Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 307
-
Priorities, strengths and comparative advantage in Norwegian research, viewed in relation to the cooperation with South Africa
(NIFU STEP Working Paper;2005:25, Working Paper, 2005-09-21)This paper deals with three issues: First it describes the Norwegian R&D system and discusses general trends and key issues in Norwegian research policy. Second, it compares comparative advantages of Norwegian research ... -
Rekruttering og relevans - om elektroingeniørutdanningen ved Høgskolen i Gjøvik
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:28, Working Paper, 2005-10)Økt opptak til elektroingeniørutdanning ved de fleste høgskoler i 2005. Det totale opptaket til elektroingeniørutdanninger økte fra 2001 til 2002, men sank i de neste årene. -
Oversikt over forskning i tilknytning til Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen)
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:20, Working Paper, 2005-10)I dette notatet skal vi gi en sammenfatning av resultatene fra en rekke eksterne forskningsrapporter som er sentrale i evalueringsmaterialet i tilknytning til Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen). -
Evaluation of the Master in International Fisheries Management (IFM)
(NIFU STEP Working Paper;2005:31, Working Paper, 2005-10)Students, graduates and staff regard the work of the Masters Programme in International Fisheries Management (established 1998) a success and find it worth taking the effort to improve the programme. The source of ... -
Internationalisation policies and international practises in higher education institutions. A case study of five Norwegian higher education institutions
(NIFU STEP Working Paper;2005:23, Working Paper, 2005-10)This report examines internationalisation policies and international practises at higher education institutions. It investigates how the external environment of these institutions influences internationalisation policies ... -
FoU-ressurser innenfor humaniora. Utdrag fra FoU-statistikken med hovedvekt på 2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:32, Working Paper, 2005-10)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet på oppdrag fra Norges forskningsråd og gir en oversikt over ressurssituasjonen innenfor humanistisk forskning i 2003. Notatet, som er en oppfølging av NIFU skriftserie nr. 7/2003, belyser ... -
Strukturelle betingelser for forskningen innenfor nordisk språk og litteratur
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:29, Working Paper, 2005-10)Nordisk språk og litteratur har hatt en realnedgang i FoU-utgiftene på 90-tallet, med en svak oppgang i 2001, og deretter en nedgang fra 2001 til 2003. Humaniora hadde en høy andel grunnbudsjettfinansiering sammenlignet ... -
Fremtidig tilgang på høyt utdannet arbeidskraft i offentlig sektor. En konsekvensanalyse for perioden 2002-2020
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:30, Working Paper, 2005-10)På tross av den sterke veksten i tilstrømningen til høyere utdanning fra slutten av 80-tallet, har det likevel de senere årene vært visse tegn til at enkelte områder i offentlig sektor har fått et rekrutteringsproblem når ... -
Entreprenørskap i Møre og Romsdal
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:33, Working Paper, 2005-10-31)Med dette legges frem resultater av en kartlegging og analyse av entreprenørskap i Møre og Romsdal. Arbeidet er gjennomført på oppdrag for Møre og Romsdal fylke. Formålet har blant annet vært å bidra til å skape en felles ... -
Den kreative klassen og regional næringsutvikling i Norge
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:22, Working Paper, 2005-11)Denne rapporten er utkast til norsk rapport fra det europeiske samarbeidsprosjektet 'Technology, Talent and Tolerance in European Cities: A Comparative Analysis'. Det omtalte prosjektet skal vurdere sider ved stedskvaliteter ... -
IT Funk-prosjektenes skjebne 1998-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:38, Working Paper, 2005-11)Hovedformålet med denne undersøkelsen er å undersøke faglige og kommersielle resultater av IT Funk prosjekter. -
Arbeidsmarkedstilpasning i perioden 2000-2004 for kandidater uteksaminert våren 2000
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:40, Working Paper, 2005-11)Formålet med dette arbeidsnotatet er å gi et bilde av hvordan kandidater fra universiteter og høgskoler har tilpasset seg arbeidsmarkedet i løpet av den første drøye fireårsperioden etter endt utdanning. Analysen baserer ... -
Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ... -
Karaktersetting i etterkant av Kvalitetsreformen - endringer i strykprosent
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:36, Working Paper, 2005-11)Rapportens hovedproblemstilling er om det er mulig å identifisere en sammenheng mellom finansieringssystemet og karaktersetting, spesielt med hensyn på stryk. For å undersøke dette blir dels endringer i strykprosent i et ... -
Statsbudsjettet 2006. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2006
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:37, Working Paper, 2005-11-15)Sterk vekst i bevilgningene til grunnforskning og næringsrettet forskning. Regjeringen Stoltenberg demper veksten i næringsrettet forskning, og styrker forskning på miljøvennlig energi. Lite igjen av opptrappingsplanen for ... -
Store forskningsfasiliteter - finansieringsordninger og utfordringer for drift, vedlikehold og fornyelse
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:34, Working paper, 2006)Rapporten presenterer en undersøkele av driftsbetingelsene for en del større norske forskningsfasiliteter, i hovedsak innenfor det teknisk-naturvitenskapelige fagområdet. Hovedformålene med undersøkelsen har vært å kartlegge ... -
Kriterie- og metodegrunnlag for (re)akkreditering av høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:1, Working Paper, 2006)Bakgrunnen for notatet er en henvendelse fra NOKUT med ønske om å få drøftet tolkningsrom og dilemmaer knyttet til å vurdere faglig nivå og dokumenterte resultater i høyere utdanning. Utgangspunktet er at i ”Forskrift om ... -
Endringsprosesser i høyskolesektoren i Vest-Europa
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:7, Working paper, 2006-01)Foreliggende rapport gir en oversikt over og en analyse av sentrale utviklingstrekk i høyskolesektoren i de vesteuropeiske land. De fleste land har som i Norge slått sammen små profesjonsskoler på regionalt nivå til ... -
Ekstern relevans og eksterne aktører i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:5, Working paper, 2006-01)Dette notatet er et oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Hensikten har vært å utarbeide en oppsummerende rapport over situasjonen i utvalgte land med hensyn til omfanget av og erfaringene med ekstern deltakelse i interne ... -
Vitenskapelig publisering ved Universitetet i Bergen. En analyse av internasjonal tidsskriftspublisering og siteringshyppighet for perioden 2000-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:6, Working paper, 2006-01)Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen gjennomførte i 2002/2003 en undersøkelse av den vitenskapelige publiseringen ved fakultetet for perioden 1995-2000. Arbeidet var et ledd i fakultetets ...