Browsing 1 - Reports / Rapporter by Title
Now showing items 663-682 of 987
-
Potensialet for lærlinger i statlige virksomheter
(NIFU-rapport;2020:11, Research report, 2020-03)NIFU har gjennomført en undersøkelse av potensialet for lærlinger i staten. Hovedmetoden har vært en survey rettet mot personalledere i alle statlige virksomheter, det vil her si departementene med underliggende virksomheter. ... -
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang
(NIFU rapport;2014-16, Research report, 2014-05-05)Mange studier har vist en rekke utfordringer knyttet til den eksterne, veiledede praksisen i helse- og sosialfagene. I denne rapporten har vi gått gjennom og diskutert både utfordringene, men også pekt på muligheter for ... -
Praksisbrev – et vellykket tiltak mot frafall. Hva er lærdommene? Sluttrapport fra den forskningsbaserte evalueringen av forsøk med praksisbrev 2008-2011
(NIFU rapport;2011-27, Research report, 2011-06-23)Dette er sluttrapporten fra NIFUs evaluering av forsøket med praksisbrev som tiltak mot frafall 2008-2011. Evalueringen har omfattet fylkene Akershus, Vestfold og Rogaland Oppdragsgiver for evalueringen av Rogaland og ... -
PraksisFoU 2005-2010: Vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen
(NIFU STEP rapport;2009-25, Research report, 2009-05)NIFU STEP har på oppdrag for Norges forskningsråd gjort en vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen. -
Praksisorienterte studietilbud. Eksempler fra ingeniørutdanning, markedsføringsfag, humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag
(NIFU rapport;2011-3, Research report, 2011-01)Formålet med denne rapporten er å belyse samarbeid med arbeidslivet som ledd i høyere utdanning, som at studentene har utført oppgaver i en bedrift, organisasjon eller offentlig etat i et gitt tidsrom. Her formidles erfaring ... -
Praksisrettet FoU? En undersøkelse av høgskolesektorens forsknings- og utviklingsarbeid innen helse- og sosialfag
(NIFU STEP-rapport;25-2007, Research report, 2007-06)På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet denne rapporten om praksisrettet FoU i helse- og sosialfagene i høgskolesektoren. Rapporten belyser utvalgte relasjoner ved forsknings- og utviklingsarbeid ... -
Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen
(NIFU rapport;2011-6, Research report, 2011-02-24)I dette prosjektet har tre problemstillinger vært retningsgivende for arbeidet. Selv om disse henger sammen, blir de presentert og omtalt hver for seg i det følgende. 1. Hvordan blir begrepene teori og praksis brukt og ... -
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller
(NIFU-rapport;2015-12, Research report, 2015-04)Ofte antar man at samme studium, kanskje særlig innenfor profesjonsstudiene, utdanner «like» yrkesutøvere uavhengig av utdanningssted. I denne rapporten gjør vi et dypdykk inn i tannhelsefeltet for å se på hvordan forskjeller ... -
Prestasjonsutvikling fra ungdomsskolen til første året i videregående opplæring: Delrapport 3 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
(NIFU rapport;2012-36, Research report, 2012-10)Formålet med denne rapporten er å se i hvilken grad elevenes prestasjonsutvikling fra grunnskolens tiende trinn til første trinn i videregående opplæring VG1 påvirkes av forhold ved skole og familie. -
Produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU – noen sammenhenger
(NIFU STEP-rapport;2007-38, Research report, 2007-12)Denne rapporten drøfter noen sammenhenger mellom produktinnovasjon, prosessinnovasjon og FoU, basert på data fra den norske innovasjonsundersøkelsen 2004. -
Produktivitet, pragmatisme og polarisering: Evaluering av styrings- og ledelsesmodellen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen
(NIFU STEP-rapport;2008-47, Research report, 2008-12)Universitetet i Bergen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har bedt NIFU STEP om en evaluering av den styrings- og ledelsesmodell som fakultetet implementerte i 2003. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere ... -
Produktivt samspill? Forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom næringsliv og FoU-miljøer
(NIFU rapport;2012-24, Research report, 2012-06)Denne rapporten oppsummerer et treårig forskningsprosjekt om samarbeid mellom næringslivet og den forskningsutførende sektoren i Norge, med hovedvekt på forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom universiteter/høgskoler ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
(NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Profesjonsutdannedes overgang fra utdanning til arbeid: Arbeidsmarkedstilpasning, yrkesverdier og tilfredshet med arbeid og utdanning
(NIFU rapport;2012-13, Research report, 2012-02)Formålet med denne rapporten er å presentere hovedresultater fra «Kandidatundersøkelsen av profesjoner». Dette er en undersøkelse av ti ulike grupper kandidater som fullførte en høyere utdanning våren 2008. De fleste av ... -
Profilerte breddeuniversiteter? Formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger ved norske universiteter
(NIFU-rapport;3-2004, Research report, 2004-04)Denne rapporten belyser universitetenes strategiske arbeid inkludert formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger. Prosjektet omfatter de fire norske universitetene. Erfaringer fra andre land presenteres ... -
Psykisk helse i skolen: Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere
(NIFU rapport;2014-9, Research report, 2014-03-31)I spørringen som ble gjennomført høsten 2013 inngår fire respondentgrupper som blant annet er spurt om psykisk helse i skolen. De andre temaene som inngår i spørringene er beskrevet i en egen rapport kalt «Spørsmål til ... -
Public Debate on Research Policy in the Nordic Countries. A Comparative Analysis of Actors and Issues (1998 – 2007)
(NIFU rapport;2011-11, Research report, 2011-01)Based on the experiences gained from the preparatory study, NordForsk decided in 2008 to fund a full-scale comparative study of research policy debate in the Nordic countries during the period 1998–2007. This report presents ... -
Publication and Citation within Norwegian Chemical Research: A bibliometrical analysis
(NIFU skriftserie;1997:12, Research report, 1997-04)This report presents a bibliometric analysis of scientific publishing withinNorwegian chemical research. The report is in two sections which use differentperspectives on the topic. -
Publication and Citation within Norwegian Geosciences : A bibliometric analysis
(NIFU skriftserie;1998:2, Research report, 1998-02)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Geosciences. The report is divided in two sections. The first part, written by Terje Bruen Olsen, gives a picture of the overall publication activity ... -
Publication and Citations within Bioscience in Norway: A comparison between Norway and other countries, based on the National Science Indicators on Diskette (NSIOD)
(NIFU Skriftserie;1999-8, Research report, 1999-10)This report presents a bibliometric analysis of Norwegian research in Biosciences. It gives a picture of the overall publication acitivity and visibility of Norwegian research in a set of scientific fields considered ...