This Collection contains ISSN 2704-0771.

Recent Submissions

  • Sino-Norwegian collaboration in science: An analysis based on articles in Web of Science 

    Sivertsen, Gunnar (NIFU Innsikt;2024-9, Others, 2024-06-24)
    China is the world’s largest nation in terms of scientific publishing and now contributes to one third of all articles in Web of Science. China and the USA are the largest and most intense collaborators in the global network ...
  • Hvordan påvirker ekstern finansiering forskningens vitenskapelige innflytelse? 

    Piro, Fredrik Niclas; Aksnes, Dag W. (NIFU Innsikt;2024-10, Others, 2024-06-19)
    Vitenskapelige publikasjoner med finansiering fra Norges forskningsråd og EU er mer sitert i senere forskning enn hva tilfellet er for norske publikasjoner uten ekstern finansiering. Forskning basert på ekstern finansiering ...
  • Betydningen av ekstern finansiering for faglig profil og midlertidighet 

    Wendt, Kaja (NIFU Innsikt;2024-8, Others, 2024-06-14)
    Hva er virkningene av ekstern finansiering for norske forskningsmiljøer? I denne innsikten ser vi på forholdet mellom basisfinansiert og eksternfinansiert forskning i norsk forskning. Vi viser hvordan finansieringen er ...
  • Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT? 

    Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (NIFU Innsikt;2024:7, Others, 2024-05)
    Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ...
  • Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT? 

    Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (NIFU Innsikt;2024-7, Others, 2024-05-29)
    Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ...
  • Framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060 

    Ingeborgrud, Lina; Koch, Per; Ski-Berg, Veronica (NIFU Innsikt;2024-6, Others, 2024-05-02)
    I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060. Laboratoriet ble initiert av og arrangert i regi av forskningsprosjektet Inno4Tree ved Nordisk institutt ...
  • Universiteter og høgskolers beredskapsarbeid i lys av covid-19-pandemien 

    Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (NIFU Innsikt;2024-5, Others, 2024-04-29)
    Den globale covid-19-pandemien skapte en stor og uventet krisesituasjon i alle deler av samfunnet, som også norske universiteter og høgskoler ble tvunget til å respondere på. Men hvor godt var lærestedene forberedt på en ...
  • Kunstig intelligens: Supplement eller erstatning for kunnskapsoppsummeringer? 

    Wollscheid, Sabine; Karlstrøm, Henrik; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2024-4, Others, 2024-04-24)
    Ny teknologi gjør det mulig å effektivisere og automatisere deler av forskningsprosessene. Det gjelder også arbeidet med å syntetisere resultater fra forskning, såkalt kunnskaps-oppsummering. Digitale verktøy som kunstig ...
  • Prioriteringer ved valg av videregående opplæring 

    Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU Innsikt;2024-3, Others, 2024-04-10)
    Ungdommer er sikret plass på en av de tre utdanningsprogrammene de ønsker seg. Men i hvilken grad er det et reelt ønske for eleven å begynne ved sitt andre- og tredjevalg? I dette notatet belyser vi motivasjon for og ...
  • Finansiering av forskning: En komparativ analyse av ekstern finansiering versus grunnfinansiering i Norden og Europa 

    Solberg, Espen; Drange, Christina (NIFU Innsikt;2024-2, Others, 2024-02-29)
    Finansiering av forskning handler ikke bare om omfang. Hvordan midlene bevilges har også stor betydning. Dette notatet gir en internasjonal sammenligning av fordelingen mellom ekstern finansiering og grunnfinansiering av ...
  • Hva er det viktig at Norge prioriterer av energiforskning? 

    Normann, Håkon Endresen; Piro, Fredrik Niclas; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU Innsikt;2024:1, Others, 2024-02)
  • Framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge i 2070 

    Ingeborgrud, Lina; Koch, Per; de Grandis, Giovanni; Bonnevie, Tora; Arntsen, Trude J. (NIFU Innsikt;2023-12, Others, 2023-12-18)
    I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge. Laboratoriet ble initiert av og arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon, og ...
  • Digital teknologi i undervisningen: hva, hvorfor og hvordan? 

    Slette, Aslaug Louise; Korseberg, Lene; Flobakk-Sitter, Fride; Stalheim, Odd Rune (NIFU Innsikt;2023-11, Others, 2023-12-11)
    Digitalisering i høyere utdanning blir ofte en diskusjon om tekniske løsninger. Hvordan kan vi vri diskusjonen fra teknologibasert tenkning og mer over til designbasert tenkning? Gjennom fem eksempler ser vi nærmere på ...
  • Bosted etter studiene 

    Fidjeland, Andreas Østbø; Stubhaug, Magnus Eliasson (NIFU Innsikt;2023:10, Others, 2023-11)
    Undersøkelser av studenter viser at det er vanlig å bo der en studerte også etter at studiene er ferdig. Tidligere studier viser også at det er vanligst å søke høyere utdanning i en annen region enn ens hjemregion. Dette ...
  • Statsbudsjettet 2024. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2024 

    Solberg, Espen; Kallerud, Egil; Ramberg, Inge; Sarpebakken, Bo (NIFU Innsikt;2023-9, Others, 2023-11-24)
    Etter flere år med realnedgang i FoU-bevilgningene viser budsjettforslaget for 2024 en realvekst på drøyt fem prosent. Denne veksten er i all hovedsak knyttet til økte kontingenter og byggeprosjekter.
  • Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning 

    Korseberg, Lene; Slette, Aslaug Louise; Fossum, Lone Wanderås (NIFU Innsikt;2023-8, Others, 2023-11-14)
    Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning. I dette notatet belyser vi hvordan begrepet ...
  • Pandemiens virkninger på forskningen 2022: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten? 

    Aksnes, Dag W. (NIFU Innsikt;2023-7, Others, 2023-10-25)
    Hvilke effekter har pandemien hatt for norsk forskning? I dette notatet belyses én dimensjon av dette spørsmålet, nemlig om forskerne publiserer færre vitenskapelige artikler enn før. Slik publisering er en viktig del av ...
  • Betydningen av bosted for utdanningsvalg 

    Fidjeland, Andreas; Knutsen, Tora; Stubhaug, Magnus Eliasson (NIFU Innsikt;2023-6, Others, 2023-09-28)
    Det store flertallet av førstegangssøkerne til høyere utdanning har et lærested nær bostedet sitt. Likevel har majoriteten et lærested i en annen region som sitt førstevalg når de søker høyere utdanning. Vår analyse av ...
  • Framtidslaboratorium om den norske lakseoppdrettsnæringen 

    Svartefoss, Silje Marie; Koch, Per (NIFU Innsikt;2023-5, Others, 2023-09-09)
    I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et heldags framtidslaboratorium om oppdrettsnæringen arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon. Øvelsen ble gjennomført den 7. september ...
  • Utbredelsen av digital undervisning i norsk høyere utdanning 

    Fidjeland, Andreas; Wiborg, Vegard (NIFU Innsikt;2023-4, Others, 2023-08-20)
    Undervisning i digitale formater har blitt vanlig i mange studieprogrammer. Vi viser i dette notatet at 1 av 5 studenter oppgir å ofte ha undervisning i et digitalt format, men finner samtidig store forskjeller mellom ulike ...

View more