Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 304-323 av 986
-
FoU-aktivitet i utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV): En kartlegging for NOKUT – delrapport 2
(NIFU-rapport;2023:17, Research report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for utdanningene til barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV). ... -
FoU-ressurser i Norge og andre land
(NIFU-rapport;1996-4, Report, 1996-07)Norges ressursinnsats i forskning og utviklingsarbeid (FoU) blir ofte sammenlignet med innsatsen i andre land. I denne rapporten foretas en detaljert sammenligning med utvalgte OECD-land - med utgangspunkt i OECDs statistikk ... -
FoU-ressurser i universitets- og høgskolesektoren 1997–2017
(NIFU-rapport;2019:29, Research report, 2019-12)Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i universitets- og høgskolesektoren. Den er basert på data fra NIFUs FoU-statistikk helt tilbake til 1963, med hovedvekt på perioden 1997–2017, ... -
FoU-ressurser innenfor havbruk 2001
(NIFU skriftserie;2003-4, Research report, 2003-03)På oppdrag fra Norges forskningsråd, området for Bioproduksjon og foredling, har Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) kartlagt omfanget av ressurser innenfor havbruksforskning for 2001. Undersøkelsen ... -
FoU-statistikk for universiteter og høgskoler : Retningslinjer og metode
(NIFU skriftserie;1998:7, Research report, 1998-04)Denne rapporten beskriver metoden som ligger til grunn for utarbeidelse av den offisielle FoU-statistikk for universiteteter og høgskoler i Norge, den såkalte UoH-sektoren. Innledningsvis gis en kort innføring i retningslinjene ... -
FoU-strategi ved statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;2008-12, Research report, 2008-03)Denne rapporten gir en oversikt over FoU-strategi ved de statlige høgskolene, slik den framstår i de enkelte høgskolenes sentrale strategidokumenter ved utgangen av 2007. Rapporten tar opp tre forhold: I hvilken grad er ... -
Fra 16 til 30: Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
(NIFU-rapport;2020-2, Report, 2020-09-02)Vi har fulgt nesten 10 000 personer på Østlandet fra de gikk ut av tiende klasse som 16- åringer våren 2002, gjennom videregående og annen utdanning og over i arbeidslivet til de var 30 år gamle i 2016. Vi har studert ... -
Fra lokale ideer til nasjonale løsninger? InnoMed sin rolle for innovasjoner i helse- og omsorgssektoren
(NIFU rapport;2013-48, Research report, 2013-12)Denne rapporten er en evaluering av InnoMed - Nasjonalt kompetansenettverk for behovsdrevet innovasjon i helsesektoren. InnoMed har til formål å bidra til kvalitet og effektivitet i helsesektoren gjennom utvikling av ... -
Fra lærerutdanning til skole: En undersøkelse blant nyutdannede allmennlærere i 2009
(NIFU STEP rapport;32-2010, Research report, 2010-10)Formålet med denne rapporten er å studere nærmere noen av de utfordringer nyutdannede allmennlærere møter både mht å få en lærerjobb og til selve utøvelsen av læreryrket. -
Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2015:27, Research report, 2015-12)Denne rapporten er delrapport 2 i NIFUs evaluering av satsingen Ungdomstrinn i utvikling. Satsingen er et omfattende utviklingsarbeid i ungdomsskolen over hele landet. Hovedmålet for satsingen er «Motivasjon og mestring ... -
Frafall blant minoritetsspråklige: Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring
(NIFU skriftserie;2003-29, Research report, 2003-11)Prosjektet Frafall blant minoritetsspråklige elever i videregående opplæring har vært finansiert av Skoleetaten i Oslo kommune. Oppdragsgiveren for dette prosjektet er også med i finansieringen av et prosjekt ved NIFU om ... -
Frafall og gjennomføring i lavere grads studier før og etter Kvalitetsreformen. En sammenlikning mellom begynnerkullene fra 1999, 2003 og 2005
(NIFU rapport;2011-38, Research report, 2011-11)Denne rapporten belyser studiegjennomføringen i lavere grads studier, og spesielt frafall og bytting av lærested. Analysene omfatter tre kull studenter som begynte høsten 1999, 2003 og 2005, og alle kull er oppdatert med ... -
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge
(NIFU-rapport;2023:14, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Fremskriving av student- og kandidattall
(NIFU skriftserie;1998:18, Research report, 1998-12)Gjennom det siste 10-året har studietilbøyeligheten i befolkningen økt kraftig, samtidig har det skjedd endringer i studentenes faglige preferanser. NIFU har utviklet en fremskrivingsmodell som belyser hvilke konsekvenser ... -
Fremtidig tilgang på akademikere med hovedfag i språk
(NIFU skriftserie;2004-5, Research report, 2004-02)I denne rapporten har vi foretatt en fremskriving av tilgangen på akademikere med hovedfag i språk. -
Fruktbart samspill - eller klamme omfavnelser? En analyse av byggevareprodusenters innovasjonssystemer i en nasjonal institusjonell kontekst
(NIFU rapport;2011-24, Research report, 2012-04-20)I denne rapporten formidles resultater fra en undersøkelse av byggevare-produsenters og -leverandørers rolle i kunnskapsprosesser på våtromsområdet i norsk byggenæring. Rapporten er et bidrag til en bredere utforskning av ... -
Fullføring og frafall på hovedfag og mastergrad: En sammenligning av kullene som begynte i 1999 og 2003
(NIFU STEP rapport;5-2010, Research report, 2010-01)Denne rapporten omhandler fullføring og frafall på hovedfag og mastergrad ved universiteter og statlige høgskoler, samt en nærmere sammenligning av universitetsutdanninger på høyere grad som fantes både før og etter reformen. -
Fusjonsutredning for Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund. Statuskartlegging og muligetsstudie
(NIFU-rapport;2015:41, Research report, 2015-12)På vegne av de tre statlige høgskolene Høgskolen i Bergen, Høgskolen Stord/Haugesund og Høgskulen i Sogn og Fjordane ga Høgskolen i Bergen høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en fusjonsutredning for disse tre høgskolene. ... -
FWF Clusters of Excellence: Evaluation of the selection process for the first call for proposals
(NIFU-rapport;2023:2, Research report, 2023-04)This report was commissioned by the Austrian Science Fund’s (FWF) and presents the results of an accompanying evaluation of the selection process for the first call of FWF’s Cluster of Excellence (CoE) programme. The purpose ... -
Fylkeskommunene og fagskolen: tilrettelegging for fagskoletilbud og kostnader ved fagskoledrift
(NIFU rapport;2014-15, Research report, 2014-04-30)Fagskoleutdanningen i Norge har hatt en komplisert historisk utvikling, med stadige endringer i finansieringsform og ansvarsforhold. I dag er det fylkeskommunene som har finansieringsansvaret for fagskolene. Fagskoleutdanning ...