• Arbeidsgiveres vurderinger av kompetanse fra høyere utdanning 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2003-12, Research report, 2003-05)
      Rapporten tar opp følgende temaer: Arbeidsgiveres strategier og kriterier ved rekruttering av høyere utdannede. Svak eller sterk kobling mellom utdanning og jobb? Viktig kompetanse, kandidatenes kompetanse og kompetanseutvikling. ...
    • Avkorting av studier på grunnlag av realkompetanse 

      Brandt, Ellen (Skriftserie;2005-5, Research report, 2005-03)
      Studenter fikk fra 2001 muligheten til å få avkortet studiet, ved å søke om å få fritak for eksamen eller prøve på grunnlag av dokumentert realkompetanse. Utdanningspolitisk er det viktig å undersøke i hvilken grad studentene ...
    • ”En utdanning du kommer langt med” – maritim utdanning i videregående skoler, fagskoler og høyskoler 

      Brandt, Ellen (NIFU STEP-rapport;2008-18, Research report, 2008-04)
      NIFU STEP fikk høsten 2007 i oppdrag av Nærings- og handelsdepartementet, og i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, å utrede norsk maritim utdanning på alle nivåer (videregående opplæring, fagskoler, høyskoler). Utredningen ...
    • Etter- og videreutdanning ved UH: en internasjonal studie 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2000:17, Research report, 2000-12)
      Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg høyere utdanningsinstitusjoners strategier for etter- og videreutdanning i ulike europeiske ...
    • Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12)
    • Etter- og videreutdanning ved universitetene 1998-2002: Omfang, målgruppe, finansiering og opplegg 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2003-31, Research report, 2003-12)
      Med Kompetansereformen i 1998 var det forventninger om at flere yrkesaktive skulle ta etter- og videreutdanning, også tilbud fra universitetene. Å delta i slik utdanning er imidlertid avhengig av blant annat betalingsevnen ...
    • Evaluering av etter- og videreutdanning ved NTNU: Erfaringer og vurderinger ved instituttene 

      Brandt, Ellen; Aamodt, Per Olaf (NIFU skriftserie;2002-17, Research report, 2002-09)
      NTNU har de siste årene foretatt en omorganisering av sin etter- og videreutdanningsvirksomhet, og er i ferd med å utarbeide en ny strategiplan. I denne sammenheng skal det sentrale utvalget for etter- og videreutdanning ...
    • Evaluering av Studiesenteret Finnsnes 

      Brandt, Ellen (NIFU Skriftserie;2001-5, Research report, 2001-04)
      NIFU har på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Avdeling for voksenopplæring og studiefinansiering, foretatt en begrenset evaluering av effektene av virksomheten ved Studiesenteret Finnsnes. Følgende ...
    • Høgskolenes erfaringer med realkompetansestudenter fra forsøksordningene i 1999 og 2000 

      Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;2002-11, Research report, 2002-05)
      NIFU har på oppdrag fra VOX Prosjektstyret for realkompetanseprosjektet foretatt en undersøkelse av høgskolenes erfaringer med studenter opptatt på grunnlag av realkompetanse i forsøksordningene i 1999 og 2000. Følgende ...
    • IT-utdanning: kapasitetsbehov og utbyggingsplaner 

      Arnesen, Clara Åse; Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1997:25, Research report, 1997-10)
      NIFU har på oppdrag fra Telenor AS i april–mai 1997 gjennomført en utredning om behovet for IT-/telematikk-kompetanse.Bakgrunnen for oppdraget var at næringslivet og forvaltningen opplever en akutt underdekning av IT-personell. ...
    • Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning 

      Brandt, Ellen (NIFU STEP skriftserie;8-2005, Research report, 2005-05)
      På oppdrag for Avdeling Kompetanse og FoU, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har NIFU STEP gjort en undersøkelse «Kartlegging av praksisbasert høyere utdanning», som presenteres i denne rapporten. Fokus i kartleggingen ...
    • Kjønn og forskning i Norge 

      Brandt, Ellen; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2002-15, Research report, 2002-08)
      Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk høsten 2001 i oppdrag av Strategiavdelingen i Norges forskningsråd å gi en situasjonsbeskrivelse av kjønnssammensetningen i hele forskningssektoren, å ...
    • Kompetanse i norsk næringsliv: En utfordring for Innovasjon Norge? 

      Thune, Taran; Brandt, Ellen; Kaloudis, Aris; Spilling, Olav R. (NIFU STEP rapport;2009-30, Research report, 2009-06)
      Denne rapporten oppsummerer arbeidet med et kompetanseprosjekt for Innovasjon Norge. Formålet med arbeidet har vært å gjennomgå kompetansebegrepet, å oppsummere kunnskapsgrunnlaget på dette området, og å diskutere Innovasjon ...
    • Opplæringstilbud på mellomnivå 

      Kårstein, Asbjørn; Brandt, Ellen (NIFU skriftserie;1999:3, Research report, 1999-10)
      NIFU gir i denne rapporten en oversikt over ulike opplæringstilbud som ikke går inn under opplæringsloven, universitets- og høgskoleloven eller privathøgskoleloven. Det er altså opplæring i «rommet» mellom disse lovene som ...
    • Organisasjon og styring av studieforbundene i Norge – en analyse for Tron-utvalget 

      Ramberg, Inge; Brandt, Ellen (NIFU STEP-rapport;27-2007, Research report, 2007-08)
      I oktober 2006 oppnevnte Kunnskapsdepartementet Tron-utvalget for å ”videreutvikle og styrke studieforbundenes rolle som utdannings- og opplæringsaktører og bidragsytere i det frivillige Norge”. Departementet utlyste to ...
    • På vei mot fagskoler? En kartlegging av privatskolemarkedet 

      Brandt, Ellen (NIFU STEP-rapport;17-2007, Research report, 2007-05)
      NIFU STEP gir i denne rapporten en oversikt over ulike yrkesrettede utdanningstilbud med studieavgifter fra private skoler. Fokus er på utdanninger som ikke reguleres av Opplæringsloven, Lov om frittstående skoler, Lov om ...
    • Tilbud og etterspørsel av etter- og videreutdanning i Norge: en analyse av status, strategier og samspill 

      Brandt, Ellen; Thune, Taran; Ure, Odd Bjørn (NIFU STEP rapport;2009-6, Research report, 2009-03)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Kunnskapsdepartementet som har ønsket en gjennomgang av markedet for etter- og videreutdanning (EVU) utover videregående opplæringsnivå, som innspill i prosessen med å gjennomgå ...
    • Utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin 

      Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1998:15, Research report, 1998-12)
      NIFU gir i denne rapporten en oversikt over utdanningsinstitusjoner i alternativ medisin, som baserer seg på et spørreskjema utarbeidet og sendt til institusjonene av Sosial- og helsedepartementet. Arbeidet med rapporten ...