Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 524-543 av 987
-
Like muligheter, men ulikt utbytte? Betydning av sosial bakgrunn for overgang fra utdanning til arbeid blant nyutdannede kandidater i perioden 1987–2001
(NIFU-rapport;1-2004, Research report, 2003-11)Det er en kjent sak at sosial bakgrunn har betydning for valg av utdanning. Det vi undersøker i denne rapporten er i hvilken grad sosial bakgrunn har betydning også etter fullført utdanning – i overgangen fra utdanning til ... -
”Likestilling er jo ikke lenger det helt store...” Likestillingsarbeid i skolen 2009 – 2010
(NIFU STEP rapport;15-2010, Research report, 2010-06)Prosjektet er en kartlegging av status for likestilling i grunnopplæringen, og i dette ligger både den vekt som legges på likestilling, og det arbeidet som utføres i skolesektoren med henblikk på å øke likestillingen. ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
(NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv 2003-2010. Trender og resultater fra Lærevilkårsmonitoren
(NIFU rapport;2011-5, Research report, 2011-03-28)Formålet med denne første rapporten er primært å undersøke hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 til 2010 for ulike grupper i arbeidsmarkedet. Vi undersøker hvordan deltakelsen varierer ... -
Livslang læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen?
(NIFU rapport;2013-7, Research report, 2013-03-01)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor deltakelsen i livslang læring varierer mellom ulike grupper i norsk arbeidsliv. Vi beskriver først hvordan deltakelsen i ulike former for læring har utviklet seg fra 2003 ... -
Livslang læring og mobilitet i arbeidsmarkedet: En studie av formell og uformell videreutdanning blant norske arbeidstakere basert på Lærevilkårsmonitoren og registerdata
(NIFU rapport;2013-8, Research report, 2013-02-25)Dette er den tredje rapporten i en serie rapporter i et prosjekt som handler om livslang læring i norsk arbeidsliv. Med "livslang læring" menes deltakelse i minst en av følgende tre former for læring: videreutdanning som ... -
Lokale systemer for kommersialisering av forskningsbasert kunnskap
(NIFU STEP-rapport;2008-5, Research report, 2008-04)Denne rapporten har som siktemål å kartlegge og sammenligne kommersialiseringssystemer i de tre norske universitetsbyene Oslo, Trondheim og Tromsø. Felles for de ulike tilnærmingene til innovasjonssystemer og kommersiali ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
(NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
Læremidler og formidling i høyere utdanning: En evaluering av tilskuddsordningen og en vurdering av insentivene
(NIFU-rapport;2016:18, Research report, 2016-06-28)Denne rapporten svarer på et todelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den ene delen består i å utrede en mulig indikator for fagfellevurdert formidling som kan inngå i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. ... -
Lærerspesialister i Oslo: Spørreskjema til lærerspesialister, deres kolleger og ledere november 2015. En figurrapport
(NIFU-rapport;2016:20, Research report, 2016-10)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for et annet oppdrag: NIFU og NTNU samfunnsforsknings ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
(NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
(NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Mangfold, spesialisering og differensiering i høyere utdanning: internasjonale erfaringer. En litteraturstudie
(NIFU Skriftserie;2000-1, Research report, 2000-02)Rapporten tar for seg mangfold og spesialisering i høyere utdanning. Det diskuteres hvilke krefter som styrer mangfold i høyere utdanning. Videre gis det en oversikt over utviklingen internasjonalt med hensyn til mangfold ... -
Marin FoU og havbruksforskning 2003: Ressursinnsats og vitenskapelig publisering
(Skriftserie;2005-3, Research report, 2005-03)På oppdrag for Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen innenfor norsk marin FoU og havbruksforskning for 2003. For marin FoU er tilsvarende kartlegginger gjennomført også for årene 1999 og 2001, mens ... -
Marin FoU og havbruksforskning 2011: Ressurser og resultater
(NIFU rapport;2013-12, Research report, 2013-03-08)Rapporten omhandler ressursinnsats og resultater innenfor marin FoU og havbruksforskning. FoU-ressurser til marin FoU beløp seg til nær 3,2 milliarder kroner i 2011. Fra 1999 har det vært en gjennomsnittlig årlig realøkning ... -
Markets for Applied Research: A comparative analysis of R&D-systems in five countries
(NIFU rapport;2012-46, Research report, 2012-12-19)This study aims to assess strengths and weaknesses of the Norwegian system for applied research by comparing it to the systems in Sweden, Finland, Denmark and the Netherlands. These countries represent both similarities ... -
Masterprogrammer på engelsk i Norge. I bredde og nisjer
(NIFU STEP rapport;2009-36, Research report, 2009-09)På oppdrag av Språkrådet har NIFU STEP ved forsker Vera Schwach studert språkbruk og språkvalg i høyere utdanning. -
Mat og helse i Norge: Status, forskningsbehov og utsikter til innovasjon
(NIFU STEP rapport;23-2010, Research report, 2010-08)Denne studien har hatt som mål å gi et kunnskapsgrunnlag for vurdering av framtidig FoU-behov knyttet til mat og helse i Norge. For å etablere oversikt over FoU på mat og helse i universitets- og høgskolesektoren og i ...