Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 886-905 av 987
-
The research agenda on innovation processes in firms
(NIFU STEP rapport;2009-11, Research report, 2009-03)This report presents the results of work done as “Task 1” of the Work Package 1 (WP1) on “Innovation Processes”. WP 1 is one of four sub-projects in the project “Understanding innovation in a globalizing economy: The ... -
The Research Councils in the Nordic Countries – Developments and some Challenges
(NIFU-rapport;10-2001, Research report, 2001-12)This overview of the research council organization in the Nordic countries was commissioned by the Nordic Council of Ministers. The study was finished in early September 2001. Accordingly, the announced proposals for changes ... -
The University Centre in Svalbard - 1993-2012. Publications, staff and students
(NIFU rapport;2013-34, Research report, 2013-08-24)This report presents a quantitative analysis of the publication output, staff and students at the University Centre in Svalbard (UNIS), covering the 20 year period 1993-2012. The report also includes an overview of the ... -
Tid til endring: Lærdommer fra ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU) i perioden 2010–2023
(NIFU-rapport;2024:5, Research report, 2024-03)På oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har NIFU undersøkt lærdommer fra ordningen «Sentre for fremragende utdanning» (SFU). SFU-ordningen ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010 som ... -
Tids- og ressursbruk for søkning til Norges forskningsråd i 2016
(NIFU-rapport;2016:43, Research report, 2017-01)NIFU har på oppdrag av Kunnskapsdepartementet gjennomført en elektronisk spørreskjemaundersøkelse om ressursbruk for søknader om forskningsmidler fra Norges forskningsråd. Undersøkelsen gir en sjelden mulighet til å belyse ... -
Tidsbruk og ambisjon: Resultater fra stud.mag.-undersøkelsene 2001, 2002 og 2003.
(NIFU skriftserie;2004-16, Research report, 2004-05)Studenters bruk av tid til studier er blitt viet mye oppmerksomhet gjennom mange år, spesielt hvor mye – eventuelt lite – tid de bruker til studier i forhold til inntektsgivende arbeid. Tidligere slagord som «Gjenreis ... -
Tilbakebetaling av studielån: En analyse av studielånets betydning for husholdningens økonomiske situasjon
(NIFU-rapport;11-2000, Research report, 2000-01-08)I denne rapporten undersøkes hvilken betydning tilbakebetaling av studielån har for husholdningens økonomiske situasjon. Dette gjøres ved bruk av et omfattende datamateriale om husholdningers økonomi innhentet av Norsk ... -
Tilbud og etterspørsel av etter- og videreutdanning i Norge: en analyse av status, strategier og samspill
(NIFU STEP rapport;2009-6, Research report, 2009-03)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Kunnskapsdepartementet som har ønsket en gjennomgang av markedet for etter- og videreutdanning (EVU) utover videregående opplæringsnivå, som innspill i prosessen med å gjennomgå ... -
Tilbudsstruktur og gjennomføring i videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-40, Research report, 2008-12)Denne rapporten omhandler søkning til, opptak i samt gjennomføring av videregående opplæring. Prosjektet er en del av evalueringen av utdanningsreformen Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for ... -
Tilfredshet med utdanningen og situasjonen på arbeidsmarkedet blant nyutdannede mastere : Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2019
(NIFU-rapport;2020:24, Research report, 2020-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra Kandidatundersøkelsen 2019, som er en spørreundersøkelse til personer med mastergrad eller tilsvarende høyere utdanning som fullførte sin utdanning våren 2019. Undersøkelsen ... -
Tilretteleggingsutfordringer i høyere utdanning før og nå: En studie av tilrettelegging i høyere utdanning i lys av lovendringer og målsetting om å sikre høyere utdanning for en mer mangfoldig studentmasse
(NIFU STEP rapport;2010-47, Research report, 2010-12)Bakgrunnen for prosjektet var å få mer kunnskap om hvilke utfordringer lærestedene opplever når mangfoldspolitikk skal iverksettes i praksis. Forskningsprosjektet tar for seg sentrale lover og virkemidlene i mangfoldspolitikken ... -
Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering
(NIFU-rapport;2022:14, Research report, 2022-09)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og baserer seg på datamateriale levert av Utdanningsdirektoratet. I rapporten ser vi på hvordan deltakerne i de ulike tiltakene har besvart spørreskjema om ... -
Tiltak mot frafall ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo
(NIFU-rapport;2014-47, Research report, 2014-12)Tema for denne rapporten er tiltak for å forhindre frafall i humanistiske fag. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo, som har hatt utfordringer i forhold til frafall og ... -
To år med regionale forskningsfond: Rapport fra følgeevalueringen
(NIFU rapport;2012-1, Research report, 2012-01-10)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i januar 2010 og har nå vært i virk-somhet i to år. Følgeevalueringen ble satt i gang i januar 2011 og skal pågå i tre år, og det skal leveres en rapport hvert år. Herved ... -
Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;7-2006, Research report, 2006-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet en rapport om ulike sider ved FOU-virksomheten ved statlige høgskoler; stillingsstruktur, FOU-profil, tidsbruk, deltakelse i oppdrags- og programforskning, ... -
TOPPFORSKNINGSPROGRAMMET: Evaluering av programmodellen
(NIFU skriftserie;2003-17, Research report, 2003-05)Norsk institutt for forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Forskningsrådet v/ Medisin og helse evaluert Toppforskningsprogrammet. Dette programmet ble etablert i 1996 og var et pionertiltak for å dyrke fram enere ... -
Towards a global leadership role in the work towards education for all? Thematic analysis for Norad’s contribution to the Post-2015 agenda on education quality and student learning as a new development priority for Norway
(NIFU report;2013-36, Research report, 2013-12-11)This report presents a set of recommendations for how Norad may advice the Ministry of Foreign Affairs on education quality and student learning as a new development priority in this situation. The goals of the study have ... -
Towards regional innovation systems in Norway? An explorative empirical analysis
(NIFU Report;2017:8, Research report, 2017-03)This report presents the findings of an analysis of Regional innovation systems (RIS) in Norway. The analysis was undertaken as part of the research project ‘Exploring the role of the VRI program in regional innovation ... -
Trafikalt grunnkurs i ungdomsskolen. En undersøkelse basert på intervjuer med elever, lærere og skoleledere ved seks skoler
(NIFU rapport;2011-8, Research report, 2011-03-18)Denne undersøkelsen handler om hvilke erfaringer skoleledere, lærere og elever har med trafikalt grunnkurs i tilknytning til skolen. De overordnede spørsmålene som stilles er for det første om skoleledelse, lærere og elever ... -
Tre år etter mastergraden - arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med jobb og utdanning: Kandidatundersøkelse av mastergradskandidater og psykologer fra universitetene
(NIFU rapport;2013-41, Research report, 2013-11)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av kandidater som ble uteksaminert fra universitetene våren 2010. Den omhandler personer med en masterutdanning i humanistiske fag, rettsvitenskap (juss), samfunnsfag, ...