This Collection contains ISSN 2704-0771.

Recent Submissions

  • Finansiering av forskning: En komparativ analyse av ekstern finansiering versus grunnfinansiering i Norden og Europa 

    Solberg, Espen; Drange, Christina (NIFU Innsikt;2024-2, Others, 2024-02-29)
    Finansiering av forskning handler ikke bare om omfang. Hvordan midlene bevilges har også stor betydning. Dette notatet gir en internasjonal sammenligning av fordelingen mellom ekstern finansiering og grunnfinansiering av ...
  • Hva er det viktig at Norge prioriterer av energiforskning? 

    Normann, Håkon Endresen; Piro, Fredrik Niclas; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU Innsikt;2024:1, Others, 2024-02)
  • Framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge i 2070 

    Ingeborgrud, Lina; Koch, Per; de Grandis, Giovanni; Bonnevie, Tora; Arntsen, Trude J. (NIFU Innsikt;2023-12, Others, 2023-12-18)
    I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge. Laboratoriet ble initiert av og arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon, og ...
  • Digital teknologi i undervisningen: hva, hvorfor og hvordan? 

    Slette, Aslaug Louise; Korseberg, Lene; Flobakk-Sitter, Fride; Stalheim, Odd Rune (NIFU Innsikt;2023-11, Others, 2023-12-11)
    Digitalisering i høyere utdanning blir ofte en diskusjon om tekniske løsninger. Hvordan kan vi vri diskusjonen fra teknologibasert tenkning og mer over til designbasert tenkning? Gjennom fem eksempler ser vi nærmere på ...
  • Bosted etter studiene 

    Fidjeland, Andreas Østbø; Stubhaug, Magnus Eliasson (NIFU Innsikt;2023:10, Others, 2023-11)
    Undersøkelser av studenter viser at det er vanlig å bo der en studerte også etter at studiene er ferdig. Tidligere studier viser også at det er vanligst å søke høyere utdanning i en annen region enn ens hjemregion. Dette ...
  • Statsbudsjettet 2024. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2024 

    Solberg, Espen; Kallerud, Egil; Ramberg, Inge; Sarpebakken, Bo (NIFU Innsikt;2023-9, Others, 2023-11-24)
    Etter flere år med realnedgang i FoU-bevilgningene viser budsjettforslaget for 2024 en realvekst på drøyt fem prosent. Denne veksten er i all hovedsak knyttet til økte kontingenter og byggeprosjekter.
  • Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning 

    Korseberg, Lene; Slette, Aslaug Louise; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2023-8, Others, 2023-11-14)
    Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning. I dette notatet belyser vi hvordan begrepet ...
  • Pandemiens virkninger på forskningen 2022: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten? 

    Aksnes, Dag W. (NIFU Innsikt;2023-7, Others, 2023-10-25)
    Hvilke effekter har pandemien hatt for norsk forskning? I dette notatet belyses én dimensjon av dette spørsmålet, nemlig om forskerne publiserer færre vitenskapelige artikler enn før. Slik publisering er en viktig del av ...
  • Betydningen av bosted for utdanningsvalg 

    Fidjeland, Andreas; Knutsen, Tora; Stubhaug, Magnus Eliasson (NIFU Innsikt;2023-6, Others, 2023-09-28)
    Det store flertallet av førstegangssøkerne til høyere utdanning har et lærested nær bostedet sitt. Likevel har majoriteten et lærested i en annen region som sitt førstevalg når de søker høyere utdanning. Vår analyse av ...
  • Framtidslaboratorium om den norske lakseoppdrettsnæringen 

    Svartefoss, Silje Marie; Koch, Per (NIFU Innsikt;2023-5, Others, 2023-09-09)
    I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et heldags framtidslaboratorium om oppdrettsnæringen arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 7. september ...
  • Utbredelsen av digital undervisning i norsk høyere utdanning 

    Fidjeland, Andreas; Wiborg, Vegard (NIFU Innsikt;2023-4, Others, 2023-08-20)
    Undervisning i digitale formater har blitt vanlig i mange studieprogrammer. Vi viser i dette notatet at 1 av 5 studenter oppgir å ofte ha undervisning i et digitalt format, men finner samtidig store forskjeller mellom ulike ...
  • Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, andre syntese 

    Skåholt, Asgeir; Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug Haugland; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (NIFU Innsikt 2023-3, Others, 2023-08)
    I dette syntesenotatet vil vi se på implementeringen av nye læreplaner og ny struktur på vg2 som følge av fagfornyelsen. Vi ser også på analyser av overganger fra vg1 til vg2, overganger fra vg2 til vg3, hvordan fagfornyelsen ...
  • Bruk av digital teknologi i høyere utdanning – en kunnskapsoppsummering 

    Flobakk-Sitter, Fride; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2023-2, Others, 2023-03-31)
    Gjennom en systematisk kunnskapsoppsummering har vi sett nærmere på hvordan digital teknologi brukes i høyere utdanning. Vi ser på ordinære undervisningssituasjoner, med fokus på studenter og undervisere. Kunnskapsoppsummeringen ...
  • Pandemiens virkninger på forskningen 2021: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten? 

    Aksnes, Dag W. (NIFU-innsikt;2023-1, Others, 2023-02-10)
    Hvilke effekter har pandemien hatt for norsk forskning? I dette notatet belyses én dimensjon av dette spørsmålet, nemlig om forskerne publiserer færre vitenskapelige artikler enn før. Slik publisering er en viktig del av ...
  • FoU i statlige forvaltningsorganer 

    Schwach, Vera; Svartefoss, Silje Marie; Karlstrøm, Henrik (NIFU Innsikt;2022:11, Others, 2022-11)
    Offentlig forvaltning anses primært som bruker av forskning. Men det er klare indikasjoner på at forvaltningens interne analyse- og utredningsarbeid har økt. I dette notatet undersøker vi i hvilken grad forvaltningsorganer ...
  • Statsbudsjettet 2023 

    Solberg, Espen; Kallerud, Egil; Ramberg, Inge; Sarpebakken, Bo (NIFU Innsikt;2022:10, Others, 2022-11)
  • Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene 

    Wiborg, Vegard Sjurseike; Fidjeland, Andreas Østbø; Eide, Thea; Holtermann, Helge; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-9, Others, 2022-08-18)
    Et av målene med sammenslåingene av høyskoler og universiteter som fulgte av Strukturmeldingen i 2015, var å bedre utdanningskvaliteten. På tross av dette finner vi ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder ...
  • Framtidslaboratorium om kunstig intelligens 

    Ingeborgrud, Lina; Koch, Per; Svartefoss, Silje Marie (NIFU Innsikt;2022:8, Others, 2022-07)
    I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et halvdags fremtidslaboratorium om kunstig intelligens arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 4. ...
  • Bærekraft og grønn omstilling i universitets- og høyskolesektoren 

    Flobakk-Sitter, Fride; Elken, Mari (NIFU Innsikt;2022:6, Others, 2022-06)
    En gjennomgang av sentrale strategidokumenter for universiteter og høyskoler i Norge viser at det er store variasjoner i hvilken grad lærestedene vektlegger og arbeider med bærekraftig omstilling. Selv om noen universiteter ...
  • Virkemiddelapparatet, stiavhengighet og grønn omstilling 

    Mark, Michael Spjelkavik; Klitkou, Antje (NIFU Innsikt;2022-7, Others, 2022-06-10)
    Norge har ambisiøse forpliktelser i klimapolitikken; i henhold til Parisavtalen må utslippene reduseres med minst 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990-nivået. Til sammenligning klarte Norge å redusere utslippene med ...

View more