Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAamodt, Per Olaf
dc.contributor.authorLyby, Lars
dc.date.accessioned2019-10-24T13:04:16Z
dc.date.available2019-10-24T13:04:16Z
dc.date.created2019-10-23T12:47:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAamodt, P. O. & Lyby, L. (2019). Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer. In J. P. Knudsen; T. Lauvdal (Eds.), Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning (25-52). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.nb_NO
dc.identifier.isbn9788202632571
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624198
dc.description.abstractDet er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med endringer i samfunn og arbeidsliv og den sterke veksten i høyere utdanning. Når universiteter og høgskoler dermed gis et økende samfunnsansvar, vil dette også gjelde for den regionen de er lokalisert i. Regionale hensyn var på 1960-tallet en viktig begrunnelse for både etableringen av Universitetet i Tromsø og høgskolesektoren – spesielt distriktshøgskolene. Desentralisering av høyere utdanning ble sett på som et viktig distriktspolitisk virkemiddel, ikke minst fordi Distrikts-Norge hadde vansker med å rekruttere høyt utdannet arbeidskraft. I dette kapitlet reiser vi spørsmålet om hvordan den regionale betydningen av høyere utdanning har blitt vektlagt i utdanningspolitikken, med hovedfokus på perioden fra og med 1960-tallet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.relation.ispartofGeografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectEducational expansionnb_NO
dc.subjectHigher educationnb_NO
dc.subjectRegional policynb_NO
dc.subjectInstitutional patternnb_NO
dc.titleInstrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringernb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber25-52nb_NO
dc.identifier.cristin1739832
cristin.unitcode7463,0,0,0
cristin.unitnameNIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal