Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 307
-
Nyutdannede kandidaters situasjon på arbeidsmarkedet - betydningen av karakterer i lys av skiftende konjunkturer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:2, Working Paper, 2006-01)Hovedformålet med dette notatet er å undersøke betydningen av karakterer for overgang fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet i lys av skiftende konjunkturer. Vi vil hovedsakelig undersøke effekten av karakterer på ... -
Inntekt, formue og studieprogresjon. Studiestøtte og studieprogresjon blant de som har fått redusert stipend etter ligningskontrollen i 2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:4, Working paper, 2006-01)Som en del av Kvalitetsreformen i høyere utdanning, gjennomgikk Lånekassens støttesystem en omlegging høsten 2002. I denne rapporten undersøkes særlig betydningen av inntekt, trygd/pensjon og formue for opptak av studiestøtte ... -
Review of the Human Frontier Science Program's Initiatives 2000-2005
(NIFU STEP Working Paper;2006:26, Working paper, 2006-02)This NIFU STEP report on the Human Frontier Science Program (HFSP) is the third in a series of external reviews of the Program. These are part of an ongoing system for monitoring the relevance and performance of the HFSP ... -
Hvem er de nye studentene? Bakgrunn og studievalg
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:3, Working paper, 2006-02)Det har vært en formidabel vekst i rekrutteringen til høyere utdanning i Norge siden 80-tallet, og formålet med denne rapporten har vært å kartlegge hvilke trender vi ser når det gjelder rekrutteringen til høyere utdanning ... -
Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:11, Working paper, 2006-03)Høgskolen i Østfold har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan skolens realfag kan organiseres og lokaliseres. Bakgrunnen for dette arbeidet er både den nasjonale politiske satsingen på realfag i alle ledd i opplæring ... -
Teknologer i norsk næringsliv 1995-2001
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:8, Working paper, 2006-03)Målet med denne rapporten er å gi en kort beskrivelse av fordeling av avansert teknisk-naturvitenskapelig kompetanse i det norske næringslivet. -
Noen er innom, få blir, enkelte når til topps: En statistisk undersøkelse av høytutdannedes karriere ved forskningsinstitusjonene
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:10, Working paper, 2006-03)Det foreliggende notat gir en beskrivelse av rekrutteringen av høyere grads kandidater til forskningsstipendiatstillinger ved universiteter, høgskoler og andre forskningsinstitusjoner. De ulike utdanningsgruppene sammenlignes ... -
Det første Reform 94-kullets overgang til arbeid etter videregående
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:19, Working paper, 2006-03)Fokus i dette dokumentasjonsnotatet er ungdommens overgang til arbeid etter videregående opplæring, og notatets formål er i første rekke å presentere detaljerte analyser og dokumentasjon som ligger til grunn for beregninger, ... -
Progresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:9, Working paper, 2006-03-15)I dette notatet vil studieprogresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæringen i videregående undersøkes. Personene som inngår i undersøkelsen er de som begynte på et grunnkurs høsten 2000 og som seinere er registrert ... -
Nordisk kvalitetssikring av høyere utdanning. Muligheter for gjensidig godkjenning og økt samarbeid?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:16, Working paper, 2006-04)Som vist i dette notatet, er joint degrees et fenomen som synes å bli stadig mer aktuelt og utbredt, både i nordisk men også i europeisk sammenheng. Fordelene med slike studieprogrammer synes å være mange, der både studenter, ... -
Utvikling av slagkraftige innovasjonsstrategier i BAE-næringen: Statistikkressurser og statistikkbehov
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:13, Working paper, 2006-04)Formålet med dette notatet er å se på forholdet mellom de statistikkressurser som i dag er tilgjengelige for analyser av bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen, og de behovene man har for slike ressurser. Vi skisserer noen ... -
Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ... -
Brukerundersøkelse av De nasjonale forskningsetiske komiteer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:15, Working paper, 2006-04)Dette notatet dokumenterer resultatene fra en nettbasert brukerundersøkelse av De nasjonale forskningsetiske komiteer, gjennomført av NIFU STEP i januar/ februar 2006. Hovedbildet som framkommer i undersøkelsen er at De ... -
Patentering fra norske universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:14, Working paper, 2006-04-06)316 forskere besvarte spørreskjemaet vi sendte ut for å verifisere koblingen mellom databasene og for å få vite mer om forskeroppfinnerne. Svarene viser at forskeroppfinnere i høy grad er mobile og samarbeider med andre ... -
Akademisk frihet. En oversikt over spørsmål drøftet i internasjonal litteratur
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:18, Working paper, 2006-04-27)NIFU STEP ble bedt om å utarbeide en rapport på grunnlag av et sentralt utvalg av internasjonale policydokumenter og internasjonal faglitteratur om akademisk frihet. Rapporten skulle gi en oversikt over hoveddimensjoner, ... -
Samlokalisering av NTNU. Undersøkelse av de ansattes og studentenes holdninger
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:17, Working paper, 2006-05)NIFU STEP har på oppdrag fra NTNUs styre analysert data fra to nettbaserte undersøkelser som er gjennomført blant de ansatte og studentene ved NTNU. Undersøkelsene gjelder de ansattes og studentenes holdninger til spørsmålet ... -
Bruk av karriereveiledningstjenester i høyere utdanning, med vekt på Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:21, Working paper, 2006-05)Mange læresteder har de siste årene etablert karrieresentre. Et viktig formål med karrieresentrene er å bistå studenter med karriereplanlegging og være til hjelp i forbindelse med jobbsøking. Formålet med dette arbeidsnotatet ... -
Norsk klimaforskning. En undersøkelse av innsats og ressursbruk i 2005
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:20, Working paper, 2006-06)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen i norsk klimaforskning for 2005. Prosjektet er gjennomført i dialog med oppdragsgiver. Kartleggingen omfatter universitets- og høgskolesektoren, ... -
Historiefaget – mennesker, steder, strukturer og endringer over tid. Forarbeid til Norges forskningsråds evaluering av norske forskningsmiljøer i historie
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:22, Working paper, 2006-06)Historikere i Norge offentliggjør i vitenskapelige tidsskrifter av generell karakter. Blant dem er Historisk tidsskrift det overlegent mest brukte periodika. Tidsskriftets sentrale posisjon for tidsskriftpublisering gjelder ... -
Gjennomføring og frafall blant allmennlærerstudenter. Datagrunnlag og hovedtall
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:23, Working paper, 2006-06)På basis av registerstatistikk fra SSB har vi i dette notatet foretatt en analyse av studiegjennomføring og frafall i allmennlærerutdanningen. Materialet gjelder begynnerstudenter og skal benyttes for å dokumentere frafall ...