Browsing 3 - Insight / Innsikt by Issue Date
Now showing items 201-215 of 215
-
Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
(NIFU Innsikt;2023-8, Others, 2023-11-14)Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning. I dette notatet belyser vi hvordan begrepet ... -
Statsbudsjettet 2024. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2024
(NIFU Innsikt;2023-9, Others, 2023-11-24)Etter flere år med realnedgang i FoU-bevilgningene viser budsjettforslaget for 2024 en realvekst på drøyt fem prosent. Denne veksten er i all hovedsak knyttet til økte kontingenter og byggeprosjekter. -
Digital teknologi i undervisningen: hva, hvorfor og hvordan?
(NIFU Innsikt;2023-11, Others, 2023-12-11)Digitalisering i høyere utdanning blir ofte en diskusjon om tekniske løsninger. Hvordan kan vi vri diskusjonen fra teknologibasert tenkning og mer over til designbasert tenkning? Gjennom fem eksempler ser vi nærmere på ... -
Framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge i 2070
(NIFU Innsikt;2023-12, Others, 2023-12-18)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om bærekraftig helse i Norge. Laboratoriet ble initiert av og arrangert innenfor rammene av AFINO-senteret for ansvarlig forskning og innovasjon, og ... -
Hva er det viktig at Norge prioriterer av energiforskning?
(NIFU Innsikt;2024:1, Others, 2024-02) -
Finansiering av forskning: En komparativ analyse av ekstern finansiering versus grunnfinansiering i Norden og Europa
(NIFU Innsikt;2024-2, Others, 2024-02-29)Finansiering av forskning handler ikke bare om omfang. Hvordan midlene bevilges har også stor betydning. Dette notatet gir en internasjonal sammenligning av fordelingen mellom ekstern finansiering og grunnfinansiering av ... -
Prioriteringer ved valg av videregående opplæring
(NIFU Innsikt;2024-3, Others, 2024-04-10)Ungdommer er sikret plass på en av de tre utdanningsprogrammene de ønsker seg. Men i hvilken grad er det et reelt ønske for eleven å begynne ved sitt andre- og tredjevalg? I dette notatet belyser vi motivasjon for og ... -
Kunstig intelligens: Supplement eller erstatning for kunnskapsoppsummeringer?
(NIFU Innsikt;2024-4, Others, 2024-04-24)Ny teknologi gjør det mulig å effektivisere og automatisere deler av forskningsprosessene. Det gjelder også arbeidet med å syntetisere resultater fra forskning, såkalt kunnskaps-oppsummering. Digitale verktøy som kunstig ... -
Universiteter og høgskolers beredskapsarbeid i lys av covid-19-pandemien
(NIFU Innsikt;2024-5, Others, 2024-04-29)Den globale covid-19-pandemien skapte en stor og uventet krisesituasjon i alle deler av samfunnet, som også norske universiteter og høgskoler ble tvunget til å respondere på. Men hvor godt var lærestedene forberedt på en ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
(NIFU Innsikt;2024:7, Others, 2024-05)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060
(NIFU Innsikt;2024-6, Others, 2024-05-02)I dette notatet gir vi en kort oppsummering fra et framtidslaboratorium om den trebaserte byggebransjen i Norge i 2060. Laboratoriet ble initiert av og arrangert i regi av forskningsprosjektet Inno4Tree ved Nordisk institutt ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
(NIFU Innsikt;2024-7, Others, 2024-05-29)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Betydningen av ekstern finansiering for faglig profil og midlertidighet
(NIFU Innsikt;2024-8, Others, 2024-06-14)Hva er virkningene av ekstern finansiering for norske forskningsmiljøer? I denne innsikten ser vi på forholdet mellom basisfinansiert og eksternfinansiert forskning i norsk forskning. Vi viser hvordan finansieringen er ... -
Hvordan påvirker ekstern finansiering forskningens vitenskapelige innflytelse?
(NIFU Innsikt;2024-10, Others, 2024-06-19)Vitenskapelige publikasjoner med finansiering fra Norges forskningsråd og EU er mer sitert i senere forskning enn hva tilfellet er for norske publikasjoner uten ekstern finansiering. Forskning basert på ekstern finansiering ... -
Sino-Norwegian collaboration in science: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Innsikt;2024-9, Others, 2024-06-24)China is the world’s largest nation in terms of scientific publishing and now contributes to one third of all articles in Web of Science. China and the USA are the largest and most intense collaborators in the global network ...