Show simple item record

dc.contributor.authorAamodt, Per Olaf
dc.contributor.authorLyby, Lars
dc.date.accessioned2019-10-24T13:04:16Z
dc.date.available2019-10-24T13:04:16Z
dc.date.created2019-10-23T12:47:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAamodt, P. O. & Lyby, L. (2019). Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer. In J. P. Knudsen; T. Lauvdal (Eds.), Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning (25-52). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.nb_NO
dc.identifier.isbn9788202632571
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624198
dc.description.abstractDet er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med endringer i samfunn og arbeidsliv og den sterke veksten i høyere utdanning. Når universiteter og høgskoler dermed gis et økende samfunnsansvar, vil dette også gjelde for den regionen de er lokalisert i. Regionale hensyn var på 1960-tallet en viktig begrunnelse for både etableringen av Universitetet i Tromsø og høgskolesektoren – spesielt distriktshøgskolene. Desentralisering av høyere utdanning ble sett på som et viktig distriktspolitisk virkemiddel, ikke minst fordi Distrikts-Norge hadde vansker med å rekruttere høyt utdannet arbeidskraft. I dette kapitlet reiser vi spørsmålet om hvordan den regionale betydningen av høyere utdanning har blitt vektlagt i utdanningspolitikken, med hovedfokus på perioden fra og med 1960-tallet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.relation.ispartofGeografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectEducational expansionnb_NO
dc.subjectHigher educationnb_NO
dc.subjectRegional policynb_NO
dc.subjectInstitutional patternnb_NO
dc.titleInstrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringernb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber25-52nb_NO
dc.identifier.cristin1739832
cristin.unitcode7463,0,0,0
cristin.unitnameNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal