Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 747-766 av 987
-
Samarbeid med arbeidslivet i studietiden: Omfang, typer og nytte av samarbeid
(NIFU rapport;2012-48, Research report, 2012-12-20)Rapporten handler om i hvilken grad studenter ved norske læresteder har kontakt og samarbeid med private og offentlige virksomheter i løpet av studiene, og hva slags betydning dette har for kandidatene i løpet av studietiden ... -
Samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og energibransjen: Sammenlikning, drøfting og anbefalinger
(NIFU STEP rapport;2009-34, Research report, 2009-09)På oppdrag fra Energibedriftenes Landsforening (EBL) har NIFU STEP analysert samarbeidet mellom energibransjen og fire høyere utdanningsinstitusjoner med formelle avtaler med EBL. Avtalene har en bredt anlagt målsetning ... -
Samspill om kunst i offentlige rom: Evaluering av innkjøpsordningen for statlige leiebygg og eldre statsbygg i perioden 1997-2007
(NIFU STEP rapport;19-2010, Research report, 2010-09)På oppdrag fra institusjonen Kunst i offentlige rom (KORO) har NIFU STEP gjennomført en evaluering av Innkjøpsordningen for statlige leiebygg og eldre statsbygg, som i dag utgjør en av fire kunstordninger innenfor KORO. ... -
Satsing på matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT-fag): Hvordan følges de politiske føringene opp ved universiteter og høgskoler?
(NIFU rapport;2014-33, Research report, 2014-10)Denne rapporten tar for seg hvordan de politiske føringene om å satse på matematikk, naturvitenskap og teknologi – MNT-fag – følges opp ved norske universiteter og høgskoler. Prosjekt er utført på oppdrag fra Kunnskapsde ... -
Scandinavian demonstration projects for sustainable energy and transport: Their contribution to the formation of broad and aligned networks
(NIFU-rapport;39-2014, Research report, 2014-12-19)This report gives results of an analysis of effects of demonstration projects in transition processes to sustainable energy and transport in the Scandinavian countries. The report is a result of the research project “Role ... -
Sectoral Innovation Systems in Europe: Monitoring, Analysing Trends and Identifying Challenges: The Energy Sector – Final report
(NIFU STEP-rapport;2008-32, Research report, 2008-10)This report presents a state of the art analysis of the Innovation system in the Energy production sector. As a part of the Innovation Watch – SYSTEMATIC project (2006–2008), this report contains analytical results from ... -
Seks år etter: Om kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring og overgang til arbeid og høyere utdanning for det første Reform 94-kullet
(NIFU-rapport;3-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Læringssenteret, og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn gjennom et spørreskjema til elever ... -
Selektert til suksess? Utdanningsaktivitet og studiefrafall i høyere utdanning blant ungdom med innvandrerbakgrunn og majoritetsbakgrunn
(NIFU skriftserie;2001-22, Research report, 2001-10)Rapporten viser resultatene fra prosjektet “Studiefrafall blant innvandrere i høgre utdanning” under programmet “Rekruttering og gjennomstrømning” finansiert av Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet. Vi følger ... -
Selvforståelse, motivasjon og mestring i studiekarrieren
(NIFU skriftserie;1997:5, Research report, 1997-02)Spørsmålet om studiekvalitet og studieeffektivitet er blitt mer sentralt på 90-tallet,ikke minst på bakgrunn av den sterke økningen i studenttallet. NIFU ser det som en viktig oppgave å øke forståelsen omkring hvilke ... -
Seniors and entrepreneurship. A review of earlier studies and discussion of networks linking seniors to start-ups
(NIFU-rapport;2022-10, Report, 2022-08-25)The aim of this report was to review literature on seniors and entrepreneurship, to discuss research findings and assess the potential for creating digital networks to support this process. The main findings from the ... -
Senter for medisinsk metodevurdering - En evaluering
(NIFU Skriftserie;2001-3, Research report, 2001-02)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Sosial- og helsedepartementet gjennomført en formativ evaluering av Senter for medisinsk metodevurdering (SMM). NIFU vil takke alle som velvillig ... -
Sentre for fremragende utdanning (SFU): I samvirke med institusjoner og fag
(NIFU-rapport;2015-22, Research report, 2015-06)Senter for fremragende utdanning (SFU) er Norges eneste prestisjeordning innenfor høyere utdanning. Stimuleringstiltaket ble etablert i kjølvannet av Stjernøutvalgets forslag om å opprette et «Senter for fremragende ... -
Sikkerhet i komplekse prosjekter. En undersøkelse av tiltak for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i fire byggeprosjekter
(NIFU rapport;2011-23, Research report, 2011-10-01)Denne rapporten formidler resultater fra en undersøkelse av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i komplekse bygge- og anleggsprosjekter. På grunnlag av data samlet inn i fire slike prosjekter analyserer vi hvordan man i praksis ... -
Skaper ulike studieordninger ulike leger? Bakgrunn for evaluering av «Oslo96» – medisinutdanningsreformen ved Universitetet i Oslo
(NIFU skriftserie;2004-2, Research report, 2004-02)Det medisinske fakultet ved UiO har initiert en longitudinell evaluering av Oslo96 – studiereformen fakultetet innførte i 1996. Kandidater som har gjennomført studiet under den nye ordningen skal følges i årene etter at ... -
Skolebidragsindikatorer i videregående skole: Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012
(NIFU-rapport;2017:7, Research report, 2017-05)Denne rapporten om skolebidragsindikatorer i videregående skole er utarbeidet på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer en rekke indikatorer for skolenes bidrag til elevenes resultater, etter at vi har ... -
Skolekultur og elevresultater. Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen?
(NIFU rapport;2011-34, Research report, 2011-09-05)Denne rapporten har som formål å studere hvordan elevenes læringsresultater varierer mellom skoler, og hvilke faktorer ved skolen, lærerne og skolekulturen som spiller inn. Hvilken rolle læreren spiller for elevenes ... -
Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven
(NIFU-rapport;2023:15, Research report, 2023-09)Denne rapporten formidler resultater fra et forskningsprosjekt som skal fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere. I rapporten omtaler vi denne gruppen som ... -
Skoler med entreprenørskapstilbud – mindre frafall?
(NIFU rapport;2014-50, Research report, 2014-11)Denne rapporten er en del av følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanning som NIFU har utført i samarbeid med Østlandsforskning siden 2010. Oppdragsgivere er Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og modernisering ... -
Skolverkets nye forskningsprogram: studie av en implementeringsprosess 2001-2002
(NIFU skriftserie;2003-8, Research report, 2003-04)Gjennom prosjektet Forskning om forskning – en studie av utdanningsforskning initiert av Skolverket 2001 – 2003 studerer Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) et utdanningsforskningsprogram som er ... -
Skreddersydd yrkesfaglærerutdanning? En undersøkelse av den treårige yrkesfaglærerutdanningen
(NIFU skriftserie;2003-38, Research report, 2003-12)Reform 94 medførte at tidligere modell for utdanning av yrkesfaglærere ikke lenger var tilpasset verken nytt innhold eller nye arbeidsformer i fag- og yrkesopplæringen. Yrkesfaglærerutdanningen kom som et svar på ...