Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 980-987 av 987
-
Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet: En kunnskapsoppsummering
(NIFU-rapport;2015-16, Research report, 2015-05)Rapporten inneholder en kunnskapsoppsummering basert på forskningsbasert og annen dokumentert kunnskap om fire videregående yrkesfagprogrammers problemer og utfordringer med forankringen i arbeidslivet, Helse og oppvekst, ... -
Å bli helsefagarbeider: En kvalitativ undersøkelse av overganger mellom skole og læretid, og mellom læretid og arbeidsliv blant ungdom i helsearbeiderfaget
(NIFU rapport;2013-5, Research report, 2013-01-22)Tema for denne rapporten er rekruttering av lærlinger til helsefagarbeideryrket. Hovedformålet har vært å undersøke hvorfor så mange elever i helsefagarbeiderutdanningen velger å ta påbygging til studiespesialisering i ... -
Å lære gjennom samarbeid: Evaluering av satsingen på samarbeidslæring innenfor videregående opplæring i Akershus fylkeskommune
(NIFU-rapport;3-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Akershus fylkeskommune. Rapporten gir en evaluering av Akershus fylkeskommune sin satsing på samarbeidslæring, og bygger på både kvantitative og kvalitative data. Rapporten ... -
Å redusere bortvalg - bare skolenes ansvar? En undersøkelse av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-6, Research report, 2012-04-23)I denne rapporten presenteres en studie av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus i skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Det er samlet inn både kvalitative og ... -
Å snakke fag på et språk andre forstår. Norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv
(NIFU-rapport;2018:20, Report, 2018-08-06)Å snakke fag på et språk andre forstår handler om faktorer som fremmer og hemmer bruk og utvikling av norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv. Begge er viktige samfunnsarenaer for å opprettholde og utvikle et ... -
Å være ungdomsskolelærer i Norge: Resultater fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring (TALIS)
(NIFU STEP rapport;2009-23, Research report, 2009-09)Internasjonale undersøkelser av elevresultater, blant annet PISA, TIMSS og PIRLS, viser at norske skoler har en utfordring med kvaliteten på undervisning og læring. Læreren er skolens viktigste ressurs, og det er all grunn ... -
Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2018:25, Research report, 2018-09)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU laget en systematisk kunnskapsoversikt over internasjonal og nasjonal forskning om årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Rapporten presenterer og ... -
Åtte år ut i karriereløpet – har mennene løpt fra kvinnene? En analyse av høyere grads kandidater som avsluttet utdanningen våren 2000
(NIFU STEP rapport;10-2010, Research report, 2010-03)Et viktig formål med denne rapporten er å studere i hvilken grad høyt utdannede kvinner og menn utvikler ulike karrierer de første åtte og et halvt årene etter endt utdanning, og hvis ja, i hvilken grad forskjellene kan ...