Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 324-343 av 987
-
Fysioterapi – forskning og praksis i kunnskapsflyt? Sluttevaluering av FYSIOPRIM-satsingen (2010–2020)
(NIFU-rapport;2021:13, Research report, 2021-09)På oppdrag fra Fysiofondet har NIFU evaluert fondets forskningsprogram om fysioterapi i primærhelsetjenesten – FYSIOPRIM. Programmet løp 2010–2020. FYSIOPRIM har vært Fysiofondets største, spissede satsing på forskning og ... -
Fysioterapiforskning i primærhelsetjenesten: En midtveisevaluering av Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuters strategi for forskning i primærhelsetjenesten
(NIFU rapport;2013-13, Research report, 2013-02-19)NIFU har på oppdrag for Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter evaluert Fondets strategiske plan for 2011-2013. Fondets viktigste virkemiddel for å få realisert målsettingene i planen, forskningsprogrammet ... -
Følgeevaluering av regionale forskningsfond. Andre underveisrapport
(NIFU rapport;2013-1, Research report, 2013-02-08)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i 2010 og har som mål å styrke forskning for regional innovasjon og utvikling, og å mobilisere til økt forskningsinnsats i regionene. Ordningen har nå vært i drift i tre ... -
Gamle spillere – nye regler. Samspillet mellom etterspørsel og tilbud av høyere utdanning: Søkning til høyere utdanning og lærestedenes utdanningsprofil etter Kvalitetsreformen
(NIFU STEP rapport;2010-43, Research report, 2010-12)Rapporten belyser forholdet mellom søkning og studietilbud i norsk høyere utdanning fra 2003 til 2009. Bakgrunnen er lærestedenes nye rolle i søkermarkedet og behovet for bred empirisk analyse av det nye samspillet mellom ... -
Gjennom tre år i videregående: Gjennomføring i videregående opplæring i Østfold 2016–2019. Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:3, Research report, 2020-06)NIFU har gjennomført en studie hvor vi har fulgt elevene som begynte i videregående opplæring i Østfold fylkeskommune i august 2016 gjennom tre og et halvt år. Formålet med prosjektet er å etablere en bedre forståelse av ... -
Gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet
(NIFU-rapport;2016:30, Research report, 2016-10)På oppdrag for universitetsstyret ved UiT Norges arktiske universitet ble NIFU bedt om å fremlegge en analyse og vurdering av virksomhetens organisasjons- og styringsstruktur, og en anbefaling av ny organisasjonsmodell. ... -
Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen
(NIFU rapport;2012-16, Research report, 2012-03-31)Evalueringen har fulgt forsøket med gjennomgående dokumentasjon av opplæringen i fire ulike programområder i videregående opplæring gjennom hele 2011. Det omfatter Teknikk og industriell produksjon, Helse- og sosialfag, ... -
Gjennomstrømning i doktorgradsutdanningen
(NIFU STEP rapport;2009-40, Research report, 2009-11)I den siste forskningsmeldingen går det fram at Kunnskapsdepartementet vil ta initiativ til en evaluering av kvaliteten på norsk forskerutdanning. -
Gjennomstrømning i videregående opplæring 1994-1999: Videreføring av evalueringen av Reform 94
(NIFU Skriftserie;2001-8, Research report, 2001-04)Formålet med dette notatet er å dokumentere gjennomstrømningen i videregående opplæring fram til og med 1999 for de to første grunnkurskullene i Reform 94. Dermed dokumenteres gjennomstrømningen ytterligere ett skoleår i ... -
Glidende overgang: Flaskehalser og oppgavedeling i bildediagnostikk
(NIFU rapport;2013-46, Research report, 2013-11-26)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Norsk Radiografforbund. Formålet med rapporten er å undersøke om oppgavedeling mellom radiografer og radiologer er en hensiktsmessig måte å løse flaskehalser innen bildediagnostikken. ... -
God trivsel, middels motivasjon og liten faglig medvirkning: En analyse av Elevinspektørene 2004
(Skriftserie;2005-4, Research report, 2005-02)Denne rapporten inneholder analyser av den nettbaserte spørreskjemaundersøkelsen Elevinspektørene. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2004, og kartlegger oppfatningen av læringsmiljøet blant elever på sjuende og tiende ... -
Gode råd? En studie av utdannings- og yrkesveiledning i videregående skole med vekt på veiledning i forbindelse med valg og bortvalg av realfag
(NIFU skriftserie;2002-9, Research report, 2002-02)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (nå Utdannings- og forskningsdepartementet). Rapporten belyser situasjonen for utdannings- og yrkesveiledningen i videregående ... -
Godkjenning til gavn? Undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning
(NIFU-rapport;2022:9, Research report, 2022-03)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Den beskriver resultatene fra en undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning. -
Godt sagt og godt gjort? Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet
(NIFU rapport;2014-2, Research report, 2014-02-03)I løpet av 2009 drev Helsefak en omfattende strategiprosess som resulterte i «Strategiplan 2010-2013. Godt gjort er bedre enn godt sagt.». Som ledd i arbeidet med å utarbeide en ny strategiplan for neste fireårsperiode har ... -
Governance of the Norwegian innovation policy system: Contribution to the OECD MONIT project
(NIFU STEP-rapport;6-2004, Research report, 2004-06)The MONIT project was endorsed by the TIP working party in December 2002. Building on the results of the TIP NIS project, its main objective is to generate knowledge on how to improve innovation policy governance and create ... -
Gradsstruktur og gradssystem: en komparativ studie
(NIFU skriftserie;2000:10, Research report, 2000-06)Rapporten er utarbeidet på oppdrag for Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg gradsstrukturer og -systemer i en rekke land: Danmark, Finland, Nederland, Storbritannia, ... -
Grunnskolekarakterer våren 2003
(NIFU skriftserie;2003-32, Research report, 2003-12)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere standpunktkarakterene i de tre basisfagene norsk, engelsk og matematikk til avgangskullet i grunnskolen 2003. Det rettes spesielt fokus mot forskjeller i karakterer etter ... -
Hacking som fenomen
(NIFU skriftserie;1999:13, Research report, 1999)Denne rapporten er utarbeidet som ledd i et prosjekt om ”Formgiving av virtuelle nøkler og rom i IKT: Konfigurering av teknologi, brukere og samfunn”. Hovedtema i dette prosjektet er hvordan de nye, IKT-baserte nøklene og ... -
Har arbeidserfaring betydning for studentenes jobbmuligheter etter avsluttet utdanning?
(Skriftserie;2005-1, Research report, 2005-02)Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning tidligere arbeidserfaring har for overgang fra høyere utdanning til arbeid for nyutdannede kandidater. Resultater fra tidligere forskning antyder en positiv ... -
Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen
(NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ...