Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/278660Utgivelsesdato
2007-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
- 1 - Reports / Rapporter [996]
Sammendrag
Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som koordinerende organ for norsk forskning. I dette ligger det at departementet skal koordinere og utøve en samlet politikk for norsk forskning, altså en politikk for utbygging og vedlikehold av forskningssektoren. For det andre har KD et sektorforskningsansvar. Departementet skal som alle andre fagdepartement, sørge for forskningsbasert kunnskapsutvikling for sin sektor. Departementet skal drive forskning for sin egen politikk. Det er det siste som er temaet i dette problemnotatet. Ved utarbeidelse av en forskningsstrategi for egen sektor, er det i utgangspunktet viktig å være seg bevisst skillet mellom de to rollene. Samtidig kan det ikke underslås at departementets dobbeltrolle kan være problematisk både for departementet selv og kanskje ikke minst andre fagdepartement når Kunnskapsdepartementet på den ene siden skal koordinere norsk forskningspolitikk og gi råd om hvilke sektorer som skal prioriteres i budsjettprosessen, og på den andre siden samtidig har egne aksjer og interesser i den potten som skal fordeles. Dobbeltrollen vil spesielt komme til uttrykk gjennom arbeidet i Departementenes forskningsutvalg