Browsing 1 - Reports / Rapporter by Subject "Grunnopplæring"
Now showing items 21-40 of 42
-
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
(NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
«Jeg bruker mye kopier når elevene trenger det» : En studie om hvorfor og hvordan lærere bruker supplerende materiale i grunnopplæringen
(NIFU-rapport;2018:14, Research report, 2018-04)I flere tiår har lærere brukt supplerende materiale for eksempel papirkopier, i undervisningen ved siden av andre læremidler (Ipsos Media CT, 2016; SSB, 1983). I Norge reguleres denne kopieringen av «Kopieringsavtale for ... -
«Jeg vet ikke hva alternativet skulle vært» : Evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov
(NIFU-rapport;2018:8, Research report, 2018-04)NIFU har gjennomført en evaluering av lærekandidatordningen og av ordningen med tilskudd til lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med særskilte behov. Analysene bygger på en spørreundersøkelse besvart av ... -
Karriere Akershus: Evaluering av Partnerskap for karriereveiledning i Akershus
(NIFU STEP-rapport;2008-11, Research report, 2008-02)Denne evalueringen er gjennomført som følgeevaluering på oppdrag fra Akershus fylkeskommune i perioden 2005-2007. Mandatet har vært å bidra med kunnskap om partnerskap som organisasjonsform for å løse karriereveiledningsoppgaver. ... -
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Sluttrapport
(NIFU-rapport;2015-14, Research report, 2015-05)Dette er sluttrapporten fra et prosjekt om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen som har pågått fra 2012 til 2015. Den har vært gjennomført av forskere fra et konsortium ledet av NIFU, men ellers bestående av Fafo, Universitetet ... -
”Likestilling er jo ikke lenger det helt store...” Likestillingsarbeid i skolen 2009 – 2010
(NIFU STEP rapport;15-2010, Research report, 2010-06)Prosjektet er en kartlegging av status for likestilling i grunnopplæringen, og i dette ligger både den vekt som legges på likestilling, og det arbeidet som utføres i skolesektoren med henblikk på å øke likestillingen. ... -
Mobilisering for mangfold: Kartlegging av kompetanse i barnehagesektor og grunnopplæring for barn, unge og voksne i første fase av satsingen Kompetanse for mangfold
(NIFU-rapport;2015-4, Research report, 2015-02)Kompetanse for mangfold er en nasjonal satsing for å styrke kompetansen i barnehager og skoler slik at de bedre kan håndtere et økende flerspråklig og flerkulturelt mangfold blant barnehagebarn, elever og voksne deltakere ... -
Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet
(NIFU rapport;2013-6, Research report, 2013-01)Et velfungerende samarbeid mellom skoler og bedrifter kan ha stor verdi både for elever, lærere og personer i bedriftene. I denne rapporten evaluerer vi NHO-prosjektet Næringsliv i skolen (NIS), som tar sikte på å øke ... -
Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy
(NIFU-rapport;6-2015, Research report, 2015-03)Gjennom flere år har Norge satset aktivt på IKT i skolen: Digital kompetanse har blitt innført som ett av fem kompetanseområder i grunnopplæringen, man har sikret en teknologisk infrastruktur i skolen, og ulike tiltak for ... -
Pilotering av lærerspesialistordningen i Oslo 2015-2017 : Sluttrapport basert på data fra spørreundersøkelser til lærerspesialister, deres kolleger og ledere
(NIFU-rapport;2017:27, Research report, 2017-12)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for prosjektet Evaluering av piloteringen av ... -
PraksisFoU 2005-2010: Vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen
(NIFU STEP rapport;2009-25, Research report, 2009-05)NIFU STEP har på oppdrag for Norges forskningsråd gjort en vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen. -
Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen
(NIFU rapport;2011-6, Research report, 2011-02-24)I dette prosjektet har tre problemstillinger vært retningsgivende for arbeidet. Selv om disse henger sammen, blir de presentert og omtalt hver for seg i det følgende. 1. Hvordan blir begrepene teori og praksis brukt og ... -
Psykisk helse i skolen: Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere
(NIFU rapport;2014-9, Research report, 2014-03-31)I spørringen som ble gjennomført høsten 2013 inngår fire respondentgrupper som blant annet er spurt om psykisk helse i skolen. De andre temaene som inngår i spørringene er beskrevet i en egen rapport kalt «Spørsmål til ... -
Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier
(NIFU-rapport;2018:11, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ... -
Rettferdig standpunktvurdering – det (u)muliges kunst? Læreres setting av standpunktkarakter i fem fag i grunnopplæringen
(NIFU STEP rapport;16-2010, Research report, 2010-05)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP gjennomført et forskningsoppdrag for å fremskaffe informasjon om hva lærere bruker som grunnlag for å sette standpunktkarakterer i grunnopplæringen. Bakgrunnen er at ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
(NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
(NIFU-rapport;2017:26, Research report, 2017-12)Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister er utført i samarbeid mellom NIFU og NTNU Samfunnsforsking på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er sluttrapporten fra evalueringen. Det ble også levert en ... -
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2015: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
(NIFU-rapporr;2015:42, Research report, 2015-12)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en fireårig rammeavtale for 2013 – 2016 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2010: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
(NIFU STEP rapport;14-2010, Research report, 2010-06)Undersøkelsen for våren 2010 har fire målgrupper, nemlig grunnskoler, videregående skoler, kommuner og fylker. Den kan deles inn i 14 temaer, hvorav 13 har fått hvert sitt kapittel i denne rapporten. -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2016. Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
(NIFU-rapport;2016:16, Research report, 2016-07-04)I spørringen som ble gjennomført våren 2016 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 12 ulike temaer. Rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående analyser. ...