Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 518-537 of 996
-
Kvalitetsreformen og universitetene som masseutdanningsinstitusjon
(Skriftserie;2005-2, Research report, 2005-02)Denne rapporten belyser universiteter som masseutdanningsinstitusjoner slik de har utviklet seg siden 1960-tallet og fram til Kvalitetsreformen. Formålet er å beskrive og drøfte veksten ved de norske universitetene. -
Kvalitetsvurdering av Difi-rapporter
(NIFU rapport;2014-37, Research report, 2014-09-30)Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, har bedt om en ekstern vurdering av kvaliteten på sitt utredningsarbeid. Konteksten for oppdraget er et pågående arbeid knyttet til forbedringer av Difis oppdrag og oppgaveløsning, ... -
Kvinner og menn – like muligheter? Om kvinners og menns karriereveier i akademia
(NIFU skriftserie;2004-25, Research report, 2004-12)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor en lavere andel kvinner enn menn avanserer i akademia og hvorfor det tar lengre tid for kvinner å rykke opp i stillingshierarkiet, samt hvordan rekrutteringen til ... -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
(NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ... -
Kvinnerepresentasjon = større arbeidsbelastning? En undersøkelse om kravet til kvinnerepresentasjon i bedømmelseskomiteer ved universiteter og høgskoler
(NIFU STEP-rapport;2008-38, Research report, 2008-10)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Forskerforbundet. Hensikten med rapporten er å undersøke ulike spørsmål knyttet til kravet til at begge kjønn skal være representert i bedømmings- og ansettelseskomiteer i ... -
Lange spor i helseforskningen: Bidrag fra forskningsprosjekter støttet av Norges forskningsråd innenfor psykisk helse og rusmiddelfeltet på 2000-tallet
(NIFU-rapport;2015:36, Research report, 2015-11)Denne studien er gjort på oppdrag av Norges forskningsråd, og ser på ringvirkningene av Forskningsrådets satsinger på rusmiddelforskning og forskning på psykisk helse. Primært følger vi resultatene og «sporene» etter ... -
Lange spor i velferdsforskningen: En analyse av Forskningsrådets programmer for velferd og arbeidsliv fra 2000-2014
(NIFU-rapport;2019-7, Report, 2019-06-26)Denne rapporten presenterer resultatene av et prosjekt som NIFU har utført på oppdrag av Norges forskningsråd. Oppdraget var å undersøke effekter av Forskningsrådets satsing på velferds- og arbeidslivforskning i årene 2000 ... -
Langsiktig kunnskapsutvikling på næringslivets premisser? Evaluering av Nærings-ph.d.-ordningen
(NIFU rapport;2013-2, Research report, 2013-01-08)I 2008 iverksatte Norges forskningsråd et 5-årig prøveprosjekt, med midler fra Kunnskapsdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, der det ble åpnet for at ansatte i bedrifter skulle gis anledning til å gjennomføre ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ... -
”Lese det, lære det, ja! Men å skrive det? Nei, det vil vi ikke”: Evaluering av forsøk med valgfritt skriftlig sidemål i Oslo
(NIFU STEP-rapport;2007-33, Research report, 2007-11)NIFU STEP har fått i oppdrag fra Oslo kommune, Utdanningsetaten å utføre en forskningsbasert evaluering av forsøket med valgfritt sidemål, som ble gjennomført ved ni videregående skoler i Oslo i tidsrommet 2004 – 2007. ... -
Lifelong learning and work-related training in Norway – an international perspective: Final report from the project ”Framework conditions for investments in training”
(NIFU STEP rapport;2009-18, Research report, 2009-05)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomførte NIFU STEP et større prosjekt med formål å undersøke hvilke rammebetingelser som påviker investeringer i kompetanse i Norge og internasjonalt. Resultatene fra dette prosjektet ... -
Like muligheter, men ulikt utbytte? Betydning av sosial bakgrunn for overgang fra utdanning til arbeid blant nyutdannede kandidater i perioden 1987–2001
(NIFU-rapport;1-2004, Research report, 2003-11)Det er en kjent sak at sosial bakgrunn har betydning for valg av utdanning. Det vi undersøker i denne rapporten er i hvilken grad sosial bakgrunn har betydning også etter fullført utdanning – i overgangen fra utdanning til ... -
”Likestilling er jo ikke lenger det helt store...” Likestillingsarbeid i skolen 2009 – 2010
(NIFU STEP rapport;15-2010, Research report, 2010-06)Prosjektet er en kartlegging av status for likestilling i grunnopplæringen, og i dette ligger både den vekt som legges på likestilling, og det arbeidet som utføres i skolesektoren med henblikk på å øke likestillingen. ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
(NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv 2003-2010. Trender og resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(NIFU rapport;2011-5, Research report, 2011-03-28)Formålet med denne første rapporten er primært å undersøke hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 til 2010 for ulike grupper i arbeidsmarkedet. Vi undersøker hvordan deltakelsen varierer ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen?
(NIFU rapport;2013-7, Research report, 2013-03-01)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor deltakelsen i livslang læring varierer mellom ulike grupper i norsk arbeidsliv. Vi beskriver først hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 ... -
Livslang læring og mobilitet i arbeidsmarkedet: En studie av formell og uformell videreutdanning blant norske arbeidstakere basert på Lærevilkårsmonitoren og registerdata
(NIFU rapport;2013-8, Research report, 2013-02-25)Dette er den tredje rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" menes deltakelse i minst en av følgende tre former for læring: videreutdanning som ... -
Lokale systemer for kommersialisering av forskningsbasert kunnskap
(NIFU STEP-rapport;2008-5, Research report, 2008-04)Denne rapporten har som siktemål å kartlegge og sammenligne kommersialiseringssystemer i de tre norske universitetsbyene Oslo, Trondheim og Tromsø. Felles for de ulike tilnærmingene til innovasjonssystemer og kommersiali ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
(NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ...