Basisfinansiering av universitetene: Erfaringer med å skille mellom bevilgninger til forskning og utdanning
Research report
View/ Open
Date
1998-06Metadata
Show full item recordCollections
- 1 - Reports / Rapporter [996]
Abstract
Hensikten med denne rapporten er å gi en oversikt over ulike modeller for basisfinansiering av universitetene i land der det skilles mellom bevilgninger til forskning og utdanning, samt å få fram fordeler og ulemper med disse modellene. Et sentralt spørsmål er hvilke konsekvenser et slikt skille har for forholdet mellom forskning og undervisning. Prosjektet er finansiert av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, og baserer seg på skriftlig materiale og intervjuer med nøkkelpersoner i Danmark, England, Finland, Flandern, Nederland og Sverige. Bakgrunnen for prosjektet er blant annet et forslag fra Norges forskningsråd der de ber Regjeringen vurdere å innføre et klarere skille mellom bevilgninger til forskning ved universitetene og bevilgninger til undervisning og andre formål.