Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Issue Date
Now showing items 21-40 of 313
-
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Vitenskapelig publisering ved universiteter og høgskoler. En analyse av internasjonal tidsskriftspublisering for perioden 1995-2003
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:6, Working Paper, 2005-03)Dette arbeidsnotatet gir en analyse av vitenskapelig publisering ved universiteter og høgskoler for perioden 1995-2003. Analysen er basert på data fra Institute for Scientific Information (ISI) og omfatter publisering i ... -
Utviklingen på arbeidsmarkedet for nyutdannede akademikere
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:12, Working Paper, 2005-04)Formålet med dette arbeidsnotatet er å gi et informasjonsgrunnlag om utviklingen i arbeidsmarkedet for nyutdannede kandidater fra høyere utdanning. Notatet retter seg mot planleggere i utdanningssystemet, rådgivere i ... -
Meritteringssystemer i FoU-sektoren i forhold til nærings- og innovasjonsrettet FoU-virksomhet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:9, Working Paper, 2005-04)Dette forprosjektet har hatt som mandat å avdekke om det er formålstjenlig med et større prosjekt som kan studere hvorvidt og eventuelt hvordan meritteringssystemer i FoU-sektoren kan endres for å gi bedre insentiver til ... -
Høyere utdanning i Trondheim. Profil, posisjonering og potensial for sammenslåing mellom HiST og NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:11, Working Paper, 2005-04-20)Etter henvendelse fra ledelsen av Utvalget som utreder en eventuell sammenslåing mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ved HiST, fikk NIFU STEP i februar 2005 i oppdrag å utrede ... -
Evaluation of the European Young Investigator Awards Scheme
(NIFU STEP Working Paper;2005:10, Working Paper, 2005-05)This evaluation of the European Young Investigator Awards Scheme (EURYI) was commissioned by the ESF and EUROHORCs and performed by NIFU STEP. Its central questions are to what extent the target group of the scheme has ... -
Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:14, Working Paper, 2005-05)Ordningen med å gi søkere til høyere utdanning poeng for å ha gjennomført valgfrie realfag i videregående opplæring ble innført som en prøveordning i 1998. I dette notatet rapporteres det om søkere til høyere utdanning i ... -
Regionalisering av kompetanse. Evaluering av regionale kompetansesentre i Helse Vest
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:35, Working Paper, 2005-06)Kompetansesentrene i Helse Vest holder gjennomgående et høyt faglig nivå og tilbyr tjenester av god faglig kvalitet, som er relevante og oppleves som nyttige av brukerne. Det finnes imidlertid et klart utviklingspotensiale ... -
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ... -
Norwegian Fulbright Grantee Survey
(NIFU STEP Working Paper;2005:21, Working Paper, 2005-06-30)This report presents the findings of a survey covering recipients of Fulbright scholarships in Norway between 1990 and 2005. The main focus of the survey is to shed light on the value and benefits of the scholarship to its ... -
Sensorordninger i høyere utdanning - kartlegging av status og utviklingstrekk ved 10 institusjoner
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:17, Working Paper, 2005-07)NIFU STEP har på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet kartlagt hvordan et utvalg universiteter og høyskoler har lagt opp sine sensorordninger i etterkant av den økte valgfrihet institusjonene nå har på dette ... -
Campus-prosjektene ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnsutredning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:16, Working Paper, 2005-07-01)Etter henvendelse fra Høgskolen i Hedmark fikk NIFU STEP i mai 2005 i oppdrag å utforme en bakgrunnsutredning som skal utgjøre et kunnskapsgrunnlag for de ulike Campus-prosjektene ved høyskolen. -
Norsk, engelsk og tospråklighet i høyere utdanning. En pilotstudie om bruk av engelsk i fem fagtilbud ved fire læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:18, Working Paper, 2005-08)Rapportens formål er en analyse av fordelingen mellom norsk og engelsk i høyere utdanning. Den gir et første overblikk over språkbruk og retter oppmerksomheten mot utvalgte synsfelter, fagdisipliner, fagtilbud og ... -
Entreprenørskap i et evolusjonært perspektiv
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:19, Working Paper, 2005-08)Formålet med dette notatet er å diskutere fenomenet entreprenørskap. Dette er et omfattende tema som kan diskuteres ut fra mange forskjellige perspektiver og ståsteder. Her er poenget å diskutere entreprenørskap som mekanisme ... -
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
Evaluering av universitetsmuseenes digitaliseringsarbeid
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:27, Working Paper, 2005-09)NIFU STEP har på oppdrag av Utvalget for utredning av universitetsmuseene, nedsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 15. september 2004, evaluert universitetsmuseenes arbeid med digitalisering av samlingene. Utvalget ... -
Ungdom med innvandrerbakgrunn i norsk utdanning. Et dokumentasjonsnotat
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:34, Working Paper, 2005-09)Dette notatet viser at bildet av minoritetsungdom i norsk utdanning er mangfoldig. Notatet omhandler deltaking i videregående opplæring, karakterer, fullføring av videregående opplæring og overgang til høyere utdanning, ... -
Noen erfaringer og utfordringer med fusjoner i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:24, Working Paper, 2005-09)Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik har innledet en sammenslåingsprosess der en rekke utfordringer som administrasjon, faglig samarbeid og organisering, samt styring og ledelse, må diskuteres og beslutninger ... -
Utfordringer ved utviklingsprosesser i klynger. Innsikter og anbefalinger fra forskning om klynger og klyngepolitikk
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:41, Working Paper, 2005-09-20)I arbeidet som pågår internasjonalt med å fremme og utvikle politikk for innovasjon, står begrepene klynge og innovasjonssystem sentralt. Et overordnet perspektiv er å fremme innovasjon og virksomhetsutvikling ved å utvikle ...