• Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK 

      Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja; Reymert, Ingvild; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Larsen, Even Hellan (NIFU Report;2018:4, Research report, 2018-02)
      The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions are critical issues in this regard. Importantly, ...
    • Arbeidsvilkår i norsk forskning 

      Vabø, Agnete; Ramberg, Inge (NIFU STEP rapport;2009-9, Research report, 2009-02)
      I denne rapporten presenteres hovedresultatene fra en undersøkelse av arbeidsvilkår for vitenskapelig ansatte i universitetssektoren og forskere i instituttsektoren gjennomført ved årsskiftet 2007-08. Undersøkelsen inngår ...
    • Eksamens- og evalueringsformer i høyere utdanning: en sammenlignende studie. En rapport for Mjøs-utvalget og for KUF 

      Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2000:7, Research report, 2000-04)
      Denne rapporten behandler eksamens- og evalueringsformer i norsk høyere utdanning fra et internasjonalt perspektiv. Rapporten inneholder en kartlegging og analyse av hvordan eksamen organiseres innenfor ulike studier i det ...
    • Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2 

      Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Melin, Göran; Hovdhaugen, Elisabeth; Vabø, Agnete (NIFU-rapport;2018:31, Research report, 2019-01)
      1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert ...
    • Evaluation of SIU – Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education 

      Vabø, Agnete; Allinson, Rebecca; Geschwind, Lars; Melin, Göran; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP report;30-2010, Research report, 2010-10)
      This is an evaluation of SIU – The Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education.
    • Evaluation of the Leonardo da Vinci and SOCRATES programmes in Norway: Final report 

      Vabø, Agnete (NIFU STEP-rapport;26-2007, Research report, 2007-06)
      The current report on the national implementation of the second phase of the Leonardo and Socrates programmes has been prepared by NIFU STEP. The evaluation has been funded by the Ministry of Education and Research, in ...
    • Evaluering av Leonardo da Vinci og Sokrates i Norge 

      Vabø, Agnete; Smeby, Jens-Christian (NIFU skriftserie;2003-19, Research report, 2003-08)
      Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet evaluert norsk deltakelse i EUs utdanningsprogrammer Leonardo da Vinci og Sokrates, samt de nasjonale ...
    • Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2016:7, Research report, 2016-03)
      Universitetet i Stavanger (UiS) har hatt ulike styrings- og ledelsesmodeller siden etableringen av det nye universitetet i 2005. I 2011 ble det gjeninnført styrer på både fakultets- og instituttnivå ved universitetet, og ...
    • Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen 

      Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)
      Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ...
    • Fagspesifikke masterstudier for fysioterapeuter: En evaluering for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter 

      Vabø, Agnete; Larsen, Ingvild Marheim (NIFU STEP rapport;17-2010, Research report, 2010-05)
      Våre undersøkelser tyder på at de fagspesifikke mastergradene har vært et viktig tilskudd i etter- og videreutdanningstilbudet for fysioterapeuter. Samtidig er det viktig å påpeke at masterstudiene representerer noe mer ...
    • Fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger. En evaluering 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2013-30, Research report, 2013-06-28)
      Universitetet i Stavanger (UiS) har som mange andre norske læresteder gjort forsøk med ulike styrings- og ledelsesmodeller. I denne rapporten gjøres det en evaluering av funksjonaliteten og effektene av styrene som ble ...
    • Flerfaglig forskerskole i utdanningsforskning ved NTNU 

      Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2010-46, Research report, 2010-12)
      Denne rapporten inneholder en evaluering av den Flerfaglige forskerskolen i utdanningsforskning ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse (SVT), NTNU i Trondheim. Evalueringen er basert på analyser av sentrale ...
    • Forskningsvilkår ved norske universiteter i et internasjonalt perspektiv: En undersøkelse av 7 land 

      Bentley, Peter; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;8-2010, Research report, 2010-03)
      Denne rapporten sammenligner tidsbruk og vurderinger av arbeidsvilkår blant universitetspersonalet i Norge og seks andre land (Finland, Tyskland, Storbritannia, Canada, USA og Australia). Datamaterialet er hentet fra en ...
    • Fysioterapiforskning i primærhelsetjenesten: En midtveisevaluering av Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuters strategi for forskning i primærhelsetjenesten 

      Piro, Fredrik; Vabø, Agnete; Brofoss, Karl Erik (NIFU rapport;2013-13, Research report, 2013-02-19)
      NIFU har på oppdrag for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter evaluert Fondets strategiske plan for 2011-2013. Fondets viktigste virkemiddel for å få realisert målsettingene i planen, forskningsprogrammet ...
    • HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus 

      Lekve, Kyrre; Kyvik, Svein; Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Elken, Mari; Røsdal, Trude; Gleinsvik, Audun (NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)
      HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ...
    • Independent project support by Riksbankens Jubileumsfond 

      Vabø, Agnete; Ramberg, Inge; Sweetman, Rachel (NIFU rapport;2012-27, Research report, 2012-06)
      This study addresses the project support scheme of the Riksbankens Jubileumsfond. In conducting this study, NIFU has surveyed both successful and unsuccessful applicants for project support in the years 2005-2010, and the ...
    • Kjønn og forskning i Norge 

      Brandt, Ellen; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2002-15, Research report, 2002-08)
      Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk høsten 2001 i oppdrag av Strategiavdelingen i Norges forskningsråd å gi en situasjonsbeskrivelse av kjønnssammensetningen i hele forskningssektoren, å ...
    • Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren 

      Frølich, Nicoline; Gulbrandsen, Magnus; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)
      Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ...
    • Kvalitetsreformen og universitetene som masseutdanningsinstitusjon 

      Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf (Skriftserie;2005-2, Research report, 2005-02)
      Denne rapporten belyser universiteter som masseutdanningsinstitusjoner slik de har utviklet seg siden 1960-tallet og fram til Kvalitetsreformen. Formålet er å beskrive og drøfte veksten ved de norske universitetene.
    • Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport 

      Vabø, Agnete; Gunnes, Hebe; Tømte, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Egeland, Cathrine (NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)
      Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ...