• Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2 

      Skåholt, Asgeir; Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Aspøy, Tove Mogstad; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Lillebø, Otto Sevaldson; Lyckander, Rønnaug Haugland; Lysvik, Rebekka Ravn; Nyen, Torgeir; Vagle, Inger (NIFU-rapport;2023:12, Research report, 2023-08)
      Dette er andre delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, OsloMet–storbyuniversitetet og Fafo gjennomfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evalueringen er Utdanningsdirektoratet. I denne delrapporten ...
    • Evaluering av faglig understruktur ved Høgskolen i Bergen 

      Røsdal, Trude; Elken, Mari; Stensaker, Bjørn; Gunnes, Hebe (NIFU-rapport;2015:31, Research report, 2015-10)
      Høgskolen i Bergen ga høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en evaluering av den faglige understrukturen ved høgskolen. HiB ønsket å knytte til seg ekstern kompetanse som kunne bidra til å vurdere om nåværende faglige ...
    • Evaluering av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond 

      Ørstavik, Finn (NIFU STEP-rapport;6-2006, Research report, 2006-11)
      Fiskeri- og Kystdepartementet ga i januar 2006 NIFU STEP i oppdrag å evaluere Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).
    • Evaluering av forskningsinnsatsen i Helse Øst 

      Brofoss, Karl Erik; Søgnen, Randi (NIFU STEP-rapport;2008-43, Research report, 2008-10)
      Det tidligere Helse Øst har siden 2004 delt ut betydelige forskningsmidler til helseforetakene i regionen. I forbindelse med tildeling av forskningsmidler for 2007 ba styret i Helse Øst om en evaluering av effekten av ...
    • Evaluering av forskningskvalitet: Et kritisk blikk på fagfellevurdering 

      Langfeldt, Liv (NIFU skriftserie;1999:9, Research report, 1999-11)
      Denne rapporten tar for seg den tradisjonelle og mest utbredte formen for vurdering av faglig kvalitet – bedømmelser foretatt av fagekspertise på feltet. Første del inneholder kort historikk og ser på hva fagfeller legger ...
    • Evaluering av forsøk med praksisbrev: Delrapport 1 2009 

      Markussen, Eifred; Høst, Håkon; Evensen, Miriam; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-32, Research report, 2009-11)
      Fra og med skoleåret 2007-2008 ble det innført et forsøk med praksisbrev i tre lærefag i tre fylkeskommuner. Fra skoleåret 2008-2009 ble antall læreplaner utvidet til 16 og det ble åpnet opp for fri benyttelse av disse ...
    • Evaluering av Geminisenter-ordningen: en viktig ordning med uutnyttet potensial 

      Aanstad, Siri; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2017:14, Research report, 2017-06)
      Geminisenter-ordningen ble etablert av NTNU og SINTEF i 2003 for å styrke samarbeidet mellom institusjonene på faggruppenivå. Siden har Universitetet i Oslo og St. Olavs Hospital kommet med i ordningen, som har som formål ...
    • Evaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner 

      Spilling, Olav R.; Lauritzen, Tonje; Hagen, Svein Erik; Bjørnåli, Ekaterina (NIFU rapport;2011-20, Research report, 2011-06-14)
      I denne rapporten presenteres en midtveisevaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner som gjelder for perioden 2008-2013. Formålet med evalueringen er å gjennomgå hvordan planen har blitt fulgt opp, ...
    • Evaluering av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø 

      Kårstein, Asbjørn; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2013-26, Research report, 2013-05-30)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra evalueringen av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø, som særlig har omfattet studenters og virksomheters opplevde utbytte av ordningen. Hovedkonklusjonen i evalueringen ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)
      Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 3 

      Aamodt, Per Olaf; Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU rapport;2011-1, Research report, 2011-01)
      Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015: Underveisrapport 1 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2009-12, Research report, 2009-02)
      Kompetanseløftet 2015 er en del av Omsorgsplan 2015 i Stortingsmelding nr. 25 (2005 – 2006), som er grunnlaget for den statlige satsningen på de kommunale omsorgstjenestene i de nærmeste årene framover. Kompetanseløftet ...
    • Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1 

      Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen (Research report, 2022)
      Denne rapporten er den første delrapporten fra evalueringen og omhandler hva Kompetanseløftet er og hvordan arbeidet har foregått fram til nå. Vi identifiserer også noen områder som vi mener det er særlig viktig å være ...
    • Evaluering av Kunnskapssenter for utdanning 

      Bugge, Markus; Wollscheid, Sabine; Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;2016:12, Research report, 2016-04)
      Evalueringen er spesielt bedt om å vurdere Forskningsrådets håndtering av oppdraget om etablering av Kunnskapssenter for utdanning, rådets vertskapsrolle for senteret, samt vurdere om Kunnskapssenterets virksomhet er i ...
    • Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)
      NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ...
    • Evaluering av Leonardo da Vinci og Sokrates i Norge 

      Vabø, Agnete; Smeby, Jens-Christian (NIFU skriftserie;2003-19, Research report, 2003-08)
      Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet evaluert norsk deltakelse i EUs utdanningsprogrammer Leonardo da Vinci og Sokrates, samt de nasjonale ...
    • Evaluering av maritim høyskoleutdanning : En pilotstudie 

      Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;1997:10, Research report, 1997-03)
      Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet satte høsten 1996 ned et evalueringsutvalg med mandat å gjennomgå forsøksordningen med norsk maritim høgskoleutdanning. Dette utvalget ba i sin tur NIFU vurdere hvordan man ...
    • Evaluering av matriseorganiseringen ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger 

      Holtermann, Helge; Korseberg, Lene Kirstine; Eide, Thea; Elken, Mari (NIFU-rapport;2022:19, Research report, 2022-08)
      Da Det helsevitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Stavanger ble opprettet i 2017 ble det organisert etter en matrisemodell. Samtidig vedtok universitetsstyret at organiseringen skulle evalueres innen fire år. På ...
    • Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet 

      Schwach, Vera; Bergene, Ann Cecilie; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2021:6, Research report, 2021-02)
      På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU evaluert ordningen med Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Målet er å styrke forskningskompetanse og kunnskapsgrunnlag i lærerutdanningene. NAFOL skulle bidra til ...
    • Evaluering av nasjonale prøver som system 

      Seland, Idunn; Vibe, Nils; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2013-4, Research report, 2013-04)
      Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens ...