolle i endring: Om forskeres identitet, arbeidsvilkår og spenningen mellom kall og karriere
(NIFU-rapport;2021:21, Research report, 2021-11-09)Forskning og forskere utgjør en viktig del av norsk arbeidsliv, og det er en uttalt politisk målsetting at akademiske karrierer skal være attraktive. Denne rapporten belyser forskeres karrierer og karrierebetingelser, ... -
En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:7, Research report, 2020-02)Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble etablert 01.01.2017 etter fusjon mellom Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund og er et av flere nye læresteder etablert i etterkant av Strukturreformen ... -
En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning
(NIFU-rapport;2023:9, Research report, 2023-05)Rapporten evaluerer godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning, som frem til 1. januar 2023 var administrert av NOKUT. Ordningen er i dag administrert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). ... -
En mangfoldig og universell grunnopplæring? Om hvordan mangfold ivaretas faglig, sosialt og fysisk fra 4. til 8. trinn i grunnskolen
(NIFU STEP rapport;9-2010, Research report, 2010-03)Prosjekttittel for prosjektet har vært Enhetsskolen og universell utforming, og er en undersøkelse av praksis og erfaringer når det gjelder ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen i grunnopplæringen. Rapporten er med sin ... -
”En utdanning du kommer langt med” – maritim utdanning i videregående skoler, fagskoler og høyskoler
(NIFU STEP-rapport;2008-18, Research report, 2008-04)NIFU STEP fikk høsten 2007 i oppdrag av Nærings- og handelsdepartementet, og i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, å utrede norsk maritim utdanning på alle nivåer (videregående opplæring, fagskoler, høyskoler). Utredningen ... -
En utydelig innovasjonspolitikk? Norsk innovasjonspolitikk på 2000-tallet
(NIFU STEP rapport;1-2010, Research report, 2009-12-22)Det foreliggende arbeidet er sterkt empirisk orientert. Hovedmålet har vært å gi en systematisk gjennomgang av arbeidet med innovasjonsmeldingen og det politiske ”landskapet” som arbeidet har foregått i. Som ledd i dette ... -
En, to...tre? Den vanskelige overgangen: Evaluering av Kunnskapsløftet. Fra andre til tredje år i videregående opplæring
(NIFU STEP rapport;21-2010, Research report, 2010-07)Denne rapporten omhandler søkning til, opptak i samt gjennomføring av videregående opplæring, med særlig vekt på overgangen fra det andre til det tredje året. Prosjektet er en del av evalueringen av utdanningsreformen ...