• Evaluering av Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM): Aktiviteter innenfor høyere utdanning 

      Ramberg, Inge (NIFU skriftserie;2002-22, Research report, 2002-08)
      På oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet har NIFU kartlagt og vurdert organiseringen og finansieringen av utdanningsaktivitetene på høyere nivå som pågår ved Nasjonalt senter for romrelatert opplæring (NAROM) ...
    • Evaluering av Norges forskningsråds satsing på avansert vitenskapelig utstyr 

      Godø, Helge (NIFU Skriftserie;2001-4, Research report, 2001-04)
      Denne rapporten presenterer resultatene av en evaluering av Norges forskningsråds satsning på avansert vitenskapelig utstyr. Satsningen, som ble startet i 1996, er også kjent som Utstyrsutvalget – hverdagsnavnet på ordningen, ...
    • Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport 

      Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2022:12, Research report, 2022-10)
      Denne sluttrapporten er, i likhet med fire tidligere delrapporter, utarbeidet som en del av prosjektet Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU gjennomfører denne evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ...
    • Evaluering av norske forskningsmiljøer innen muskel- og skjelettlidelser 

      Lohmander, Stefan; Hartvigsen, Jan; Lundberg, Ingrid; Roos, Ewa M. (NIFU rapport;2011-2, Research report, 2011-01)
      Stortinget har anmodet om at forholdene skal legges til rette for etablering av en kiropraktorutdanning i Norge. Kunnskapsdepartementet har derfor gjennomført en evaluering av norsk forskning innenfor muskel- og skjelettlidelser. ...
    • Evaluering av NTNUs program for tverrfaglig forskning 

      Langfeldt, Liv (NIFU skriftserie;2002-21, Research report, 2002-06)
      NIFU har på oppdrag fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) evaluert NTNUs program for tverrfaglig forskning. Dette programmet er et tiltak for å fremme tverrfaglig forskning ved NTNU og et svar på de ...
    • Evaluering av Nyvekst 

      Spilling, Olav R.; Hansen, Bjørn Harald; Bjørnåli, Ekaterina (NIFU STEP rapport;26-2010, Research report, 2010-09-06)
      Nyvekst er en tjeneste rettet mot nystartede bedrifter i distriktene med et stort vekstpoten-sial. Tjenesten tilbys av Innovasjon Norge, og ble satt i gang fra 2008. Evalueringen av Nyvekst har blitt gjennomført på oppdrag ...
    • Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2016:7, Research report, 2016-03)
      Universitetet i Stavanger (UiS) har hatt ulike styrings- og ledelsesmodeller siden etableringen av det nye universitetet i 2005. I 2011 ble det gjeninnført styrer på både fakultets- og instituttnivå ved universitetet, og ...
    • Evaluering av OT i Akershus: Organisering, ressursbruk, resultater 

      Sandberg, Nina (NIFU skriftserie;1998:16, Research report, 1998-09)
      Denne rapporten evaluerer Oppfølgingstjenesten (OT) i Akershus, som er en fylkeskommunal tjeneste etablert i forbindelse med reform 94. Formålet med OT er å gi hjelp og veiledning til alle mellom 16 og 19 år som ikke er i ...
    • Evaluering av Pedagogisk Utviklingsprogram (PEDUP) ved NTNU 

      Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;24-2007, Research report, 2007-05)
      NTNU ved program for lærerutdanning (PLU) har bedt NIFU STEP om å gjøre en ekstern vurdering av det pedagogiske utviklingsprogrammet (PEDUP) ved universitetet. Evalueringen er basert på en kombinasjon av intervjuer med ...
    • Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen 

      Kyvik, Svein; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:17, Research report, 2015-05)
      Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning ble opprettet i 2011 etter initiativ av Folketinget. I henhold til Globaliseringsavtalen 2011-12 er formålet å styrke utdannelsesforskning rettet mot folkeskolen gjennom utdannelse av ...
    • Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013 

      Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2014-4, Research report, 2014-03-01)
      NIFU har evaluert Program for skolebibliotekutvikling for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet juni 2013 til mars 2014. Den bygger på besøk og dybdeintervjuer ved Universitetet i Agder og ved ...
    • Evaluering av Prosjekt dobbel-kompetanse i psykologi: Gjennomføring og anvendelse av det kombinerte syvårige studieløpet for spesialistgodkjenning og ph.d.-graden 

      Ramberg, Inge; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-13, Research report, 2014-03)
      Denne evalueringsrapporten vurderer resultatene av Prosjekt dobbelkompetanse i psykologi. Prosjektet har til formål å fremme rekrutteringen av søkere til stillinger ved universiteter, høyskoler og helsevesenet med både ...
    • Evaluering av samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanningene 

      Caspersen, Joakim (NIFU rapport;2011-29, Research report, 2011-06-22)
      På oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet har NIFU evaluert overgangen fra praksisveiledningsmidler til samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanninger med ekstern veiledet praksis. Flere gruppers erfaring med ordningen ...
    • Evaluering av Studiesenteret Finnsnes 

      Brandt, Ellen (NIFU Skriftserie;2001-5, Research report, 2001-04)
      NIFU har på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Avdeling for voksenopplæring og studiefinansiering, foretatt en begrenset evaluering av effektene av virksomheten ved Studiesenteret Finnsnes. Følgende ...
    • Evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved Norges idrettshøgskole 

      Brandt, Synnøve S.; Frølich, Nicoline (NIFU rapport;2012-34, Research report, 2012-09)
      NIFU fikk våren 2012 i oppdrag av Norges idrettshøgskole å gjennomføre en evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved lærestedet. Formålet med evalueringen er å fremskaffe kunnskap til støtte for NIHs arbeid med å ...
    • Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen 

      Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)
      Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ...
    • Evaluering av Teknologirådet 

      Langfeldt, Liv; Ramberg, Inge; Tømte, Cathrine (NIFU rapport;2011-32, Research report, 2011-09)
      Teknologirådet, etablert i 1999, er et uavhengig organ med et bredt sett av oppgaver knyttet til utredning, rådgiving, formidling og offentlig debatt om muligheter og konsekvenser ved ny teknologi. Denne evaluering omfatter ...
    • Evaluering av Tett på realfag. Implementeringen. Delrapport 2 

      Lødding, Berit; Tellmann, Silje Maria; Bungum, Berit; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Sølberg, Jan; Røsdal, Trude; Jarness, Vegard; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019-1, Report, 2019-03-03)
      På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU den nasjonale strategien Tett på realfag. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Foreliggende rapport, ...
    • Evaluering av tjenestestøtte til kommunalt barnevern : Organisering, implementering og gjennomføring av tjenestestøtten – delrapport 1 

      Aamodt, Per Olaf; Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2018:6, Research report, 2018-02)
      For å styrke kompetansen i det kommunale barnevernet har Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) iverksatt et tiltak for å utvikle og støtte kompetansen. På oppdrag fra Bufdir gjennomfører NIFU en evaluering av ...
    • Evaluering av tjenestestøtte til kommunalt barnevern : Relevans, kompetanseheving og endring i praksis – delrapport 2 

      Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti (NIFU-rapport;2018:15, Research report, 2018-05)
      For å styrke kompetansen i det kommunale barnevernet har Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) iverksatt et tiltak for å utvikle og støtte kompetansen. Tiltaket har fått navnet Tjenestestøtteprogrammet. ...