1 - Reports / Rapporter: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 987
-
Tid til endring: Lærdommer fra ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU) i perioden 2010–2023
(NIFU-rapport;2024:5, Research report, 2024-03)På oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har NIFU undersøkt lærdommer fra ordningen «Sentre for fremragende utdanning» (SFU). SFU-ordningen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010 som ... -
Teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren
(NIFU-rapport;2024-2, Report, 2024-02-26)Denne rapporten belyser ulike sider ved arbeidshverdagen til teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren, og er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. -
NHOs kompetansebarometer 2023: Ei kartlegging av kompetansebehovet til NHOs medlemsbedrifter i 2023
(NIFU-rapport;2024:3, Research report, 2024-01)Denne rapporten presenterer resultata frå NHOs kompetansebarometer for 2023. Dette er ei undersøking av kompetansebehova til NHOs medlemsbedrifter, og har vore gjennomført kvart år sidan 2014. Prosjekter er gjennomført på ... -
Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning
(NIFU-rapport;2023:23, Research report, 2023-11)Analysene i denne rapporten er utført i forbindelse med prosjektet Tilgjengelighet i høyere utdanning (TiHU), som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. Formålet med prosjektet har vært å ... -
Arbeidsgiverundersøkelsen 2022: utdanning i et kunnskapsintensivt samfunn. Virksomheters vurderinger knyttet til fagskole-, bachelor- og masterutdannede
(NIFU-rapport;2024:1, Research report, 2024-01)NIFU gjennomførte på oppdrag av Kunnskapsdepartementet den andre nasjonale Arbeidsgiverundersøkelsen. Formålet med undersøkelsen er å belyse arbeidsgivernes perspektiv på nyutdannede med fagskole-, bachelor- og masterutdanning. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2023
(NIFU-rapport;2023:26, Research report, 2023-12)NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning – har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Viken
(NIFU-rapport;2023:25, Research report, 2023-12)NIFU har på oppdrag av Viken fylkeskommune gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter i Akershus og Østfold. -
Mentorordninger for studenter i høyere utdanning
(NIFU-rapport;2023:24, Research report, 2023-12)NIFU har på oppdrag fra studiebynettverket StudyTrondheim og studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) kartlagt mentorordninger for studenter i høyere utdanning. Oppdragsgiverne jobber med studenters ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet
(NIFU-rapport;2023:22, Research report, 2023-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning i regi ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023
(NIFU-rapport;2023:19, Research report, 2023-10)Denne rapporten fra en undersøkelse blant deltakere i modulbasert lederutdanning studieåret 2022–2023, er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den handler om deres opplevelse av utdanningen og hvilket læringsutbytte ... -
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet
(NIFU-rapport;2023:21, Research report, 2023-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning. I denne ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud
(NIFU-rapport;2023:20, Research report, 2023-11)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, en spørreundersøkelse rettet mot barnehagelærere som har tatt videreutdanning. Hensikten ... -
FoU-aktivitet i grunnskolelærerutdanningene (GLU): En kartlegging for NOKUT – delrapport 1
(NIFU-rapport;2023:16, Report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for grunnskolelærerutdanningene (GLU). Kartleggingen vil inngå som ... -
FoU-aktivitet i sykepleierutdanningen: En kartlegging for NOKUT – delrapport 3
(NIFU-rapport;2023:18, Research report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for sykepleierutdanning. Kartleggingen skal blant annet kunne brukes ... -
FoU-aktivitet i utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV): En kartlegging for NOKUT – delrapport 2
(NIFU-rapport;2023:17, Research report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV). ... -
FWF Clusters of Excellence: Evaluation of the selection process for the first call for proposals
(NIFU-rapport;2023:2, Research report, 2023-04)This report was commissioned by the Austrian Science Fund’s (FWF) and presents the results of an accompanying evaluation of the selection process for the first call of FWF’s Cluster of Excellence (CoE) programme. The purpose ... -
Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven
(NIFU-rapport;2023:15, Research report, 2023-09)Denne rapporten formidler resultater fra et forskningsprosjekt som skal fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere. I rapporten omtaler vi denne gruppen som ... -
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge
(NIFU-rapport;2023:14, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning
(NIFU-rapport;2023:9, Research report, 2023-05)Rapporten evaluerer godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning, som frem til 1. januar 2023 var administrert av NOKUT. Ordningen er i dag administrert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). ...