Eksamens- og evalueringsformer i høyere utdanning: en sammenlignende studie. En rapport for Mjøs-utvalget og for KUF
Research report

View/ Open
Date
2000-04Metadata
Show full item recordCollections
- 1 - Reports / Rapporter [979]
Abstract
Denne rapporten behandler eksamens- og evalueringsformer i norsk høyere utdanning fra et internasjonalt perspektiv. Rapporten inneholder en kartlegging og analyse av hvordan eksamen organiseres innenfor ulike studier i det norske universitets- og høyskolesystemet, og den gjør rede for eksamenstradisjonene innenfor det danske, finske, britiske og svenske universitetssystemet. Foruten å belyse eksamen gjennom komparative undersøkelser peker rapporten på aktuelle utdanningspolitiske spørsmål og endringstendenser som berører eksamenssystemet i Norge og disse landene. Spørsmål knyttet til eksamen og ressursbruk drøftes også nærmere. Rapporten er utarbeidet på oppdrag for Utvalget for utredning om norsk høyere utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget) og for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.