Delarkiv
Velg et delarkiv for å bla i samlingene
Nye registreringer
-
Strukturendringen i fellesfagene engelsk og norsk på yrkesfaglig utdanningsprogram. Belyst gjennom intervjuer med lærere og elever, en spørreundersøkelse til lærere og karakterdata
(NIFU-rapport;2025:12, Report, 2025-05)Hovedspørsmålet som belyses i denne rapporten er hvilke erfaringer elever, fellesfaglærere og yrkesfaglærere har gjort seg med strukturendringen i fellesfagene engelsk og norsk som ble innført høsten 2020 på yrkesfaglig ... -
Sikker kunnskap i en usikker verden
(NIFU Innsikt;2025-7, Others, 2025-05-05)Regjeringen Støre (Ap) la fram sin forskningsmelding 21. mars 2025. Den poengterer at forskning skal være samfunnsnyttig, sikre nasjonal sikkerhet og omstillinger i næringslivet for økt konkurransekraft, men er lite presis ... -
Myter og lærdommer om forskningsfinansiering
(NIFU Innsikt;2025-6, Others, 2025-04-28)NIFU har gjennomført flere ulike studier av hvordan forskningsfinansiering påvirker forskningsmiljøer og forskningsresultater. I dette notatet gir vi en oversikt over sentrale funn i disse studiene, og viser hvordan de ... -
Evaluation of medicine and health sciences in Norway (EVALMEDHELSE)
(NIFU Arbeidsnotat;2025:7, Working paper, 2025-04)The report presents a bibliometric analysis of medicine and health sciences covered by the ongoing evaluation of the research area (EVALMEDHELSE). It provides insights into the national research profile, including publication ... -
Evaluation of mathematics, ICT and technology in Norway (EVALMIT)
(NIFU Arbeidsnotat;2025:6, Working paper, 2025-04)The report presents a comprehensive bibliometric analysis of mathematics, ICT and technology research covered by the ongoing evaluation of the research area (EVALMIT). It provides insights into the national research profile, ...