Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 683-702 av 987
-
Publisering og sitering innen medisinsk forskning: En bibliometrisk analyse
(NIFU skriftserie;1997:9, Research report, 1997-03)I denne rapporten presenteres en bibliometrisk undersøkelse av vitenskapelig publisering i norsk medisin. Undersøkelsen består av to deler som gir ulike perspektiver på dette temaet. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra ... -
Publiseringsvirksomheten ved universiteter og vitenskapelige høgskoler
(NIFU Skriftserie;2001-15, Research report, 2001-08)Rapporten gir en oversikt over publiseringsvirksomheten ved de fire universitetene og tre vitenskapelige høgskoler i tidsrommet 1998-2000. Den viser hvilke publiseringskanaler og publiseringsformer som benyttes, og hvordan ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
(NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Rammebetingelser for kompetanseinvesteringer i arbeidslivet – en litteraturgjennomgang
(NIFU STEP-rapport;2008:16, Research report, 2008-05)Dette er første rapport fra prosjektet ”Rammebetingelser for kompetanseinvesteringer”, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten presenterer en kort gjennomgang av litteratur som omhandler rammebetingelser for ... -
Rammebetingelser, studieopplegg og nøkkeltall for norskfaget i allmennlærerutdanningen
(NIFU skriftserie;1998:4, Research report, 1998-04)Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) har gitt NIFU i oppdrag å organisere en evaluering av norskfaget i allmennlærerutdanningen. I forbindelse med evalueringen ønsket departementet at man også skulle samle ... -
Rapport fra evalueringsgruppen: Evaluering av Stiftelse for helsetjenesteforskning, HELTEF, ved sentralsykehuset i Akershus
(NIFU skriftserie;2002-1, Research report, 2002-01) -
Råd for samarbeid med arbeidslivet : en underveisevaluering
(NIFU-rapport;2017:9, Research report, 2017)Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom ... -
Realfagslærere i skolen: Rekruttering, beholdning og avgangningsinstitusjoner.
(NIFU skriftserie;2002-5, Research report, 2002-01)I rapporten omtales rekruttering av realister over et lengre tidsrom, og vi har foretatt fremskrivninger av kandidattilgang og erstatningsbehov som belyser utviklingen fremover. Videre ser vi på avgang fra læreryrket blant ... -
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
(NIFU-rapport;2021:20, Research report, 2021-12)Denne sluttrapporten er i likhet med tre tidligere delrapporter utarbeidet på grunnlag av evalueringen av strategien Tett på realfag som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Hovedtemaer i sluttrapporten ... -
Realkompetansestudenters bortvalg og studiepoengproduksjon
(NIFU STEP-rapport;6-2005, Research report, 2005-12)Denne rapporten setter fokus på de som begynte i høyere utdanning høsten 2001 på bakgrunn av sin realkompetanse. Det undersøkes hva som kjennetegner disse realkompetansestudentene i forhold til studenter med generell ... -
Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier
(NIFU-rapport;2018:11, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ... -
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv
(NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ... -
Regionale forskningsfond – ny infrastruktur for regional forskningsforvaltning. Sluttrapport fra følgeevalueringen av regionale forskningsfond
(NIFU rapport;2013-45, Research report, 2013-12-19)Etter fire års drift kan det konkluderes med at regionale forskningsfond er en veletablert ordning som fungerer i henhold til målene. Alle de sentrale elementene i ordningen er på plass, arbeidet er godt forankret i regionene ... -
Regionale forskningsmidler i Helse Sør-Øst RHF: Evaluering av ressursbruk og habilitet i tildelingsprosessen
(NIFU rapport;2013-22, Research report, 2013-05)I denne rapporten gjennomgås søknads- og vurderingsprosessen som benyttes ved tildeling av forskningsmidler i Helse Sør-Øst RHF. Evalueringen er utført på oppdrag fra Helse Sør-Øst RHF og har vekt på habilitetshåndtering ... -
Rekruttering av kvinnelige forskere : Endringer og karriereveier de siste 20 år
(NIFU skriftserie;1997:21, Research report, 1997-07)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk i 1996 i oppdrag av Sekretariatet for kvinneforskning i Norges forskningsråd (SKF) å kartlegge kvinner og likestilling i forskningen. Hensikten med kartleggingen ... -
Rekruttering til forskning i sykepleie : En kartlegging av rekrutteringsbehov, rekrutteringsgrunnlag og stipendiatenes karriereplaner
(NIFU-rapport;2018:28, Research report, 2018-10)Formålet med denne rapporten er å belyse i hvilken grad behovet for forskningskompetanse i sykepleierfaget blir ivaretatt gjennom å kartlegge antall stipendiater som er sykepleiere og deres karriereambisjoner. Dette ses i ... -
Rekruttering til forskning og undervisning i UoH-sektoren: Behov og utfordringer
(NIFU skriftserie;2001-25, Research report, 2001)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra KUF som underlag til departementets arbeid med stortingsmeldingen om rekrutteringssituasjonen i universitets- og høgskolesektoren. -
Rekruttering til private høgskoler
(NIFU skriftserie;2002-2, Research report, 2002-01)Hovedformålet med undersøkelsen er å kartlegge hvilke holdninger og motiver som ligger til grunn for studenters valg når de søker seg til – og begynner på – private høgskoler. Vi har undersøkt førsteårsstudenter som begynte ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen : Utvikling og analyse av en fagarbeiderundersøkelse og en arbeidsgiverundersøkelse
(NIFU-rapport;2020:30, Research report, 2020)Dette er sluttrapporten fra Fagarbeiderprosjektet, som Fafo og NIFU har gjennomført i perioden 2017–2020. Prosjektet er gjennomført på oppdrag for Utdanningsdirektoratet. Målet har vært å utvikle en metodikk for gjennomføring ... -
«… respekten for forskjelligheten …». En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019
(NIFU-rapport;2019-12, Report, 2019-11-05)NIFU har gjennomført en studie av spesialundervisning blant elever og lærekandidater i videregående opplæring. Resultatene bygger på analyser av et omfattende datamateriale samlet inn i skoleåret 2018-2019. Vi har funnet ...