2 - Working Papers / Arbeidsnotater
The Collection includes the following:
- ISSN 1894-8200 - NIFU Working Papers 2011-
- ISSN 1504-0887 - NIFU STEP Working Papers 2004-2006
Recent Submissions
-
Implikasjoner av skjevheter i Kandidatundersøkelsen
(NIFU Arbeidsnotat;2024:13, Working paper, 2024-10)I dette notatet undersøker vi graden av målefeil i Kandidatundersøkelsen (KU) og betydningen av henholdsvis seleksjon og feilrapportering for den totale målefeilen. Høy kvalitet i KU-dataene er avgjørende, ettersom KU ... -
Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter
(NIFU Arbeidsnotat;12, Working paper, 2024-09)NIFU gjennomfører utprøving og forsking om orden og oppførsel uten karakterer på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Denne oppstartsrapporten beskriver prosjektet, og redegjør for hvordan evalueringsprosessen skal gjennomføres. -
Virksomheten ved Senter for grunnforskning (CAS)
(NIFU Arbeidsnotat;2024: 1, Working paper, 2024-09)Dette arbeidsnotatet presenterer resultater fra et kunnskapsgrunnlag som er pro-dusert av NIFU på oppdrag fra Senter for grunnforskning. Oppdraget har bestått av å samle inn erfaringer og innspill fra forskere som har hatt ... -
Kandidatundersøkelsen 2023. Nyutdannede masterkandidaters tilfredshet med utdanning og jobb
(NIFU Arbeidsnotat;2024:10, Working paper, 2024-08)Dette arbeidsnotatet ser på tilfredshet med utdanning og arbeid for nyutdannede masterkandidater. Analysene er basert på Kandidatundersøkelsen, som NIFU gjennomfører på oppdrag av Direktoratet for høyere utdanning og ... -
NMBUs satsing på bærekraftsarenaer: En kvalitativ evaluering
(NIFU Arbeidsnotat;2024-11, Working paper, 2024-08-06)Dette arbeidsnotatet presenterer en evaluering av NMBUs bærekraftsarenaer. Hensikten med arenaene er å knytte sammen forskning, utdanning og innovasjon og tilby forskningsmiljøene tid og rom for samarbeid og utvikling av ... -
Digital teknologi i vurdering for læring i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2024:8, Working paper, 2024-04)Funnene presentert i dette arbeidsnotatet er en del av en større undersøkelse om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning (DIGITEK-HU). Undersøkelsen gjennomføres av NIFU, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet ... -
The use of digital technology in higher education: A literature review
(NIFU Arbeidsnotat;2024:7, Working paper, 2024-04)The literature review study presented in this working paper is part of a larger research project on the pedagogical use of digital technology in higher education (DIGITEK-HU). The project is conducted by NIFU in collaboration ... -
Kandidatundersøkelsen 2023. Første resultater: Overgang fra utdanning til arbeid
(NIFU Arbeidsnotat;2024:6, Working paper, 2024-04)Dette arbeidsnotatet er første rapportering fra Kandidatundersøkelsen 2023, og dreier seg om overgang fra utdanning til arbeid for masterkandidater uteksaminert i vårsemesteret 2023. Oppdragsgiver er Direktoratet for høyere ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ... -
A bibliometric analysis of Norwegian sciences: Trends and international comparisons
(NIFU Working Paper;2024:5, Working paper, 2024-04)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in an international context. The analysis covers biosciences, natural sciences, engineering, mathematics, computer science, medicine, and health. The report ... -
Forskning og finansiering: En oversikt over forskningslitteratur
(NIFU Arbeidsnotat;2024:2, Working paper, 2024-03)Som del av en rammeavtale med Kunnskapsdepartementet har NIFU sammenstilt og analysert internasjonal forskning på finansieringsstrømmer, med vekt på offentlig finansiering og balansen mellom ekstern finansiering og ... -
Evaluation of natural sciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile
(NIFU Working Paper;2023:2, Working paper, 2023-03)This report presents a bibliometric analysis of research in natural sciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ... -
Evaluation of biosciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile
(NIFU Working Paper;2023:3, Working paper, 2023-03)This report presents a bibliometric analysis of research in biosciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ... -
Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger
(NIFU Arbeidsnotat;2024:3, Working paper, 2023-02)Undersøkelsene i dette arbeidsnotatet er utført i forbindelse med prosjektet Kvalitet i fleksible og desentraliserte profesjonsutdanninger, som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. ... -
Forskningsrådets rolle og funksjoner: Oppsummering fra Kunnskapsdepartementets møteserie høsten 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:4, Working paper, 2024-02)Dette arbeidsnotatet gir en oppsummering av diskusjonene under Kunnskapsdepartementets møteserie om Forskningsrådets rolle og funksjoner i det norske forskningssystemet. Møteserien ble avholdt høsten 2023, og inngår som ... -
Innovation policy, regulation and the transition to net zero
(Chapter, 2023) -
A college on every cape: Gender equality, gender segregation and higher educational expansion
(Others, 2023)The great expansion of highereducational systemsin Western countries in the latter half of the 20thcentury had a profound impact on educational opportunities andis central to understanding the reversal of the gender gap ... -
Country report for EU-COST Action CA21107 “Work inequalities in later life redefined by digitalization” (DIGI-net): Employer policies and practices concerning older workers and the use of digital technology in Norway
(NIFU Working Paper;2023:14, Working paper, 2023-12)This working paper is part of a compendium of country reports to be published by the EU-COST action CA21107 Work inequalities in later life redefined by digitalization (DIGI-net). This country report is the result of work ... -
Norwegian experiences with EuroGraduate 2022: Implementation and adaptation
(NIFU Working Paper;2023:13, Working paper, 2023-11) -
Dokumentasjon av data fra den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen 2022: Spørreundersøkelse sendt til virksomheter som har ansatt nyutdannede med fagskole-, bachelor- eller masterutdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2023:12, Working paper, 2023-11)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse som hadde som formål å kartlegge virksomhetenes kompetansebehov i dag og i fremtiden og erfaringer og vurderinger knyttet til nyutdannedes kompetanse.