Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 618-637 av 987
-
Om norsk deltakelse i EMBL - European Molecular Biology Laboratory
(NIFU skriftserie;1997:13, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i EMBL. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store internasjonale forskningsorganisasjonene ... -
Om norsk deltakelse i ESA - European Space Agency
(NIFU skriftserie;1997:16, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i ESA, dvs. ESAs obligatoriske vitenskapsprogrammer. Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ... -
Om norsk deltakelse i ESRF - European Synchrotron Radiation Facility
(NIFU skriftserie;1997:15, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i European Synchrotron Radiation Facility (ESRF). Rapporten inngår som en delutredning i en utredning om norsk deltakelse i de store ... -
Om norsk deltakelse i europeisk big science - CERN, ESA, EMBL, ESRF og OECD Halden Reactor Project
(NIFU skriftserie;1997:18, Research report, 1997-06)Denne rapporten foretar en forskningsstrategisk utredning av norsk deltakelse i de internasjonale forskningsorganisasjonene CERN1, ESA2, EMBL3 og ESRF4, samt OECD Halden Reactor Project (også kalt "Haldenprosjektet", eller ... -
Om OECD Halden Reactor Project
(NIFU skriftserie;1997:17, Research report, 1997-06)Denne rapporten presenterer et vurderingsgrunnlag (faktagrunnlag) for norsk deltakelse i det som på engelsk kalles OECD Halden Reactor Project (heretter forkortet til OECD HRP). Rapporten inngår som en delutredning i en ... -
Om ungdoms valg av realfag i videregående opplæring
(NIFU skriftserie;1999:5, Research report, 1999-09)Hensikten med denne rapporten er å belyse valg av realfag versus ikke valg av realfag blant elever i videregående opplæring. Rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Arbeidet ... -
Oppdrags- og programforskning ved universitetene - Konsekvenser for forskernes problemvalg og forskningens kvalitet
(NIFU-rapport;1996-6, Report, 1996-04)Rapporten belyser oppdrags- og programforskningens omfang, og drøfter hvor avhengig universitetsforskerne er av en slik ekstern forskningsfinansiering. Sentrale spørsmål er i hvilken grad forskernes problemvalg og perspektiv ... -
Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?
(NIFU-rapport;51-2014, Research report, 2014-12)Prosjektet, som har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet, tar for seg opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen, deres organisering, deres økonomi og deres rolle i fagopplæringssystemet. Rapporten er et ledd i ... -
Opplæringstilbud på mellomnivå
(NIFU skriftserie;1999:3, Research report, 1999-10)NIFU gir i denne rapporten en oversikt over ulike opplæringstilbud som ikke går inn under opplæringsloven, universitets- og høgskoleloven eller privathøgskoleloven. Det er altså opplæring i «rommet» mellom disse lovene som ... -
Opprykk til professor: Kompetanse eller konkurranse?
(NIFU-rapport;4-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten drøfter erfaringene med den såkalte professoropprykks-ordningen – dvs muligheten for førsteamanuenser og høgskoledosenter til å søke om opprykk til professor på grunnlag av kompetanseerklæring. Reformen ble ... -
Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærer-utdanning
(NIFU-rapport;2020:4, Research report, 2020-03)Denne rapporten tar for seg det norske opptakssystemet til høyere utdanning og særlig hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak. Fire fagområder har vært i fokus: profesjonsutdanning i medisin og psykologi, ... -
Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen
(NIFU rapport;2012-14, Research report, 2012-04)Formålet med denne rapporten er å belyse ulike forhold som påvirker kvaliteten i sykepleierutdanningene – nærmere bestemt søkning, opptak, opptakskrav, gjennomføring, kvalitetskrav, vurderingsformer, institusjonelle ... -
Opptrappingsplanen for psykisk helse og forskningen: Forskningsressurser og vitenskapelig publisering
(NIFU STEP rapport;2009-8, Research report, 2009-01)Rapporten fra prosjektet ”Opptrappingsplanen for psykisk helse – prosjekt om forskning” som kartlegger bevilgningsstrømmene til psykologisk og psykiatrisk forskning relevant for Opptrappingsplanen og publiseringsvirksomheten ... -
Organisasjon og styring av studieforbundene i Norge – en analyse for Tron-utvalget
(NIFU STEP-rapport;27-2007, Research report, 2007-08)I oktober 2006 oppnevnte Kunnskapsdepartementet Tron-utvalget for å ”videreutvikle og styrke studieforbundenes rolle som utdannings- og opplæringsaktører og bidragsytere i det frivillige Norge”. Departementet utlyste to ... -
Organisasjonsutvikling og ledelse - Bruk og effekter av evalueringer på universiteter og høyskoler
(NIFU-rapport;1996-8, Report, 1996-08)Rapporten tar for seg bruk og effekter av de nasjonale evalueringene av utdanningene i økonomi- og administrasjon, sosiologi, elektroingeniør og matematikk. Disse evalueringene ble initiert av Kirke-, utdannings- og ... -
Organisering av etter- og videreutdanningstilbudet ved NTNU
(NIFU-rapport;2018:30, Research report, 2018-10)På oppdrag fra NTNU har NIFU studert hva som fungerer godt og hva som er til hinder for NTNUs arbeid med å styrke satsingen på etter- og videreutdanning, EVU. Rapporten inngår som kunnskapsgrunnlag i lærestedets interne ... -
Organisering av forskningsprogrammer i Norges forskningsråd : En kartlegging av trekk ved formell struktur og beslutningsprosesser i programmene
(NIFU skriftserie;1998:5, Research report, 1998-04)NIFU gjennomfører i perioden 1995-98 et instituttprogram for studier av forskningspolitiske virkemidler i Norges forskningsråd. Programmet finansieres av Forskningsrådet, og omfatter studier av dets forskningsprogrammer, ... -
Organisering av FoU-verksemda ved dei statlege høgskulane
(NIFU skriftserie;1997:31, Research report, 1997-12)Dei siste åra er forsking og utviklingsarbeid (FoU) løfta fram som ein sentral og viktig aktivitet ved dei statlege høgskulane. Lov om universitet og høgskular slår mellom anna fast at statlege høgskular skal utføre forsking ... -
Organisering av karriereveiledning i videregående opplæring i Akershus: En utredning av ulike organisasjonsmodeller for karriereveiledning i førstelinjetjenesten i videregående opplæring i Akershus fylkeskommune
(NIFU STEP-rapport;2008-44, Research report, 2008-11)Denne rapporten er en utredning av organisering av karriereveiledning i førstelinjetjenesten i videregående opplæring i Akershus. Utredningen er foretatt på oppdrag for Akershus fylkeskommune som ønsker utredet to alternative ... -
Organisering av teknologioverføring ved norske forskningsinstitusjoner: Mulige modeller
(NIFU-rapport;2022:4, Research report, 2022-01)Mandatet for denne rapporten er å utrede modeller for organisering og innretning av TTO-kontorene, med utgangspunkt i det norske systemet for teknologioverføring. På bakgrunn av en gjennomgang av internasjonal forsknings ...