«Jeg bruker mye kopier når elevene trenger det» : En studie om hvorfor og hvordan lærere bruker supplerende materiale i grunnopplæringen
Research report

View/ Open
Date
2018-04Metadata
Show full item recordCollections
- 1 - Reports / Rapporter [1012]
Abstract
I flere tiår har lærere brukt supplerende materiale for eksempel papirkopier, i undervisningen ved siden av andre læremidler (Ipsos Media CT, 2016; SSB, 1983). I Norge reguleres denne kopieringen av «Kopieringsavtale for kommuner og fylkeskommuner» (Mønsteravtale). Kopinor gjennomfører jevnlige undersøkelser om hvor mye lærere i Norge kopierer, og hvordan denne kopieringen fordeler seg på tradisjonell fotokopiering fra trykte publikasjoner og digital kopiering i form av utskrift, nedlastning og skanning.
Selv om man vet ganske mye om læreres kopiering og bruk av ulike supplerende materiale, foreligger det relativt lite kunnskap om årsakene til kopiering og holdninger blant lærerne til den. Det er bakgrunnen for denne studien som retter søkelyset mot grunnene til at lærere i grunnopplæringen bruker kopier og andre former for supplerende materiale i undervisningen.