• Ressursinnsatsen innenfor marin FoU 2001 

      Sundnes, Susanne Lehmann; Sarpebakken, Bo (NIFU skriftserie;2003-3, Research report, 2003-01)
      På oppdrag fra Norges forskningsråd, området for Bioproduksjon og foredling, har Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) kartlagt omfanget av ressurser (utgifter og personale) innenfor marin FoU for ...
    • Ressursinnsatsen innenfor marin FoU og havbruksforskning 2005 

      Sundnes, Susanne Lehmann; Sarpebakken, Bo (NIFU STEP-rapport;7-2007, Research report, 2007-03)
      Denne rapporten gir en oversikt over ressursinnsatsen i marin FoU og havbruksforskning, med hovedvekt på resultatene av siste kartlegging på dette området, som gjelder 2005. I tillegg presenteres utviklingen over tid på ...
    • Ressursinnsatsen innenfor marin FoU og havbruksforskning 2007 

      Sarpebakken, Bo (NIFU STEP rapport;2009-10, Research report, 2009-03)
      Denne rapporten viser ressursinnsatsen i marin FoU og havbruksforskning. Tre femtedeler av ressursene til marin FoU ble anvendt i instituttsektoren, mens lærestedene sto for nærmere en fjerdedel. Den rapporterte ...
    • Ressursinnsatsen innenfor utdanningsforskning 2007 

      Gunnes, Hebe (NIFU STEP rapport;2009-16, Research report, 2009-05)
      På oppdrag for Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP kartlagt FoU-ressurser innenfor utdanningsforskning i 2007. Kartleggingen omfatter utdanningsforskning i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren og er ...
    • Ressursinnsatsen innenfor utdanningsforskning 2009 

      Gunnes, Hebe; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2011-13, Research report, 2011-05-16)
      På oppdrag for har NIFU kartlagt FoU-ressurser innenfor utdanningsforskning i 2009. Kartleggingen er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse som ble gjennomført i 2007, og omfatter utdanningsforskning i universitets- og ...
    • Ressursinnsatsen til FoU innenfor tema- og teknologiområder i 2019 

      Rørstad, Kristoffer; Sarpebakken, Bo; Wendt, Kaja; Østby, Mona Nedberg; Gunnes, Hebe; Denisova, Ekaterina; Steine, Frøydis Sæbø (NIFU-rapport;2021:12, Report, 2021-08)
      Denne rapporten presenterer resultater fra kartleggingen av FoU-ressurser av i alt 10 tematiske forskningsområder og to teknologiområder som er forankret i Regjeringens langtidsplan for forskning og høyere utdanning. I ...
    • Ressursinnsatsen til FoU innenfor tematiske områder i 2017 

      Rørstad, Kristoffer; Sarpebakken, Bo; Wendt, Kaja; Gunnes, Hebe; Olsen, Bjørn Magne; Østby, Mona Nedberg (NIFU-rapport;2019:11, Research report, 2019-09)
      Denne rapporten presenterer resultater fra kartlegging av i alt 11 tematiske forskningsområder som er forankret i Regjerings langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Rapporten viser ressursomfanget, belyst med ...
    • Ressursinnsatsen til marin FoU og havbruksforskning i 2009 

      Sarpebakken, Bo (NIFU rapport;2011-10, Research report, 2011-04-12)
      Rapporten viser ressursinnsatsen innenfor marin FoU og havbruksforskning i 2009. I tillegg presenteres utviklingen over tid på bakgrunn av tidligere kartlegginger. FoU-ressurser til marin FoU utgjorde vel 2,8 milliarder ...
    • Ressursinnsatsen til marin FoU og havbruksforskning i 2013 

      Sarpebakken, Bo; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;9-2015, Research report, 2015-03)
      Rapporten omhandler ressursinnsatsen innenfor marin FoU og havbruksforskning. Kartleggingen viser at det ble anvendt vel 3,6 milliarder kroner til marin FoU i 2013. Fra 1999 har det vært en gjennomsnittlig årlig realøkning ...
    • Ressursinnsatsen til marin FoU og havbruksforskning i 2015 

      Sarpebakken, Bo; Ubisch, Sverre Søyland (NIFU-rapport;2017:3, Research report, 2017-03)
      Etter avtale med Norges forskningsråd har NIFU kartlagt ressurser anvendt innenfor marin FoU og havbruksforskning i 2015. Tilsvarende undersøkelser er gjennomført hvert annet år siden 1999 for marin FoU, mens havbruksforskning ...
    • Ressursinnsatsen til matematikk og naturvitenskap og teknologi i 2005: Belyst med FoU-statistiske data 

      Rørstad, Kristoffer (NIFU STEP-rapport;2007-36, Research report, 2007-12)
      Denne rapporten viser ressursomfanget innenfor matematisk-naturvitenskapelig og teknologisk forskning- og utviklingsarbeid (FoU) i 2005. I rapporten belyses ressurssitua-sjonen til matematikk og naturvitenskap og teknologi ...
    • Ressursinnsatsen til norsk klimaforskning i 2014 

      Rørstad, Kristoffer; Sundnes, Susanne Lehmann; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2016:4, Research report, 2016-03)
      Denne rapporten presenterer resultater fra en kartlegging av norsk klimaforskning for året 2014. Ressursinnsatsen er målt i form av FoU-årsverk og FoU-beløp, og det er første gang en total kartlegging av norsk klimaforskning ...
    • Ressursinnsatsen til norsk miljøforskning i 2014 

      Sundnes, Susanne Lehmann; Rørstad, Kristoffer; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2016:5, Research report, 2016-03)
      Etter avtale med Norges forskningsråd har NIFU kartlagt ressursinnsatsen til miljøforskning for 2014. NIFU har over tid gjennomført lignende kartlegginger på ulike prioriterte forskningsområder, og dette er første gang en ...
    • Ressurssituasjonen i matematisknaturvitenskapelig forskning: En analyse med hovedvekt på universitets- og høgskolesektoren i perioden 1995 til 2001 

      Rørstad, Kristoffer; Maus, Kirsten Wille; Olsen, Terje Bruen (NIFU skriftserie;2004-23, Research report, 2004-12)
      Denne rapporten gir en oversikt over ressurssituasjonen i matematisk-naturvitenskapelig forskning. Rapporten tar utgangspunkt i resultatene fra den offisielle FoU-statistikken som inneholder opplysninger om utgifter og ...
    • Resultater av Kreftforeningens forskningsbevilgninger – tre studier 

      Aksnes, Dag W.; Brofoss, Karl Erik; Sivertsen, Gunnar (NIFU STEP rapport;2009-2, Research report, 2009-01)
      NIFU STEP har på oppdrag fra Kreftforeningen gjennomført tre studier relatert til organisasjonens finansiering av kreftforskning. Resultatene av disse studiene presenteres i den foreliggende rapporten. Den ene studien gir ...
    • Resultater fra en spørreundersøkelse blant elever og lærere på 9. trinn og i videregående trinn 1. Delrapport 4 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen' 

      Opheim, Vibeke; Wiborg, Øyvind (NIFU rapport;2012-37, Research report, 2012-11-27)
      Dette er fjerde delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'. Hensikten med rapporten er å undersøke elevers læringssituasjon på skolen og i klasserommet. Rapporten tar utgangspunkt i funn fra ...
    • Rettferdig standpunktvurdering – det (u)muliges kunst? Læreres setting av standpunktkarakter i fem fag i grunnopplæringen 

      Prøitz, Tine Sophie; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP rapport;16-2010, Research report, 2010-05)
      På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP gjennomført et forskningsoppdrag for å fremskaffe informasjon om hva lærere bruker som grunnlag for å sette standpunktkarakterer i grunnopplæringen. Bakgrunnen er at ...
    • Review of the Partnership Programme in Higher Education with North America 

      Sweetman, Rachel; Vabø, Agnete; Finkelstein, Martin J. (NIFU report;2011-43, Research report, 2011-12)
      The Partnership Program for North America (PPNA) is part of a broader effort by the central authorities to strengthen cooperation in research and higher education between Norway and North America, including Canada. In the ...
    • Review of the research cooperation between Christian Michelsen Institute (CMI) and the Muwatin - Palestine Institute for the Study of Democracy (Muwatin) 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1999:14, Research report, 1999)
      In December 1998, NIFU – Norwegian Institute for the Study of Research and Higher Education, in Oslo – was asked by the Royal Norwegian Ministry of Foreign Affairs to undertake an assessment and review of a research ...
    • Russian students in Norway: Why they come and how they cope 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2015-11, Research report, 2015-04)
      The number of Russian students enrolled in Norwegian higher education institutions has grown in recent years. Russians now constitute a substantial part of the international student population in Norway. In the spring of ...