NIFU Open Access Archive: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 2835
-
The limits of universities’ strategic capacity for steering research
(R-QUEST Policy Brief;11, Others, 2024)Today’s universities are under pressure from multiple directions. The massive growth in students and staff has led to, amongst others, a high competition between individual academics, and universities for external funding. ... -
The use of metrics in academic recruitment
(R-QUEST Policy Brief;10, Others, 2024)Concerns about the use of metrics in assessments of individual researchers have been raised by influential initiatives such as the DORA declaration (2012), the Leiden Manifesto (2016) and CoARA’s Agreement on reform of ... -
The consequences of paying to publish
(R-QUEST Policy Brief;9, Others, 2024)Open Access publishing has been the most prolific aspect of the transition towards open science. In this transition, increasingly national governments, national and international funding agencies and institutional leadership ... -
Evaluating transdisciplinary research quality
(R-QUEST Policy Brief;8, Others, 2024)Transdisciplinary research (TDR) addresses societal issues and involves non-academic partners. To meet today’s societal challenges TDR is often seen as part of the solution. But TDR projects differ considerable from regular ... -
«Et bevis på at man trenger skolen, egentlig» Delrapport 2: Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet
(NIFU-rapport;2024:10, Research report, 2024)Denne delrapporten er den andre publikasjonen fra prosjektet Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet. Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet av forskningsinstituttene ... -
Sino-Norwegian collaboration in science: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Innsikt;2024-9, Others, 2024-06-24)China is the world’s largest nation in terms of scientific publishing and now contributes to one third of all articles in Web of Science. China and the USA are the largest and most intense collaborators in the global network ... -
Hvordan påvirker ekstern finansiering forskningens vitenskapelige innflytelse?
(NIFU Innsikt;2024-10, Others, 2024-06-19)Vitenskapelige publikasjoner med finansiering fra Norges forskningsråd og EU er mer sitert i senere forskning enn hva tilfellet er for norske publikasjoner uten ekstern finansiering. Forskning basert på ekstern finansiering ... -
Betydningen av ekstern finansiering for faglig profil og midlertidighet
(NIFU Innsikt;2024-8, Others, 2024-06-14)Hva er virkningene av ekstern finansiering for norske forskningsmiljøer? I denne innsikten ser vi på forholdet mellom basisfinansiert og eksternfinansiert forskning i norsk forskning. Vi viser hvordan finansieringen er ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
(NIFU Innsikt;2024:7, Others, 2024-05)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen
(NIFU-rapport;2024:6, Research report, 2024-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2023, en spørreundersøkelse rettet mot deltakere på ... -
Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever
(NIFU-rapport;2024:4, Research report, 2024-05)Dette er sluttrapporten fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever som er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den viser at vilkårene for inkluderende opplæring av nyankomne elever ... -
Deltakerundersøkelsen for barnehageledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på styrerutdanningen
(NIFU-rapport;2024:9, Research report, 2024-05)Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for styrerutdanningen 2023, og er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Deltakerundersøkelsen er en spørreundersøkelse rettet mot barnehageledere ... -
Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene?
(NIFU-rapport;2024:7, Research report, 2024-04)Hensikten med denne studien har vært å undersøke fagskolenes samarbeid med arbeidslivet om utdanningene, hvilke karakteristika det har, og hvordan det varierer langs ulike dimensjoner. Rapporten drøfter også sammenhengen ... -
Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT?
(NIFU Innsikt;2024-7, Others, 2024-05-29)Lanseringa av OpenAIs store språkmodell, ChatGPT, i november 2022 sende sjokkbølgjer gjennom høgare utdanning. Men kva tenkjer norske universitet og høgskular no, etter halvtanna år med ChatGPT? I dette notatet skildrar ... -
Perspectives on disruptive change in higher education. A critical review of digital transformation during COVID-19
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Higher education institutions have always been changing concurrently with larger societal developments. This paper addresses digital transformation in higher education (DTHE) during a disruptive crisis, e.g., the COVID-19 ... -
Innføring av rammeplan i SFO – sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan
(NTNU Samfunnsforskning;, Research report, 2024-05)Rammeplanen for skolefritidsordningen i Norge (SFO) ble innført som forskrift til Opplæringsloven fra og med august 2021. I tiden etter har en forskergruppe fra NTNU Samfunnsforskning AS, NIFU og Stockholms universitet ... -
Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Karaktergjennomsnitt og gjennomføringsgrad i videregående skole har økt under koronapandemien. Samtidig viser internasjonale studier at læringstapet under pandemien har vært stort, særlig for elever med lav sosioøkonomisk ... -
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Preparing student teachers for a profession that continuously changes in relation to digitalisation is a global challenge. By analysing survey data about how teacher educators (N = 389) report that they prepare their ... -
Researchers engaging with society: who does what?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Distinguishing between research collaboration, consultancy, dissemination, and commercialization of research results, this paper analyses the determinants of researchers’ societal engagement. The analytical framework ... -
Regional and sectoral variations in the ability to attract funding from the European Union’s Seventh Framework Program and Horizon 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The funding from the European Union’s Framework Programs for Research and Innovation (EU FPs) is skewed across European countries and institutions. The goal of this article is to deepen our understanding of this skewness ...