Blar i 1 - Reports / Rapporter på tittel
Viser treff 105-124 av 987
-
Den gode timen: En kvalitativ studie av undervisning og læringsarbeid på fire ungdomsskoler i Oslo
(NIFU rapport;2013-3, Research report, 2013-04)I rapporten forsøker vi å belyse spørsmål om hva som kjennetegner den gode timen og den gode læreren. Vi har sett på betydningen av skoleledelse og av at en skole har en pedagogisk plattform, og vi drøfter om den gode ... -
Den kulturelle skolesekken – forskning, utvikling og evaluering
(NIFU skriftserie;2003-21, Research report, 2003-08)På oppdrag fra Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken, ABM-utvikling, har Ellen Aslaksen, Jorunn Spord Borgen og Anne Trine Kjørholt utviklet dette grunnlagsnotatet angående strategier og perspektiver for forskning ... -
Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T
(NIFU-rapport;2017:15, Research report, 2017-06)Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset ... -
Den virtuelle matematikkskolen: Evaluering av pilotering for skoleåret 2013-2014
(NIFU rapport;2014-27, Research report, 2014-06-30)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2013-2014. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ... -
Departementenes FoU-engasjement: Utviklingstrekk på 1990-tallet
(NIFU-rapport;1-2000, Research report, 2000) -
Det faglige personalet ved de statlige høgskolene - stillingsstruktur og kompetanseprofil
(NIFU skriftserie;1997:11, Research report, 1997-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning (NIFU) på oppdrag fra Område for strategi i Norges forskningsråd. I denne rapporten vil vi rette søkelyset på det faglige ... -
Det forskningspolitiske sektoransvar
(NIFU skriftserie;1997:4, Research report, 1997-02)I sin nye strategiplan, «Forskning for framtiden», har Norges forskningsråd bl.a. reist en del spørsmål omkring departementenes finansiering og organisering av sin forskning, herunder departementenes samarbeid med ... -
"Det gikk på engelsk og norsk, engelsk og norsk". En undersøkelse av språk i pensum på grunnivå i høyere utdanning
(NIFU rapport;2012-7, Research report, 2012-01)På oppdrag fra Språkrådet har NIFU gjennomført en undersøkelse av språk i pensum i høyere utdanning. Undersøkelsen gjelder pensum på lavere grad med vekt på det første året av høyere utdanning (grunnivå), og den omfatter ... -
Det nasjonale styringsnivået: Intensjoner, forventninger og vurderinger. Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-42, Research report, 2008-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Digital kompetanse i norsk lærerutdanning
(NIFU STEP-rapport;2008-28, Research report, 2008-07)Tre problemstillinger står sentralt i denne rapporten: 1) Hva er status for satsingen på digital kompetanse i norsk allmennlærerutdanning? 2) Hvilke strategier følger utdanningsinstitusjonene i satsingen på digital kompetanse? ... -
Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2018:29, Research report, 2018-10)I perioden 2017-2019 gjennomfører Asker kommune prosjektet «Digital læring i askerskolen». Prosjektet omfatter implementering av 1:1 dekning av Chromebooks for alle kommunens skoler og herunder et større kompetanseløft for ... -
Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ... -
Dimensjonering av videregående opplæring : Fylkeskommunenes politikk og prioriteringer
(NIFU-rapport;2019:23, Research report, 2019-10)Rapporten tar for seg hvordan fylkeskommunene dimensjonerer videregående opplæring. Det omfatter hvilke aktører som deltar, hvordan dimensjoneringsprosessen organiseres, samt hvordan fylkeskommunene avveier ulike hensyn ... -
Disse ungdommene hadde nok ikke fullført. Evaluering av forsøk med praksisbrev. Delrapport 2
(NIFU rapport;2011-7, Research report, 2011-02-07)Rapporten, som utgjør andre delrapport i evalueringen av praksisbrevforsøket er konsentrert om gjennomføring, praksisbrevkandidatenes erfaringer med opplæring i skole og bedrift, samt lærernes og bedriftenes erfaringer med ... -
Doktorgrad – og hva så? Om doktorenes yrkeskarriere
(NIFU STEP-rapport;20-2007, Research report, 2007-05)Av de i alt 2 269 000 sysselsatte i Norge i 2003 finner vi 8 680 med doktorgrad fra en norsk utdanningsinstitusjon. Andelen med doktorgrad utgjorde 0,4 prosent av alle sysselsatte i 2003. Med det tilsig av doktorgrader som ... -
Doktorgrader og doktorgradsstudenter i Norden: Utviklingen på 1990-tallet
(NIFU skriftserie;1999:10, Research report, 1999-11)Denne rapporten gir en oversikt over omfang og utvikling i avlagte doktorgrader i de nordiske land, belyst gjennom statistisk materiale. Det gis også en tilsvarende oversikt for doktorgradsstudenter. -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
(NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger
(NIFU-rapport;2017:10, Research report, 2017-06)Hensikten med rapporten er å gi et oppdatert bilde av hvordan det er å være doktorgradskandidat i Norge våren 2017, og sammenlikne utviklingen over tid. Målet er å gi alle dem som jobber for å planlegge, gjennomføre eller ... -
Doktorgradsstipendiater i utlandet : En undersøkelse av forskningsrådsstipendiater i naturvitenskap og teknologi i perioden 1989-1992
(NIFU skriftserie;1997:3, Research report, 1996-11)I denne undersøkelsen retter vi oppmerksomheten mot dem som har fått stipend innen naturvitenskap og teknologi for å ta doktorgraden i utlandet. Det er stipendiatenes syn som legges til grunn for framstillingen. ... -
Doktorgradsstudenter og gjennomstrømning i norsk forskerutdanning
(NIFU skriftserie;2002-3, Research report, 2002-03)Denne rapporten inngår som en del av evalueringen av den organiserte forskerutdanningen i Norge. Rapporten presenterer og utdyper materiale som er benyttet eller referert i selve evalueringsrapporten, Evaluering av norsk ...