Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3130883Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
10.18261/tfs.65.2.2Sammendrag
Karaktergjennomsnitt og gjennomføringsgrad i videregående skole har økt under koronapandemien. Samtidig viser internasjonale studier at læringstapet under pandemien har vært stort, særlig for elever med lav sosioøkonomisk bakgrunn. Betyr det at vi har en situasjon der elever fullfører videregående opplæring uten egentlig å være studieforberedt? I denne artikkelen analyserer vi registerdata for å undersøke endringer i gjennomføring av studieforberedende utdanningsprogram på videregående skole for ulike grupper av elever under pandemien. Vi ser også på hvordan overgangen til arbeid og utdanning har utviklet seg for disse gruppene. Våre funn tyder på to sentrale ting. For det første ser vi at elever med svake karakterer i større grad klarte å fullføre og bestå videregående opplæring under pandemien. For det andre virker det som at disse elevene faktisk omsetter vitnemålet sitt til deltagelse i høyere utdanning. Hvorvidt denne deltagelsen resulterer i positive utdannings- og arbeidsmarkedsutfall på lengre sikt, er det for tidlig å si noe om.