Livslang læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen?
Research report
View/ Open
Date
2013-03-01Metadata
Show full item recordCollections
- 1 - Reports / Rapporter [996]
Abstract
Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor deltakelsen i livslang læring varierer mellom ulike grupper i norsk arbeidsliv. Vi beskriver først hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 til 2011, og undersøker deretter hvilke forhold som gjør at noen grupper deltar mer enn andre i ulike former for læring. Med livslang læring menes deltakelse i minst én av følgende tre former for læring: 1. Deltakelse i videreutdanning som gir formell kompetanse. 2. Deltakelse i kurs og opplæring som ikke gir formell kompetanse. 3. Hvorvidt arbeidet er læringsintensivt eller ikke, som er et subjektivt mål på omfanget av uformell læring i det daglige arbeidet. I rapporten undersøker vi om deltakelsen i de tre formene for læring varierer med en rekke individuelle kjennetegn ved deltakerne og med ulike forhold ved bedriftene som deltakerne arbeider i.