Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1853-1872 av 2005
-
Ulikhet i høyere utdanning: En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012
(NIFU rapport;2012-32, Research report, 2012-08-23)I hvilken grad har sosial bakgrunn fått endret betydning for valg av høyere utdanning for norske studenter, og for mobilitet i høyere utdanning, i perioden 2002-2012? Innenfor prosjektets rammer har det ikke vært mulig å ... -
Understanding and evaluating research and scholarly publishing in the social sciences and humanities (SSH)
(Journal article; Peer reviewed, 2019-06-28)Internationalization is important for research quality and for specialization on new themes in the social sciences and humanities (SSH). Interaction with society, however, is just as important in these areas of research ... -
Understanding conditions for path development after path exhaustion
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper focuses on path development processes after a sudden path exhaustion. We analyse the decline, the closure and the attempts at the re-orientation of a forestry-based industry agglomeration in Southern Norway, ... -
Understanding forest-based value creation in a regional context
(Chapter, 2020)This chapter explores forest-based value creation in a regional context. Since this book is about the circular economy, I concentrate here on value creation based on valorisation of side streams and residues from forestry ... -
Undersysselsetting blant profesjonsutdannede: Situasjonen tre år etter fullført utdanning
(NIFU rapport;2012-44, Research report, 2012-10-08)I denne rapporten setter vi et søkelys på såkalt undersysselsetting, dvs. uønsket deltid, blant personer som fullførte ulike typer profesjonsutdanning våren 2008. Resultatene er basert på en elektronisk spørreskjemaundersøkelse ... -
Underveis i videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. Underveisrapport fra prosjektet 'Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse'
(NIFU rapport;2011-19, Research report, 2011-05)Dette er den fjerde underveisrapporten fra delprosjektet Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse innenfor evalueringen. Denne rapporten viser status for implementeringen av ny tilbudsstruktur i videregående opplæring ... -
Underveis, men i svært ulikt tempo. Et blikk inn i ti skoler etter tre år med Kunnskapsløftet: Delrapport 3 Underveisanalyse av Kunnskapsløftet som styringsform
(NIFU STEP rapport;2010-37, Research report, 2010-12-15)Samlet ser vi et skolelederyrke som mer og mer frigjøres fra læreryrket, men det er stor variasjon mellom hvordan lederne fyller rollen og prioriterer ulike oppgaver. Analysen av rektorenes ledelse av reformarbeid på våre ... -
Undervisningsvilkår ved universitetene – En analyse av data fra CAP-undersøkelsen
(NIFU Arbeidsnotat;2016:15, Working paper, 2016-10)Dette arbeidsnotatet er laget som et dokumentasjonsnotat innenfor forskningsprosjektet «Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practises and Performances» som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Institutt for ... -
Une action qui s’invente: Merleau-Ponty et le fondement pour une phénoménologie de l’action politique
(Doctoral thesis, 2019)La question de la politique nous hante parce qu’elle ne cesse de nous échapper. Traversant nos actions et tous les aspects de nos vies, n’appartenant à personne, elle se trouve à l’intersection de mes actions et celles des ... -
Ungdom med innvandrerbakgrunn i norsk utdanning. Et dokumentasjonsnotat
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:34, Working Paper, 2005-09)Dette notatet viser at bildet av minoritetsungdom i norsk utdanning er mangfoldig. Notatet omhandler deltaking i videregående opplæring, karakterer, fullføring av videregående opplæring og overgang til høyere utdanning, ... -
Ungdom-fritid-utdanning : En studie av ungdoms fritidsvaner og utdanningsaspirasjoner
(NIFU skriftserie;1999:11, Research report, 1999-11)Forskning rundt utdanning problematiserer ofte sammenhengen mellom sosial bakgrunn og utdanningsvalg, og i liten grad relasjonen mellom fritid og utdanning. Dagens kvalifiseringssamfunn gjør det interessant og viktig å ... -
Ungdoms forhold til naturfag/-vitenskap og teknologi : En gjennomgang av studier av holdninger og interesser som påvirker ungdoms fagvalg
(NIFU skriftserie;2000:6, Research report, 2000)Dette notatet er skrevet på oppdrag for Norges forskningsråd, ved Området for naturvitenskap og teknologi. Det gjengir hovedresultater fra utvalgte studier av ungdoms forhold til naturfag/-vitenskap og teknologi. Utvalget ... -
Ungdomstrinn i utvikling. Resultater fra 'Spørsmål til skole-Norge våren 2014' vedrørende satsingen 'Ungdomstrinn i utvikling'
(NIFU arbeidsnotat;2014:1, Working Paper, 2014-05-28)NIFU har fått i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet å evaluere satsingen 'Ungdomstrinn i utvikling' 2013-2017. I denne første publikasjonen fra evalueringen presenteres skolelederes og skoleeieres første erfaringer med og ... -
Unge innvandrere i utdanning og overgang til arbeid
(NIFU rapport;2010-45, Research report, 2010-12)Denne rapporten er utarbeidet på bakgrunn av et oppdrag fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). NHO ønsket en utredning om utdanningskarrierer og -prestasjoner blant unge innvandrere i Norge, samt om deres overgang til ... -
Unique, but still best practice? The Research Excellence Framework (REF) from an international perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Inspired by The Metric Tide report (2015) on the role of metrics in research assessment and management, and Lord Nicholas Stern’s report Building on Success and Learning from Experience (2016), which deals with criticisms ... -
Universitetenes og forskningsinstituttenes rolle i kommersialisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:40, Working paper, 2006-11)Notatet er basert på en webbasert spørreundersøkelse blant norske universitetsforskere, intervjuer med representanter for forskningsmiljøer (institutter og universiteter) og med personale i støttestrukturen for kommersialisering, ... -
Universitets- og høgskolesektorens deltakelse i EUs 7. rammeprogram. Vurdering av strategi og organisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:30, Working paper, 2006-09)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og er ment som bakgrunnsmateriale i forberedelsene til norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og utvikling. -
Universitetsadministrasjon i Kvalitetsreformens tiår
(NIFU STEP rapport;2009-15, Research report, 2009-03)NIFU STEP har tidligere undersøkt administrativ endring ved universitetene, siste gang med data fra 1999. Disse undersøkelsene har analysert universitetsadministrasjonen med vekt på endringer i størrelsen på universitets ... -
Universitetspilotene - en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:45, Working paper, 2006-12)Høsten 2006 fikk NIFU STEP i oppgave å gi en vurdering av hvordan universitetspilotene hadde fungert fram til dags dato og gi noen anbefalinger i forhold til en eventuell videreføring og videreutvikling. -
Universities and external engagement activities: Particular profiles for particular universities?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)We use a multilevel regression approach on a complex combined dataset including a survey of 4,400 Norwegian academics and detailed data on the 31 higher education institutions in which they are employed. The aim is to test ...