Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 960-979 of 987
-
Velferdsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater
(NIFU rapport;2013-15, Research report, 2013-04)Denne rapporten presenterer ressursinnsatsen til – og resultatene av norsk velferdsforskning i 2011. Det er første gang velferdsforskningen kartlegges på denne måten. Velferdskartleggingen omfatter universitets- og ... -
Velferdsforskning i Norge 2013: Ressurser og resultater
(NIFU-rapport;2015-10, Research report, 2015-04)NIFU har nå kartlagt ressurser og resultater innenfor velferdsforskning for andre gang, etter avtale med Norges forskningsråd. Kartleggingen gjelder 2013, den forrige var for 2011. NIFU gjennomfører tilsvarende kartlegginger ... -
Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020
(NIFU-rapport;2022-16, Report, 2022-08-29)Rapporten inngår i NIFUs evaluering av Utdanningsløftet 2020 i perioden 2020-2024. Dette er første delrapport om vg3 fagopplæring i skole for de uten læreplass, og den undersøker hvordan tiltaket for å heve kvaliteten på ... -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
(NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ... -
Videregående opplæring gjennom ti år blant jenter og gutter, minoritet og majoritet: Progresjon, søkemønster og tilgang til læreplasser
(NIFU skriftserie;2003-36, Research report, 2003-12)Denne rapporten er en underveisrapportering fra et prosjekt NIFU utfører på oppdrag for Læringssenteret om elevers valg og gjennomstrømning i videregående opplæring. I prosjektet følger vi elever om startet i videregående ... -
Videregående opplæring – progresjon, gjennomføring og tilgang til læreplasser: Forskjeller etter studieretning, fylke og kjønn og mellom elever med minoritets- og majoritetsbakgrunn
(NIFU skriftserie;2004-26, Research report, 2004-12)Denne rapporten er den andre i rekken av underveisrapporter fra et prosjekt om videregående opplæring som NIFU STEP utfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (tidligere Læringssenteret). Prosjektet skal pågå til og med ... -
Videreutvikling av Campus Kristiansund : En kartlegging
(NIFU-rapport;2018:17, Research report, 2018-05)På oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune har NIFU gjennomført en kartlegging med formål å synliggjøre mulige faglige satsningsområder for et framtidig Campus Kristiansund. Kartleggingen er gjort med utgangspunkt i ... -
Videreutvikling av system for måling av ressursbruk til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i helseforetakene
(NIFU rapport;2011-22, Research report, 2011-03) -
Viktig program - små ressurser. Evaluering av Yggdrasil mobilitetsprogram
(NIFU rapport;2013-33, Research report, 2013-09-20)Yggdrasil mobilitetsprogram er en ordning for å stimulere inngående forskermobilitet til Norge og inngår som ett av flere virkemidler under Forskningsrådets Internasjonale stipend. Ordningen ble startet i 2009 og har nå ... -
Virkemiddelapparatet for kommersialisering av forskning – status og utfordringer: Sluttrapport fra evalueringen av virkemiddelapparatet for kommersialisering av offentlig finansiert forskning
(NIFU-rapport;18-2015, Research report, 2015-06)I denne rapporten presenteres resultatene av evalueringen av virkemiddelapparatet for kommersialisering av offentlig finansiert forskning. Formålet med evalueringen er å vurdere hvordan virkemiddelapparatet for kommersialisering ... -
Virkninger av en vanskelig overgang fra utdanning til arbeid for den seinere yrkeskarrieren: Betydningen av kjønn og type utdanning
(NIFU STEP rapport;2009-5, Research report, 2008-12)Formålet med denne rapporten er å studere i hvilken grad problemer i overgangen mellom utdanning og arbeid har konsekvenser for kandidatenes seinere yrkeskarriere. Det fokuseres spesielt på hvorvidt eventuelle overgangsproblemer ... -
Visjoner, virkemidler og virkelighet: En drøfting av premissene for fusjons- og universitetsambisjonene til Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus
(NIFU STEP rapport;22-2010, Research report, 2010-08)Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus har igangsatt en prosess med sikte på å slå sammen de to institusjonene til en felles høyskole, samt arbeide for å etablere denne som et fremtidig profesjonsuniversitet i Oslo-regionen. ... -
Vurdering av Luftkrigsskolens yrkesrelevans (VALKYR)
(NIFU-rapport;2015-1, Research report, 2015-06)På oppdrag fra Luftkrigsskolen (LKSK) har Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) i 2014-15 deltatt i deres kvalitetssikringsarbeid med å kartlegge og vurdere studietilbudets yrkesrelevans. ... -
Vurdering for læring : Resultater og analyser av skoler og skoleeieres svar på spørsmål om vurderingspraksis
(NIFU-rapport;2017:24, Research report, 2017-09)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale (2017–2019) med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Vurdering og benchmarking av FoU ved Høgskolen i Nesna
(NIFU rapport;2014-32, Research report, 2014-04-19)Høgskolen i Nesna har gitt NIFU i oppdrag å foreta en vurdering av FoU-virksomheten ved høgskolen. Ved innføringen av det insentivbaserte finansieringssystemet i universitets- og høgskolesektoren ble det synliggjort at ... -
What matters most for adult employment – cognitive skills or formal education? Analysis of the selection to employment in 31 countries based on data from the PIAAC database. The first report from the project ‘Silver lining’
(NIFU Report;2017:19, Research report, 2017-12)This report presents the initial findings from a project of employability and learning trajectories of late career learners. The project is entitled ‘Silver lining’ and aims to deepen our understanding of the relationship ... -
Which Region to Choose for Implementing a Country's Industrial Policy? An Empirical Research Path to Highlight Regional Restructuring Opportunities
(NIFU Report;2018:18, Research report, 2018-05)Addressing climate change is one of the grand societal challenges of our time. It requires a concerted effort of innovation, industrial and environmental policy. In order to achieve green restructuring at regional level, ... -
Yrkesfag eller allmennfag? Om stabilitet og endring i de unges valg, og bakgrunnen for utdanningsvalg
(NIFU skriftserie;2000:9, Research report, 2000-06)Denne rapporten har to hovedformål. Rapporten er første delrapport i en videreføring av evalueringen av Reform 94, på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. I et av prosjektene i denne videreføringen ... -
Yrkesfagelevers ulike tilpasninger til fagopplæring: En undersøkelse av elever i tre yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole
(NIFU rapport;2013-16, Research report, 2013-06-05)Dette er den andre av to rapporter fra det såkalte Lekkasjeprosjektet. Dette har vært rettet inn mot å forstå hvorfor så mange av elevene som starter i yrkesfag, avbryter sin fagutdanning. Mens tidligere undersøkelser har ... -
Yrkesfagutdanning eller allmennutdanning for sektoren? En undersøkelse av elever og lærlinger i Helse- og sosialfag
(NIFU rapport;2012-30, Research report, 2012-07)NIFU har gjennomført en undersøkelse av elever og lærlinger innenfor helse- og sosialfag i videregående opplæring med det mål å bedre kunne forklare de mønstre vi ser på dette feltet, og som resulterer i at svært få av de ...