Blar i 1 - Reports / Rapporter på forfatter "Vabø, Agnete"
-
Nordiske masterprogram: Juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer
Vabø, Agnete; Brandt, Synnøve S.; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2012-40, Research report, 2012-10)NIFU fikk i oppdrag av Nordisk Ministerråd å gjennomføre en studie av nordiske masterprogram med vekt på juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer for gjennomføring av slikt samarbeid. På basis av ... -
Næringsrettet høgskolesatsing – nHS: Erfaringer og vegen videre
Hubak, Marit; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2004-17, Research report, 2004-05)«næringsrettet HøgskoleSatsing – nHS» er en del av programmet Mobilisering for FoU-relatert innovasjon – MOBI, Norges forskningsråd. -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
Thune, Taran; Kyvik, Svein; Sörlin, Sverker; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine (NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
Postdoktorordningen
Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2003-37, Research report, 2003-12)Denne rapporten gir en oversikt over postdoktorordningen i Norge. Postdoktorstipend ble innført av forskningsrådene på 1980-tallet, men først fra 1998 av fikk lærestedene rett til selv å opprette postdoktorstillinger. ... -
Praksisorienterte studietilbud. Eksempler fra ingeniørutdanning, markedsføringsfag, humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag
Vabø, Agnete; Sweetman, Rachel (NIFU rapport;2011-3, Research report, 2011-01)Formålet med denne rapporten er å belyse samarbeid med arbeidslivet som ledd i høyere utdanning, som at studentene har utført oppgaver i en bedrift, organisasjon eller offentlig etat i et gitt tidsrom. Her formidles erfaring ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Ressursinnsatsen innenfor utdanningsforskning 2009
Gunnes, Hebe; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2011-13, Research report, 2011-05-16)På oppdrag for har NIFU kartlagt FoU-ressurser innenfor utdanningsforskning i 2009. Kartleggingen er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse som ble gjennomført i 2007, og omfatter utdanningsforskning i universitets- og ... -
Review of the Partnership Programme in Higher Education with North America
Sweetman, Rachel; Vabø, Agnete; Finkelstein, Martin J. (NIFU report;2011-43, Research report, 2011-12)The Partnership Program for North America (PPNA) is part of a broader effort by the central authorities to strengthen cooperation in research and higher education between Norway and North America, including Canada. In the ... -
Samarbeid med arbeidslivet i studietiden: Omfang, typer og nytte av samarbeid
Næss, Terje; Thune, Taran; Støren, Liv Anne; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2012-48, Research report, 2012-12-20)Rapporten handler om i hvilken grad studenter ved norske læresteder har kontakt og samarbeid med private og offentlige virksomheter i løpet av studiene, og hva slags betydning dette har for kandidatene i løpet av studietiden ... -
Satsing på matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT-fag): Hvordan følges de politiske føringene opp ved universiteter og høgskoler?
Langfeldt, Liv; Vabø, Agnete; Wendt, Kaja; Solberg, Espen; Aanstad, Siri; Olsen, Bjørn Magne (NIFU rapport;2014-33, Research report, 2014-10)Denne rapporten tar for seg hvordan de politiske føringene om å satse på matematikk, naturvitenskap og teknologi – MNT-fag – følges opp ved norske universiteter og høgskoler. Prosjekt er utført på oppdrag fra Kunnskapsde ... -
Sentre for fremragende utdanning (SFU): I samvirke med institusjoner og fag
Carlsten, Tone Cecilie; Vabø, Agnete (NIFU-rapport;2015-22, Research report, 2015-06)Senter for fremragende utdanning (SFU) er Norges eneste prestisjeordning innenfor høyere utdanning. Stimuleringstiltaket ble etablert i kjølvannet av Stjernøutvalgets forslag om å opprette et «Senter for fremragende ... -
Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Kvam, Endre; Waagene, Erica (NIFU rapport;2013-43, Research report, 2013-11)I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen ... -
Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen.
Vabø, Agnete; Melin, Göran; Aanstad, Siri; Borlaug, Siri Brorstad; Dalseng, Carmen From (NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ... -
Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning
Vabø, Agnete; Næss, Terje; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2016:40, Research report, 2016-12)Etter Kvalitetsreformen i høyere utdanning har det vært en stor økning i antall studieprogram og studenter på mastergradsnivå. Et tilbakevendende spørsmål i den utdanningspolitiske debatten er hvorvidt denne veksten skjer ...