• Underveis, men i svært ulikt tempo. Et blikk inn i ti skoler etter tre år med Kunnskapsløftet: Delrapport 3 Underveisanalyse av Kunnskapsløftet som styringsform 

      Ottesen, Eli; Møller, Jorunn (NIFU STEP rapport;2010-37, Research report, 2010-12-15)
      Samlet ser vi et skolelederyrke som mer og mer frigjøres fra læreryrket, men det er stor variasjon mellom hvordan lederne fyller rollen og prioriterer ulike oppgaver. Analysen av rektorenes ledelse av reformarbeid på våre ...
    • Ungdom-fritid-utdanning : En studie av ungdoms fritidsvaner og utdanningsaspirasjoner 

      Skjersli, Synnøve (NIFU skriftserie;1999:11, Research report, 1999-11)
      Forskning rundt utdanning problematiserer ofte sammenhengen mellom sosial bakgrunn og utdanningsvalg, og i liten grad relasjonen mellom fritid og utdanning. Dagens kvalifiseringssamfunn gjør det interessant og viktig å ...
    • Ungdoms forhold til naturfag/-vitenskap og teknologi : En gjennomgang av studier av holdninger og interesser som påvirker ungdoms fagvalg 

      Ramberg, Inge; Kallerud, Egil (NIFU skriftserie;2000:6, Research report, 2000)
      Dette notatet er skrevet på oppdrag for Norges forskningsråd, ved Området for naturvitenskap og teknologi. Det gjengir hovedresultater fra utvalgte studier av ungdoms forhold til naturfag/-vitenskap og teknologi. Utvalget ...
    • Unge innvandrere i utdanning og overgang til arbeid 

      Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2010-45, Research report, 2010-12)
      Denne rapporten er utarbeidet på bakgrunn av et oppdrag fra Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). NHO ønsket en utredning om utdanningskarrierer og -prestasjoner blant unge innvandrere i Norge, samt om deres overgang til ...
    • Universitetsadministrasjon i Kvalitetsreformens tiår 

      Gornitzka, Åse; Larsen, Ingvild Marheim; Gunnes, Hebe (NIFU STEP rapport;2009-15, Research report, 2009-03)
      NIFU STEP har tidligere undersøkt administrativ endring ved universitetene, siste gang med data fra 1999. Disse undersøkelsene har analysert universitetsadministrasjonen med vekt på endringer i størrelsen på universitets ...
    • Utbytte av utdanning fra utlandet: Overgang fra utdanning til arbeid blant nordmenn med høyere utdanning fra utlandet 

      Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU STEP-rapport;3-2005, Research report, 2005-10)
      Denne rapporten presenterer resultater fra en spørreskjemabasert undersøkelse om overgangen fra høyere utdanning til arbeid for nordmenn som har tatt utdanning i utlandet. De tidligere utenlandsstudentene sammenlignes med ...
    • Utdanner vi økonomer for framtidens arbeidsliv? Rapport utarbeidet i anledning Econas 75-års jubileum 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf; Næss, Terje (NIFU rapport;2014-35, Research report, 2014-11)
      Denne (reviderte) rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Econa, som er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for siviløkonomer og mastergradsutdannede innen økonomisk-administrative fag. Rapporten utgis i forbindelse ...
    • Utdanning for arbeidslivet : Arbeidsgivers forventninger til og erfaringer med nyutdannede fra universiteter, høgskoler og fagskoler 

      Støren, Liv Anne; Reiling, Rune Borgan; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Ulvestad, Marte E. S.; Carlsten, Tone Cecilie; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU-rapport;2019:3, Research report, 2019-03)
      Denne rapporten er sluttrapporten fra et treårig prosjekt som kartlegger arbeidsgiveres vurdering av nyansatte relativt kort tid etter at de er ferdige med masterutdanninger, bachelorutdanninger, fireårig lærerutdanning ...
    • Utdanning frem til år 2015: Framtidig beholdning, tilgang og erstatningsbehov 

      Næss, Terje (NIFU-rapport;10-2000, Research report, 2000-04)
      Som en del av arbeidet med å overvåke og analysere arbeidsmarkedet for høyere utdannede begynte NIFU for to år siden å utvikle en modell for fremskriving av befolkningens utdanning. Fremskrivingsmodellen er en demografi-basert ...
    • Utdanning lønner seg: Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002 

      Markussen, Eifred (NIFU rapport;2014-1, Research report, 2014-02)
      I perioden 2002-2007 fulgte vi nesten 10000 ungdommer på Østlandet ut av grunnskolen inn i, gjennom og ut av videregående opplæring i prosjektet Bortvalg og kompetanse. Vi har nå undersøkt hvordan det har gått med disse ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1996 

      Næss, Terje; Ramberg, Inge (Utdanning og arbeidsmarked;1996, Report, 1996-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra NIFU - tidligere Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning - skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1998 

      Szanday, Birgitta; Lødding, Berit (Utdanning og arbeidsmarked;1998, Report, 1998-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2000 

      Try, Sverre (Utdanning og arbeidsmarked;2000, Report, 2000-10)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 2002 

      Arnesen, Clara Åse; Sandberg, Nina (Utdanning og arbeidsmarked;2002, Report, 2002-09)
      Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ...
    • Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne 

      Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan (NIFU-rapport;2017:1, Research report, 2017-01)
      Denne rapporten ser på effekten av en innstramming i støtte til ordinær utdanning for unge med redusert arbeidsevne. Etter innstrammingen fikk færre unge under 26 år tilgang til kvalifisering i det ordinære utdanningssystemet ...
    • Utdanning uavhengig av bosted og livssituasjon? Sluttrapport for evaluering av tilskuddsordninger for fleksible utdanningstilbud 

      Korseberg, Lene; Wiborg, Vegard; Eide, Thea; Olsen, Dorothy Sutherland; Holtermann, Helge (NIFU-rapport;2022:28, Research report, 2022-12)
      Denne rapporten representerer andre og siste del av en større evaluering av tilskudd til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen har vært å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2011: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer; Aksnes, Dag W. (NIFU rapport;2013-31, Research report, 2013-08)
      Etter avtale med Kunnskapsdepartementet og Norges forskningsråd har NIFU kartlagt ressurser og resultater innenfor utdanningsforskning. Vi ser på omfanget av ressurser til utdanningsforskning i 2011, sammenlignet med ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2013. Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Rørstad, Kristoffer (NIFU rapport;2015:8, Research report, 2015-06-12)
      NIFU har kartlagt ressurser til utdanningsforskning i 2007, 2009, 2011 og 2013, og denne rapporten er dermed den fjerde i serien. For 2013 er det gjennomført en spørreundersøkelse. Definisjoner og spørsmål i den siste ...
    • Utdanningsforskning i Norge 2015: Ressurser og resultater 

      Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2017:4, Research report, 2017-04)
      NIFU har for femte gang kartlagt norsk utdanningsforskning. Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) på utdanningsfeltet målt i driftsutgifter og menneskelige ressurser. Vi har ...
    • Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar 

      Aasen, Petter; Sandberg, Nina; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;15-2007, Research report, 2007-04)
      Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som ...