NIFU Open Access Archive: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 2798
-
A tudományos folyóiratok, sorozatok és kiadók norvég nyilvántartása
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Forskningsrådets rolle og funksjoner: Oppsummering fra Kunnskapsdepartementets møteserie høsten 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:4, Working paper, 2024-02)Dette arbeidsnotatet gir en oppsummering av diskusjonene under Kunnskapsdepartementets møteserie om Forskningsrådets rolle og funksjoner i det norske forskningssystemet. Møteserien ble avholdt høsten 2023, og inngår som ... -
Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning
(NIFU-rapport;2023:23, Research report, 2023-11)Analysene i denne rapporten er utført i forbindelse med prosjektet Tilgjengelighet i høyere utdanning (TiHU), som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. Formålet med prosjektet har vært å ... -
Innovation and traffic safety: analysis of four Norwegian county authorities
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study examines the relationships between traffic safety innovations, innovation culture, and safety culture in four Norwegian county authorities three years after a comprehensive structural reform. Following the reform, ... -
Innovation policy, regulation and the transition to net zero
(Chapter, 2023) -
A college on every cape: Gender equality, gender segregation and higher educational expansion
(Others, 2023)The great expansion of highereducational systemsin Western countries in the latter half of the 20thcentury had a profound impact on educational opportunities andis central to understanding the reversal of the gender gap ... -
Arbeidsgiverundersøkelsen 2022: utdanning i et kunnskapsintensivt samfunn. Virksomheters vurderinger knyttet til fagskole-, bachelor- og masterutdannede
(NIFU-rapport;2024:1, Research report, 2024-01)NIFU gjennomførte på oppdrag av Kunnskapsdepartementet den andre nasjonale Arbeidsgiverundersøkelsen. Formålet med undersøkelsen er å belyse arbeidsgivernes perspektiv på nyutdannede med fagskole-, bachelor- og masterutdanning. ... -
Hva er det viktig at Norge prioriterer av energiforskning?
(NIFU Innsikt;2024:1, Others, 2024-02) -
Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver
(Fafo-rapport;2023:27, Research report, 2023-11)Hvert år går om lag 30 000 personer opp til fag- og svenneprøven i Norge. Det er prøvenemndene som gjør den endelige vurderingen av om en kandidat vil oppnå et fag- eller svennebrev. I prøvenemndene sitter medlemmer med ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2023
(NIFU-rapport;2023:26, Research report, 2023-12)NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning – har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Tett på – nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT: Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner
(Research report, 2023-11)Denne rapporten er den første forskningsrapporten i pilotutprøvingsprosjektet PPT Tett på. Tett på ble startet opp med finansiering av midler fra Utdanningsdirektoratet, i en oppfølging av Meld.st. 6 (2019-2020). Her ble ... -
Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2
(Research report, 2023)Denne rapporten tar for seg innføringen av rammeplanen for SFO og bygger på kvalitative intervjuer og seminararbeid fra syv ulike caser. -
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
(Research report, 2023)Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis startet opp i 2021. Det gjorde også evalueringen av kompetanseløftet, og dette er den andre delrapporten fra evalueringen. Delrapporten omhandler særlig det ... -
Forskningspolitikk 2023:4
(Fagbladet Forskningspolitikk;2023:4, Others, 2023-12) -
Forskningspolitikk 2023:3
(Fagbladet Forskningspolitikk;2023:3, Others, 2023-10) -
Mind the gap: Early-career teachers’ level of preparedness, professional development, working conditions, and feelings of distress
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In the first years of a teaching career, teachers experience high levels of distress, and the attrition rate appears to be high. Early-career teachers do not always feel well prepared for their job and feel insufficient ... -
Reducing the gender gap in early learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Substantial gender differences in key academic skills appear even before children start formal schooling. Although increasing investments in early-childhood programs is motivated by efforts to promote equality of opportunity ... -
Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Although there are numerous studies on the development of teachers’ professional digital competence, only a few have studied the intermediate levels of the education system and its impact over time. A structural merger of ...