Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 866-885 av 987
-
Sykepleierutdanning i en reformtid
(NIFU-rapport;9-2000, Research report, 2000)Reorganiseringen av det regionale høgskolesystemet i 1994 og opprettelsen av 26 statlige høgskoler har i stor grad berørt sykepleierutdanningen. På oppdrag fra Norsk Sykepleierforbund (NSF) ble Norsk institutt for studier ... -
Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram
(NIFU-rapport;2019:25, Research report, 2019-11)På oppdrag fra Helsedirektoratet har NIFU gjennomført en forskningsbasert evaluering av implementering og bruk av programmer som får støtte fra tilskuddsordningen Psykisk helse i skolen. Hovedformålet med evalueringen var ... -
Systemorientering gjennom kompetanseutvikling? Første delrapport fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten
(NIFU-rapport;2016:24, Research report, 2016-10)Dette er første rapportering fra evalueringen av Strategi for etter- og videreutdanning i PP-tjenesten (SEVU-PPT) som Nordlandsforskning, sammen med Nord universitet, og NIFU gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ... -
Søkere til høyere utdanning: Endring i søkning, tilbud og opptak 1995 -1999
(NIFU skriftserie;2000:8, Research report, 2000-04)Rapporten omhandler hovedsakelig søkertall i årene 1995 til 1999, og er en videreføring av rapporten Søkning, tilbud og opptak til høyere utdanning i tidsrommet 1993-1997 som omhandlet søkertall for årene 1993 til 1997. ... -
Søkning til høyere utdanning: Hovedmønstre 2000-2012
(NIFU rapport;2013-28, Research report, 2013-06-28)Formålet med denne rapporten er å gi en oversikt over utviklingen i søkingen til høyere utdanning etter år 2000. Problemstillinger vi belyser er innenfor hvilke utdanningsområder veksten i søkningen har skjedd, i hvilke ... -
Søkning, tilbud og opptak til høyere utdanning i tidsrommet 1993–1997
(NIFU skriftserie;1997:30, Research report, 1997-12)Rapporteringen er gjennomført på bakgrunn av prosjektet “Rekruttering og gjennomstrømning”. Prosjektet er et ledd i programvedtaket mellom NIFU og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF). Bakgrunnen for ... -
Søkningen til teknologi- og realfagstudier for Oslo-regionen 2001–2007
(NIFU STEP-rapport;2008-1, Research report, 2008-01)I denne rapporten har vi undersøkt om rekrutteringen til teknologi- og realfagsstudier innen høyere utdanning er blitt styrket i de senere årene for Oslo-regionen, ettersom dette har vært målsettingen med ulike tiltak ... -
TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2019:18, Research report, 2019-12)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
TALIS Starting Strong Survey: Hovedfunn. Andre kortrapport med oppsummering av OECDs internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2020:26, Research report, 2020-11)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehager. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tap og vinn med samme sinn? En evaluering av det karakterbaserte inntaket til videregående opplæring i Akershus høsten 2004
(NIFU skriftserie;2004-24, Research report, 2004-12)Dette prosjektet om virkninger av det karakterbaserte inntaket til videregående skoler i Akershus er utført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Rapporten er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse til alle elever med ... -
Technology Opportunities in Nordic Energy System Transitions (TOP-NEST): Final report
(NIFU-rapport;2015:32, Research report, 2015-10)This report summarizes the outcomes of the 4-year research project “Technology Opportunities in Nordic Energy System Transitions (TOP-NEST). The project was funded by Nordic Energy Research, under the Sustainable Energy ... -
Teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren
(NIFU-rapport;2024-2, Report, 2024-02-26)Denne rapporten belyser ulike sider ved arbeidshverdagen til teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren, og er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. -
Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet: Kandidatundersøkelse tre år etter fullført utdanning blant teknologer, realister og økonomer
(NIFU-rapport;2015:30, Research report, 2015-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra en undersøkelse som ble gjennomført vinteren/våren 2015 blant personer som fullførte teknologiske, naturvitenskapelige og økonomisk-administrative utdanninger våren 2012. ... -
Tematiske prioriteringer og teknologiområder i det norske forsknings- og innovasjonssystemet
(NIFU STEP-rapport;22-2007, Research report, 2007-10)I dette notatet viser vi overordnet statistikk om tematiske prioriteringer og teknologiområder i det norske forsknings- og innovasjonssystemet. Kapittel 1 presenterer hovedtall for 2005 etter tematiske områder og ... -
The 2nd evaluation of the European Young Investigator Award Scheme (EURYI): Analysis of the first three calls for proposals
(NIFU STEP-rapport;3-2007, Research report, 2007-03)This evaluation of the European Young Investigator Awards Scheme (EURYI) analyses the first three EURYI Calls. The questions analysed include to what extent the target group of the scheme has been reached, whether the ... -
The humanities in Norway: research, research organisation and external engagement
(NIFU Report;2016:36, Research report, 2016-10)The humanities are widely discussed in the science policy debate in Norway. Several books have been published on the field’s nature and uniqueness, and its framework conditions are discussed in leading newspapers and ... -
The knowledge triangle in policy and institutional practices - the case of Norway
(NIFU Report;2016:45, Research report, 2016-12)This report presents the findings from a study of the knowledge triangle in Norway carried out by the Nordic Institute for Studies of Innovation, Research and Education (NIFU) in the period September 2015 to January 2016. ... -
The Norwegian Centre of Excellence Scheme: Evaluation of Added Value and Financial Aspects
(NIFU STEP report;29-2010, Research report, 2010-08)This evaluation of the Norwegian scheme for Centres of Excellence (CoE) was commissioned by the Research Council of Norway (RCN). The purpose is to provide insight that may improve the scheme before the next call for CoE ... -
The politics of steering by numbers: Debating performance-based funding in Europe
(NIFU STEP;2008-3, Research report, 2008-01)Written as part of a project on funding as an instrument in European higher education policy funded by the Norwegian Ministry of Education and Research, this report looks at performance-based funding systems in five European ... -
The relationship between research and education: typologies and indicators. A literature review
(NIFU-rapport;2016:8, Research report, 2016-04)The relationship between research and education has been a subject for debate in higher education research, with ambiguous and sometimes contradictory empirical results. The report presents some of the key arguments in ...