Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 767-786 av 987
-
Sluttere, slitere og sertifiserte: Bortvalg, gjennomføring og kompetanseoppnåelse blant minoritetsspråklige ungdommer i videregående opplæring
(NIFU STEP rapport;2009-13, Research report, 2009-03)Oppdraget fra IMDi har gått ut på å kartlegge årsaker til frafall i videregående opplæring blant minoritetsspråklig ungdom og foreslå tiltak for å forebygge dette, gjennom analyse av data fra prosjektet Bortvalg og kompetanse. ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
(NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
(NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:15, Research report, 2021-11)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen, som har vært gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Delrapporten fra evalueringen som ble offentliggjort i april 2021, ... -
Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling
(NIFU-rapport;2018:32, Research report, 2018-12)Ungdomstrinn i utvikling 2012–2017 har vært en omfattende satsing hvor hovedmålet har vært «motivasjon og mestring for bedre læring gjennom mer praktisk og variert undervisning». I denne sluttrapporten fra evalueringen av ... -
Små ressurser – store utfordringer: Evaluering av MABIT-programmet
(NIFU STEP-rapport;2008-2, Research report, 2008-01)Med dette legges det frem en evaluering av MABIT-programmet – Marin biotekno-logi i Nord-Norge. Programmets overordnede formål er å bidra til økt verdiskaping og industriell nyskaping innen marin bioteknologi i Nord-Norge, ... -
SND som FoU-finansierende institusjon: En undersøkelse av Statens nærings- og distriktsutviklingsfonds virkemiddelportefølje
(NIFU skriftserie;2001-18, Research report, 2001-09)NIFU har i en årrekke anslått omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i bevilgningene over statsbudsjettet, med særlig sikte på å følge utviklingen i norske ressurser over tid. Analysen av statsbudsjettet er en del ... -
Social science research on energy: International and Norwegian studies
(NIFU STEP rapport;4-2010, Research report, 2010-02-19)This analysis indicates that energy, and environmental friendly energy especially, has increased in importance within social science publishing and also in terms of Norwegian participation in national and international ... -
Social science research on environmentally friendly energy in Norway
(NIFU Report;2016:37, Research report, 2016-11)NIFU has conducted a follow up study on social science research on environmentally friendly energy, on commission from the Research Council of Norway. The study builds on and updates a 2010 NIFU STEP report on the same subject. -
Socioeconomic Indicators to Monitor Norway’s Bioeconomy in Transition
(NIFU-rapport;2020:5, Research report, 2020-01)This report gives an assessment of socioeconomic indicators for the Norwegian bioeconomy. The report is an outcome of a project funded by Innovation Norway (project no. 2019/106506) in collaboration with the Research Council ... -
Spesialpedagogisk forskning i Norge. Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet
(NIFU rapport;2013-38, Research report, 2013-10-15)Formålet med denne rapporten er å gi en situasjonsbeskrivelse av spesialpedagogisk forskning og utviklingsarbeid i Norge. Rapporten bygger på resultater fra en bibliometrisk undersøkelse og en intervjuundersøkelse gjennomført ... -
Spill på flere strenger: Kandidatundersøkelse blant personer utdannet i skapende og utøvende musikk
(NIFU rapport;2014-10, Research report, 2014-03)Denne rapporten omhandler studenter og kandidater i utøvende musikkutdanning og er laget på oppdrag av Musikkhøgskolen og syv andre institusjoner som alle har det til felles at de har masterutdanning i utøvende musikk. -
Språk i pensumlitteratur. Bruk av norsk og engelsk i første år på grunnivå i høyere utdanning: fysikk, historie, informatikk, sosiologi og sykepleie
(NIFU rapport;2011-9, Research report, 2011-03)Undersøkelsen kartlegger faktisk bruk av norsk og engelsk i pensumlitteratur på grunnivå i høyere utdanning. Den omfatter det første året av bachelorgraden og profesjonsutdanninger for studieåret 2010–2011. Fem fag er ... -
Spørsmål om tid: En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem
(NIFU rapport;2012-18, Research report, 2012-06-05)I Melding til Stortinget nr. 19 (2009-2010) Tid til læring tok Kunnskapsdepartementet initiativ til en undersøkelse for å dokumentere tid som blir brukt til ledelse i skolen sammenlignet med andre virksomheter. I undersøkelsen ... -
Spørsmål til Skole-Norge 2011: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
(NIFU rapport;2012-5, Research report, 2012-01)I spørringen som ble gjennomført høsten 2011 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 12 ulike temaer. Denne rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til lærere høsten 2020
(NIFU-rapport;2021:3, Research report, 2021-01)NIFU har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under korona-utbruddet 2020
(NIFU-rapport;2020:13, Research report, 2020-05)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2018
(NIFU-rapport;2018:34, Research report, 2019-02)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2019
(NIFU-rapport;2020:1, Research report, 2020-01)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017–2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2020
(NIFU-rapport;2021:2, Research report, 2021-01)NIFU har en rammeavtale for 2017–2020 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. Undersøkelsene er kjent som Utdanningsdirektoratets spørringer. Temaene for ...