Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte
Others
![Thumbnail](/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2631876/2019-20_Laerertetthet.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2019-11-05Metadata
Show full item recordCollections
- 3 - Insight / Innsikt [215]
Abstract
Betydningen av lærertetthet for elevers læringsutbytte et av de mest debatterte forholdene knyttet til ressursbruk i skolen, både i politikk og forskning. NIFU evaluerer norm for lærertetthet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i perioden 2019–2022. Ny norm for lærertetthet innebærer at gruppestørrelsen i ordinær undervisning skal være 15 elever per lærer på 1.–4. trinn og 20 elever per lærer på 5.–10. trinn. I denne publikasjonen gir vi et innblikk i den eksisterende forskningslitteraturen som beregner effekter av lærertetthet på elevenes læringsutbytte. Disse gir oss viktig innsikt i faktorer som kan bidra til at normen lykkes, både når det gjelder hvordan lærerressursen benyttes og i hvilken grad vi kan forvente at ulike grupper påvirkes.